Fokus på charter

Artikelindeks

Oplev Danmark fra en charterbåd
Hvorfor ikke leje en charterbåd nogle uger i Danmark frem for at købe egen båd til en masse penge og med arbejde og pligter i årevis?

Af Anders Høegh Post

Det er dejligt at sejle på sommerferie i vore farvande.
Man kan sejle frit, som vinden blæser, bade, fiske og deltage i feriehavnens hygge. Eller nyde en smuk ankerplads i en stille bugt. Alt sammen i ”egen” charterbåd.
Familien eller en flok venner sejler billigst muligt i en charterbåd, for man skal kun betale for båden i nogle uger. Båden overtages klargjort og i orden, og efter endt sejlads skal man ikke bekymre sig mere om den. En charterbåd i en uge koster mellem 6000 og 15.000 kr.
Fordelen ved charterbåd er også, at man kan vælge en båd i det område, hvor man ønsker at sejle, det sydfynske øhav, Limfjorden, den svenske skærgård m.v. Hvis man derimod sejler i egen båd, koster få ugers sommerferie penge i mange år for selve båden. Desuden koster det masser af tid, arbejde, udgifter og ansvar med vedligeholdelse, havneplads, reparationer, motoreftersyn osv.
Rigtig mange dyre, privatejede både ligger ofte ubenyttede hen i vore havne. En ubenyttet båd er et fejlkøb, og det ville være bedre, om bådejeren i stedet havde lejet en charterbåd. Eller måske slog sig sammen med andre familier om at dele båden, så den blev brugt noget mere.
Ved at sejle nogle somre i en charterbåd kan nye sejlere også afgøre, om familien egentlig kan lide at sejle så meget, at det betaler sig at købe egen båd.

Lidt svært at finde charterbåd
Med chartersejlads forestiller de fleste sig nok noget med palmer og varmt Middelhav, Thailand eller Vestindien. Dem er der masser af annoncer for.
Men der findes også charterbåde i vore egne farvande og i vore nabolande. I Danmark udlejes sejl- og motorbåde af nogle få store firmaer og af en del privatpersoner. Men annoncerne skal man lede efter.
Danske charterbåde findes bl.a. på internettet, søg under Google.
Danske bådblade har ikke mange annoncer for danske charterbåde, men dem finder du i det tyske blad ”Yacht” under charter-annoncer. Der er nemlig rigtig mange tyskere, der lejer en charterbåd i Danmark.
”Yacht” har også tyske charterbåde i kønne, nordtyske farvande som Rügen m.v.
Danske udlejere med en enkelt båd kan findes i sjældne annoncer i aviser eller klubblade. Disse både er som regel billigst, men der kan eventuelt være problemer med bådens standard.
Charterbåde fra større udlejningsfirmaer er stort set altid i orden.

Hvem kan leje båd?
Sejladserfaring kræves, og som regel vil udlejeren se et duelighedsbevis eller lignende. Har man ikke det, kan det normalt klares med en skrivelse fra sejlklubben om, at man er erfaren og har sejlet i mange år.
Når man overtager charterbåden, får man instruks i motorens betjening, sejlene og de elektriske installationer m.v. Her røber man sig straks som erfaren eller uerfaren. Er der tvivl, vil udlejeren nok forlange, at man skal bestå en prøvesejlads med havnemanøvrer og sejlsætning osv.
Man kan også leje en større båd med skipper. Det er dyrere, men sejladsoplevelserne er garanteret, for skipperen ved, hvor der er godt at sejle.
Med eller uden sejlerfaring kan du leje plads på en gammel skonnert. Der er måske ikke kahytter, men en fælles ”banje” (opholds- og soverum) med 5-20 køjer i det tidligere lastrum.

Charterbådens flag
Danske myndigheder regner en danskejet charterbåd som erhvervsfartøj, mens lejerne naturligvis regner det for et lystfartøj. Det giver den konflikt, at lejerne forventer et yachtflag (splitflag), mens myndighederne faktisk kræver et firkantet dansk handelsflag.
Der er ingen, der kontrollerer dette, så de fleste danske charterbåde fører splitflag. Dette kan forvirre, når besætningen i en båd med dansk splitflag viser sig kun at tale tysk.
Charterfirmaer instruerer tilsyneladende ikke tyske lejere om, at vi i Danmark tager flag ned ved solnedgang. Mange tyskere lader flaget sidde oppe om natten, uanset at der er en officiel tysk regel om, at flaget skal ned kl. 21.00.

Rapport fra sejlere, der har lejet båd i Danmark

Leif: Var privat udlejer

Jeg havde for mange år siden en Maxi 777, som jeg kun brugte til udlejning for at tjene lidt ekstra. Det gav en masse arbejde og kun lidt indtjening.
En gang havde jeg et ungt par, der ville leje båden. Manden havde duelighedsbevis, men da jeg instruerede dem i bådens sejl og motor, kunne jeg fornemme, at de intet anede om sejlads. Mandens duelighedsbevis var taget i en motorbåd, og pigen havde slet ingen erfaring med både. En prøvetur i havnen viste, at de ikke magtede båden, så jeg måtte sige, at det gik ikke. De fik pengene tilbage, og jeg havde kun ulejlighed af den handel.

Inger: Lejebåd bedre end ejebåd

Det er da en kæmpefordel at leje en båd frem for at eje en, når man er en travl familie som vores.
Jeg kan faktisk ikke se en eneste fordel ved at bruge omkring en million på at eje en båd. En charterbåd hvert år er meget billigere. Så kan du også vælge at starte lige i det område, du vil sejle i.
Min mand havde taget duelighedsbevis og Yachtskipper 3. Han havde sejlet aftenkapsejlads et par år, da vi for første gang ville prøve en familieferie med vore to børn i lejet båd. Det er nu tre-fire år siden. Det var mig, der måtte finde båden i sidste øjeblik, for min mand havde for travlt. Jeg fik det råd af hans skipper at søge på internettet på Google under Charterbåd, Danmark, og jeg fandt frem til noget Dan-charter eller Boat-charter med nogle få, mulige både. Jeg kendte ikke bådene, men min mands skipper rådede os til at holde os fra de store skrumler og vælge en ældre Shipman 28. Den havde lavt fribord og lav overbygning og dermed mindst vindfang for en uøvet ved havnemanøvrer i blæst. Og så var den billigst.
Vi havde en dejlig og oplevelsesrig 14 dages ferie, der gav blod på tanden til mere sejlads. Nu har vi vores egen båd, som vi ikke har megen tid at sejle i.

John: Har lejet båd mange gange

Min kone og jeg er erfarne sejlere, og jeg har været Sjælland Rundt over 20 gange. Vi har lejet båd mange steder og haft dejlige chartersejladser i Danmark.
Men vi havde vrøvl med den sidste båd, vi lejede for seks år siden gennem Jyllinge Camping/Bådudlejning. Båden var privatejet og lå meget praktisk i Sønderjylland, for vi ville sejle i tysk farvand.
Men der var ingen tyske søkort. Udlejeren ville ikke købe nogen, så det måtte vi selv i Tyskland.
Første dag ophørte motoren at give kølevand, selv om motoren if. udlejeren havde fået hovedeftersyn samme forår. Vi anløb tysk havn uden motor og uden søkort, og i øvrigt også uden havnelods.
En tysk mekaniker ordnede motoren. Den vigtige impeller, der pumper kølevand ind, var slidt op. Normalt fornys impelleren hvert år, men denne var flere år gammel. Han satte en ny impeller i.
Vi betalte og rapporterede hjem til udlejeren. Han blev sur, for han kunne være kommet i løbet af nogle timer og skiftet impelleren meget billigere.
Båden var meget beskidt ved overtagelsen, det burde vi have taget varsel af. Bl.a. var storsejlets rebesystem ikke brugbart. Vi skrev en klage til udlejeren, men fik kun et uforskammet svar tilbage. Nu har vi selv købt båd.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen