Finnmaster 4902 CLX, Crescent Primo, Bella 512 Excel, Ryds 510 GTI, Ørnvik 500 C

Artikelindeks

Finnmaster 4902 CLX
Finske Finnmaster er en pæn båd at se på - både i design og indretning. Den har en god finish, men har et problem: Den ligger på siden med en mand i båden.

Båden har forude en U-formet bænk og en tværbænk agter. Man sidder helt fint bag vindspejlet, men der er for lille afstand mellem motorkontrol og rat. Fingrene kan komme i klemme! Ren, enkel indretning og med en god pulpit. Der er også håndlister agter og så langt er alt godt nok. Men placeringen af førerpladsen lidt over midten mod bagbord er misforstået. Propellen trækker båden mod bagbord og det skal der kompenseres med mere vægt til styrbord. Det resulterer i at båden ligger på siden mod bagbord med kun en person om bord. For at balancere båden skal man sætte sig over mod styrbord. Så havner rattet forkert! Som om det ikke er nok, har man også placeret batteriet i bagbord side, hvilket yderligere bidrager til at båden lægger sig på siden. Her er løsningen enkel: Flyt batteriet og byg konsollen om. Flyt også toplanternen - den sidder lige foran skipperen og blænder eftertrykkeligt i mørke.

Sejlegenskaber
Skroget har jævne egenskaber. Båden lander overraskende blødt efter en lufttur, men båden går ikke på skinner. Svingsejlads bliver problematisk i og med at man har rattet langt ude til venstre. På agterbænken glider man rundt uden sidestøtte og man sidder ikke godt. Ved provokeret svingsejlads kaster båden sig hårdt og flere gange havnede testsejlerne på dørken ved siden at konsollen. Lidt synd - for Finnmasteren har også positive egenskaber. Det må være muligt at få rigtig balance i båden og så vil det blive en god båd med et flot design. Vi ved at producenten tager problemerne alvorligt og vil justere dem i fremtiden.

Finnmaster 4902 CLX
Længde/bredde: 4,85/2,00 m
Vægt: 420 kg
Motor: Yamaha F50 4-takt. Topfart 30 knob 50 hk
Pris for båd: Excl. motor og leveringsomkostninger 66.900 kr.
Producent/importør: Finnmarin, Finland • Yamaha,



+ God finish
+ Pænt design
+ Passage ved konsollen

- Fejplaceret førerplads
- Forkert batteriplacering
- I ubalance


 

Bella 512 Excel
Fra Finlands største bådproducent, Bella Boats som producerer Bella, Flipper og Aquador, kommer en helt anderledes skærgårdsjeep. Den er mere som en amerikanskinspireret ”bow-rider”, men har akkurat samme anvendelsesområde som de andre både, så derfor tog vi den med.

Foran i stævnen findes en V-formet siddegruppe med små bænke. Pladsen er ikke velegnet ved sejlads i fart, men er sikkert børnenes favoritplads. Vel at mærke ved lave hastigheder. Helt vindspejl med åbning i midten og en lille kaleche som kan gøre fronten tæt. Praktisk gangzone midt i båden. Fører- og passagerstolene har GT-form og er komfortable. Agter er der en fin sofa på tværs med god plads til tre personer. Pænt instrumentpanel og ergonomisk førerplads. Man får lidt bilfølelse og det er et plus at alle passagererne bag vindspejlet sidder i fartretningen. Båden har et lavt fribord og sejlads stående frister ikke. En luksuspræget jeep med fin komfort og flot finish. Det store plus er at kalechen kan slås op over den bageste del og hele vindspejlet. Dette er ikke båden man hiver hvad som helst om bord i, men komforten for passagererne er helt klart opprioriteret.

Sejlegenskaber
Båden planer let, ligger stabilt og roligt ved normal sejlads. Den fejer blødt over småsøer, men tager meget sprøjt ind ved store hæksøer. Første gang man lægger båden i et skarpt sving, tænker man på hvordan det skal ende. Båden har en stor bæring agter og stævnen tvinges nedad. Med stævnens lave fribord forventer man at vandet bare fosser ind og at båden dykker. Men lige når man tror det sker, får forskibet igen bæring. Efter et par runder virker det mindre dramatisk. Det er sjovt at sejle slalom med båden og den har et sporty præg. Imidlertid skal man passe på vægten i stævnen og uanset hvad skal man altid tage højde for det lave fribord.

Bella 510 GTI
Længde/bredde: Vægt 540 kg 5,01/2,08 m
Motor ved test: Mercury 4-takt. Maks. motor 90 hk. Topfart 29 knob 60 hk
Pakkepris: Excl. kaleche 148.895 kr.
Producent/Importør: 
Sjælland: CC Camping & Marine A/S, tlf. 59 65 99 11.Jylland: Siim Båd og Motor, tlf. 86 81 11 99.

+ Gode stole
+ Kaleche
+ Sjov at sejle

- Lavt fribord
- Dykker stævnen ved sving
- Primitive siddepladser forude


 

 

Crescent Primo
Ny på markedet og derfor er det lidt underligt, at den ikke er smartere i designet. Har todelt styrepult som gør at både føreren og passagereren sidder beskyttet mod fartvinden og der kan fås en agterkaleche. Men konsollen og instrumentpanelet er direkte kedeligt og primitivt.


Den tværgående agterbænk giver dårlig sidestøtte. Forude har båden en stor U-formet siddeplads. Her er masser af siddepladser, men pas på maksimum vægten! Båden bliver hurtigt for tung i stævnen. Fordækket har en bred, ny form, der letter ombordstigningen. Bænkene er kraftigt afrundet på forkanten, hvilket gør at man lettere glider rundt. Hynder leveres som ekstraudstyr og er pengene værd. Det samme gælder hynden til solsengen. Der er store stuverum under bænkene. Denne båd er meget rummelig. Fribordet er forholdsvis lavt og det skal man tage hensyn til. Et klart minus er at passagererne sidder på tværs at sejlretningen på bænkene forude. Det giver ekstra belastning af ryggen ved urolig sejlads.

Sejlegenskaber
Finish og kvalitet er ikke optimal og ligger langt efter Askeladden og Yamarin. Med produktpleje kan man hæve båden meget, men den overrasker til gengæld i fart. Båden kommer hurtigt op og plane og viser sig som en sødygtig ny båd. Den er let at trimme, sejler sikkert med en snert at sporty egenskaber. Den suser elegant over moderater bølger og lander acceptabelt efter en lille lufttur. Normale sving er barnemad og båden har ingen dramatiske overraskelser ved provokerende slalomsejlads. Flot af denne båd og så har den en konkurrencedygtig pris. En af testens bedre både når det gælder sejlegenskaber.

Crescent Primo
Længde/bredde: 4,88/2,03 m
Vægt: 430 kg
Motor: Yamaha F40 4-takt. Topfart 30 knob 40 hk
Pakkepris: Excl. leveringsomkostninger 95.903 kr.
Producent/importør: Cremo, - Yamaha, 

+ Mange siddepladser
+ Sejler godt
+ Funksionelt fordæk

- Lidt sidestøtte på bænkene
- Finish
- Bør friskes op med farver


Ryds 510 GTI 
Båden har været på markedet en del år og fik en
opdatering i 2003 med et par rigtig gode detaljer.

Ryds 510 GTI er blandt de største i testen og skroget har en god bredde. Opdateringen gav båden en bredere styrekonsol, et højere vindspejl og udgang til badeplaformen. Bag konsollen i styrbord side er der plads til to. Vindspejlet er tilpas højt og placeringen af rat og motorkontrol er fin. Skal man stå oprejst, kniber det dog lidt med benpladsen. 
Foran konsollen er der yderligere tre gode siddepladser. Der er en kraftig pulpit fremme og en god højde på båden. Det gør sejlads i lidt oprørt farvand mere sikker. Her er godt med stuverum. Kombilanternen sidder på en lang stang - ikke nogen god løsning. Instrumentpanelet er enkelt - i alt fald sammenlignet med Askeladden.

Sejlegenskaber
Totalt set er der et stort volumen i båden. 510 GTI sejler jævnt og meget sikkert. Den tager søerne tilpas behageligt og er kursstabil, men det sporty skal man lede længe efter. I normale sving sejler båden godt. I provokerede sving kaviterer båden og dramatikken udebliver. På testbåden sad ydermere en gammeldags totakter med et højt støj-niveau - antageligt vil båden sejle bedre med en nyere firetakter.

Ryds 510 GTI
Længde/bredde: Vægt 450 kg 5,10/2,20 m
Motor: Mariner 2-takt. Topfart 29 knob 60 hk
Pakkepris: Båd u/motor: 65.200 kr. 116.250 kr.
Producent/Importør: Ryds, Sverige, 
Bøges Trailer & Både, tlf. 75 58 58 11, Holbæk Bådcenter A/S,tlf. 59 43 51 17,Vestfyns Bådcenter, tlf. 64 42 16 76, Loch Marine, tlf. 75 75 22 33.

+ Stor og tryg
+ Jævn kvalitet
+ Stabil

- Lidt skrabet design
- Bedre med en tungere motor
- Trangt ved stående stilling


 

Ørnvik 500 Commander
Ørnvik 500 (Quicksilver i de andre nordiske lande) ser lækker ud med blåt skrog og fine hynder. Indretningen er meget gennemtænkt. Det kedelig ved båden er skroget.

Bag konsollen er der knebent med plads til to, det samme gælder foran. Længere fremme er der endnu en bænk. Hynderne er bløde og flot udført med en smule facon. I praksis fungerer det kun lidt bedre end en flad hynde, men det ser pænt ud. Foran konsollen kan slås et bord op og man har så en lille, hyggelig siddegruppe. En hynde kan lægges mellem bænkene til en solbadeplatform. Faktisk en smartere indretning end hos de fleste.
I bagbord side er der så en gangzone med låge til den integrerede badeplatform. Flot! Men bakker man hårdt, kommer vandet fossende ind gennem lågen og så bliver man våd på benene. Så skal der gives gas fremover og vandet forsvinder ud gennem lænsehullerne. Totalt set er indretningen gennemtænkt og ser lidt elegant ud. Ydermere er der fine stuverum.

Sejlegenskaber
Bunden har mere U-form end V-form med meget bæring agter. Forskibet er slankt. Båden kommer fint op og plane, men motoren skal trimmes ud, fordi båden har en tendens til at gå lidt på næsen. Den tager småbølgerne behageligt og så langt er alt o.k. I sving går det ikke på skinner, båden glider lidt rundt omtrent som en gammel fransk bil med blød affjedring. Man ved ikke helt hvor den vil hen, men har man et fast tag i den styrer den derhen man vil. Indtil man skal sejle skarpe sving. Ved provokeret svingsejlads tager forskibet fat og agterskibet kastes til siden. Råt og brutalt. Flere gange havnede test-sejlerne på dørken og i en hop blev hele motorkontrollen rystet løs. Det sker hver eneste gang og det trækker helhedsindtrykket kraftigt ned. Båden trænger slet og ret til et nyt og bedre skrog!

Ørnvik 500 commander
Længde/bredde: Vægt 650 kg 5,35/2,28 m
Motor: Mercury F60 ELPT-EFI 4-takt. Topfart 29,8 knob 60 hk
Pakkepris: Kampagnepris 2004: 129.990 kr. 143.265 kr.
Producent: Quicksilver/Örnvik, Polen www.marinepower.nu
Importør: Ketner Outdoor, tlf. 43 27 11 66, 

+ Kunstfærdig indretning
+ Fin trafikzone
+ God pakkepris

- Kedeligt skrog
- Variabel finish
- Ustabil i sving


 

Crescent Exray V20
Det er behageligt at sætte sig i førerstolen, justere den og opleve komforten. Så forstår man hvor uergonomiske førerpladserne er i de andre både - bortset fra Bella 512.

Konsollen er placeret langt fremme og det giver et fint overblik. Vindspejlet er højt, men lidt smalt. Fartvinden rammer højre skulder og arm. Altså en lidt for smal konsol med to separate stole, men komforten er alligevel udmærket.

Pladsen foran konsollen bliver dermed reduceret, mens der er god plads agterude. Her kan man have en del udstyr uden at båden kommer ud af balance. Pladsen agter er dårligt udnyttet med to små siddepladser - en i hver side.
Gode detaljer er afskærmningen og en høj placering af kombilanternen og en solid pulpit med sidelanternerne godt placeret. Her kan mange andre producenter lære noget!
Exray er lidt større (og dyrere!) end de andre og det kan mærkes. Fribordet har kraftige håndlister som en del af bådens design.
Men her er også sjusket lidt med finishen. Produktpleje og et lidt mere fancy design kan placere denne båd blandt de bedste i klassen.

Sejlegenskaber
Exray sejler godt og sikkert - på grænsen til det kedelige med den motor testbåden havde. Den sejler stabilt, tager søerne blødt og tåler en barsk behandling i sving. Der sker ikke noget dramatisk. Med 60 heste er den blid som et lam. Den tåler helt sikkert en større motor - måske vil en 90 hk passe bedre. Båden sejler så sikkert at det føles som om man konstant har firhjulstræk. Indtrykket forstærkes gennem stolenes god sidestøtte. Man skal lede længe efter en båd med bedre sejlegenskaber - i al fald med denne motorstørrelse.

Cresent exray v20
Længde/bredde: 5,28/1,96 m
Vægt: 625 kg
Motor: Yamaha F60 4-takt. Topfart 26 knob 60 hk
Pakkepris: Excl. leveringsomkostninger 154.355 kr.
Producent/Importør: Cremo, 
Yamaha, 

+ Blid som et lam
+ Komfortable stole
+ God kombilanterne

- Lidt smal vindskærm
- Dårlige siddepladser agter
- Sløv acceleration

www.yamaha-motor.dk
www.cremo.se
www.bellaboats.fi
www.rydsbatar.se
www.ketner-outdoor.dk









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen