Finnmaster 4902 CLX
Finske Finnmaster er en pæn båd at se på - både i design og indretning. Den har en god finish, men har et problem: Den ligger på siden med en mand i båden.
Båden har forude en U-formet bænk og en tværbænk agter. Man sidder helt fint bag vindspejlet, men der er for lille afstand mellem motorkontrol og rat. Fingrene kan komme i klemme! Ren, enkel indretning og med en god pulpit. Der er også håndlister agter og så langt er alt godt nok. Men placeringen af førerpladsen lidt over midten mod bagbord er misforstået. Propellen trækker båden mod bagbord og det skal der kompenseres med mere vægt til styrbord. Det resulterer i at båden ligger på siden mod bagbord med kun en person om bord. For at balancere båden skal man sætte sig over mod styrbord. Så havner rattet forkert! Som om det ikke er nok, har man også placeret batteriet i bagbord side, hvilket yderligere bidrager til at båden lægger sig på siden. Her er løsningen enkel: Flyt batteriet og byg konsollen om. Flyt også toplanternen - den sidder lige foran skipperen og blænder eftertrykkeligt i mørke.
Sejlegenskaber
Skroget har jævne egenskaber. Båden lander overraskende blødt efter en lufttur, men båden går ikke på skinner. Svingsejlads bliver problematisk i og med at man har rattet langt ude til venstre. På agterbænken glider man rundt uden sidestøtte og man sidder ikke godt. Ved provokeret svingsejlads kaster båden sig hårdt og flere gange havnede testsejlerne på dørken ved siden at konsollen. Lidt synd - for Finnmasteren har også positive egenskaber. Det må være muligt at få rigtig balance i båden og så vil det blive en god båd med et flot design. Vi ved at producenten tager problemerne alvorligt og vil justere dem i fremtiden.
Finnmaster 4902 CLX
Længde/bredde: 4,85/2,00 m
Vægt: 420 kg
Motor: Yamaha F50 4-takt. Topfart 30 knob 50 hk
Pris for båd: Excl. motor og leveringsomkostninger 66.900 kr.
Producent/importør: Finnmarin, Finland • Yamaha,
+ God finish
+ Pænt design
+ Passage ved konsollen
- Fejplaceret førerplads
- Forkert batteriplacering
- I ubalance