Resten af vejen til krydsmærket

Artikelindeks

Vejvisere forude!
Det er trist at ligge bag i feltet, i hvert fald hvis man synes man hører hjemme længere fremme. Men der er i hvert fald én fordel, man kan fokusere på: Der er en masse vejvisere, der kan fortælle om hvad der sker længere fremme på banen. Hvem går højt, hvem går lavt, hvem har godt tryk, hvem ser lidt langsomme ud? Det kan bruges – lad dem foran gøre fejlene, og tjen på det! Placer dig foran i læ, hvis I er på vej mod et vindskift og forventer en skralder. Ser det ud til at de førende har tjent på at sejle ude på højrekanten, kan du måske selv komme derud inden mange af de både, der er foran og til venstre? 

Minimer afstand
Scott Ikle er et stort navn i amerikansk sejlsport, og hans råd til sejlere som vil kravle op fra en dårlig position efter start, er som følger: Ikke glemme din oprindelige plan. Bliv ved med at fokusere på rigtig strategi, og ikke mindst - lad dem foran gøre fejlene. Vel, hvis den plan du lagde inden start, er den selvsamme plan der nu har bragt dig fedtefadet, så er det nok en god idé at opdatere den, med basis i de erfaringer du lige har gjort. Men i det store og hele handler det om at minimere afstanden til de første. Så er der rytmiske skift, er det afgørende stadig at være i fase med dem. Er der en favoriseret side, er det afgørende at komme derhen så hurtigt som muligt. 

Hold fokus
Kort sagt siger Ikle: Hold fokus på bådfart og strategi, ganske som hvis du befandt dig i toppen af feltet. Noget af det der kan knække effektiviteten bedst, er den mentale nedtur det er, at ligge rigtig dårligt an. Det er let at komme til at styre lidt mindre præcist, trimme om og skifte gear lidt mindre effektivt, og frem for alt vælge vej på banen mindre klogt end man ville have gjort i en bedre position. Alle kender nok den fortvivlende trang til at sejle modsat de andre, i håb om at det hurtigt kan give det tabte tilbage. Det kan hurtigt føre til at man taber yderligere. Og regel nummer et når man har lavet en dyr fejl, er at undgå at lave én til. Her er vejvalg på kryds nok den største fælde.

Ikke fri vind for enhver pris
Den byder da også på sine vanskeligheder. Det er nemlig svært at finde fri vind i bagtroppen. Og fri vind er vigtig. Men hvis det bliver den eneste prioritet på krydsets anden halvdel, så er chancen stor for at jagten på en ledig bane vil føre til at du befinder dig en stor del af tiden på den forkerte halser, på vej mod den forkerte side. For i et felt med kvalificerede deltagere, er det der, der er mest fri vind. Kæmp derfor for at finde en ledig bane, men pas på at du ikke havner på den forkerte side af banen, eller i utakt med vindskiftene af den grund. Tabet ved dét er oftest meget større, nu vi er forbi de første minutter efter start, hvor fri vind er nummer et. 

Recognize it and let it go
Når du har begået en fejl der koster dyrt – og det sker med 100 % sikkerhed, med visse intervaller – så handler det, siger Ikle, om at anerkende det så hurtig som muligt. ”Recognize it, and let it go”, som han udtrykker det. Start dit comeback med et par dybe indåndinger, og begynd derefter dit angreb. Det vil som sagt være vigtigt nu ikke at begå flere fejl, så hold dig rolig og fokuseret.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen