Nidelv 590 Sport:
”Gokart”. Denne model var funklende ny og det var en prototype, der var med i testen. Oprindelig er skroget en videreudvikling af den gamle Nidelv 18 fods - en båd som var meget sporty at sejle. 590 er den mindste i testen og fremstår i dette sammenhæng ganske enkel.
Her er præcis det man har brug - en lille forkahyt med V-køje. Cockpit med to gode stole, agterbænk med plads til tre og en lille solmadras over motorrummet.Der er moderne detaljer som skydedør med trin for let adgang til fordækket gennem et midtervindue i vindspejlet. Dette er med til at udnytte pladsen maksimalt i hele cockpittets bredde. Instrumentpanelet er overskueligt og det hele virker ordentligt - næsten på grænsen til det kedelige. En ny og smart detalje er to små lyskastere - docking-lights - integreret i fordækket. O.k. når man skal lægge til kaj, men selvfølgelig ikke under sejlads.
Indtrykket af bådens enkelhed forstærkes ved at alt glasfiberen er støbt i hvidt med stole og hynder i mørkeblåt. Båden virker ud fra dette steril, det burde være muligt at brække den hvide farve ved f.eks. instrumentpanel og under vindspejlet. Måske skulle hele båden leveres i helt andre farver - den gamle 18 fods båd blev bl.a. leveret i knaldrød eller gul. Netop fordi dette er en båd som helt sikkert vil appellere til yngre købere, og derfor burde gøres lidt mere fancy.
Nidelv har en gennemført kvalitet og det går igen på 590’eren - selv om det er en prototype. Testbåden blev leveret med en lav og praktisk havnekaleche - hel kaleche kommer, men var ikke færdig. I det store og hele virker båden gennemført og enkel - netop derfor kan den være et godt alternativ til en åben skærgårdsjeep. Den er let at håndtere, giver megen komfort, og kan komme ind de fleste steder. Den har et klart plus ved at den kan trailes. Forkahytten vil nok stort set blive anvendt som stuverum, men der er plads til at et par kan tage en overnatning eller to.
Brændstoftanken er på 117 liter - det er lidt i underkanten og der skal tankes forholdsvis tit.
Sejlegenskaber
Båden er overraskende stabil ved broen og simpel ved havnemanøvrer. Tyngdepunktet ligger lavt. Motorkontrollen sidder hvor den skal og motoren virker tilpasset - ikke for rå. Båden har en klar planingstærskel, men kommer hurtigt op i plan. Den sejler stabilt og reagerer som forventet på trim. Ved almindelig sejlads går båden meget stabilt og roligt. Normale sving er uproblematiske og moderate hækbølger passeres også uden problemer. I meterhøje krappe søer er det lidt barsk at være om bord. Det er ikke noget båden synes om. Hvor den virkelig kommer til sin ret er inde i smult vande og 590’eren sejler utroligt præcist, styringen er fin og man får en klar ”gokart”-fornemmelse når man suser af sted og pas-serer sømærkerne med stor præcision. Med denne båd kan man godt sejle sikkert. Her kan man virkelig opleve de præcise styreegenskaber og Nidelv 590 giver stor sejlglæde.
Derfor er tankkapaciteten også for lille, for i denne båd sejler man længere end man egentlig havde planlagt. Dens præcise egenskaber vil være det helt rigtige til vandski og andet vandlegetøj.
Når vi tester
Under vore testsejladser er det en af opgaverne at prøve skroget under normale forhold, provokere i skarpe sving og prøve hvordan båden klare en overraskende undvigemanøvre.
Først sejler vi normale sving med forskellige hastigheder, en serie S-sving for at lære bådens balance og styring. Derefter begynder en skrappere sving-sejlads ved stadig højere hastighed. Vi tjekker for unormal opførsel fra skroget. Slipper det pludseligt? Kaviterer båden? Hvordan ligger båden i svingene når hastigheden øges? Sådanne omfattende øvelser er for at finde ud af om båden kan overraske føreren. Tager forskibet fat og agterskibet kastes til siden, kan det være farligt for de ombordværende. Man kan blive kastet over bord eller rundt i båden og komme slemt til skade. Den sidste svingmanøvre vi tester, er en brutal undvigemanøvre fra næsten topfart. Vi vil vide hvad der sker hvis båden laver et 90 graders sving (ISO 11592). Kan båden klarer dette med den leverede motorstyrke? For dig som bruger er det ikke normal sejlads, men hvad gør du hvis du pludselig opdager en forhindring foran båden i 35 knobs fart?
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Ekstra
• Pantry Nej
• Køleskab/boks Nej
• Toilet Nej
• Kompas Ekstra
• Radio/stereo Ekstra
• Teak badeplatform Ekstra
• Teak dørk Ekstra
• Dusch badeplatform Ekstra
• Farvet skrog Ekstra
• Solseng Standard
• 2 batterier Ekstra
Nidelv 590 Sport
Længde: 6,05 m
Bredde: 2,14 m
Motor maks.: 190 hk
Motor: 135 hk
Testbåd. Mercruiser
CE-kategori: C
Køjer: 2 stk.
Maks. antal pers.: 6 stk.
Pris fra: 280.000 kr.
Pris testbåd: 280.000 kr.
Producent:
Nidelv Båtbyggeri, Norge,
tlf. + 47 37 05 80 50.
Importør: Siim Båd & Motor,
tlf. 86 81 11 99.
+ smarte detaljer
+ præcise styreegenskaber
+ god kvalitet
- barsk i høj sø
- for meget hvidt
- for lille tank