Lidt historik
I 70’erne og frem til 80’erne var daycruiserne populære i hele Europa. Både med et behageligt cockpit og en lille kahyt under dæk. Tusindevis af både fra bl.a. Fjord, Draco, Windy, Nordkapp, Coronet, Nimbus, Scand og flere andre var med til at gøre day-cruiserne til den mest almindelige bådtype i størrelsen op til ca. 24 fod. Der blev også solgt et stort antal amerikanske både fra Bayliner og SeaRay.
I midten af 80’erne kom de første ”skærgårdsjeeps” og snart overtog de åbne styre-konsol-både pladsen som de mest solgte. Køberne faldt for bådenes frække udseende og enkle koncept - først og fremmest slap man for at bakse med kalechen hver gang man skulle en tur på vandet. Efterhånden blev bådene større og producenterne fandt ud af at der kunne blive plads til både toilet og et par enkle køjer under dæk. Snart udviklede konceptet sig til ”walk around-både”.
På papiret er konceptet fascinerende - i praktisk brug havner walk around-bådene mellem to stole. Cockpittet/agterdækket er forholdsvist lille i og med at båden også har en kahyt. Og kahytten er heller ikke noget at prale af. Vi tror at flere og flere bliver opmærksom på dette. Et mere komfortabelt alternativ med en bedre kahyt, mere luksuspræget cockpit og et sporty design har netop daycruiserne. Her kan man klart tale om langt mere sociale både end hvad den åbne skærgårdsjeep eller walk around-båden kan tilbyde. Bedre komfort passer i hvert fald kvinder, der sætter pris på bedre beskyttelse mod vind og regn.
Minusset er at daycruiseren har en stor kaleche og ikke er særlig anvendelig til fiskeri, dyk-ning og anden tough ”macho-brug”. Netop derfor tror vi bestemt at både som skærgårds-jeeps og walk around-både fortsat vil have en betydelig del af markedet, selv om daycruiser-ne får en nye storhedstid. Skal bådtypen kunne hævde sig på dagens marked, er det påkrævet med en modernisering. Præcis det kommer frem i vores test. Endvidere kan vi påpege at moderne turbodiesler, stillegående 4-takts påhængsmotorer og sidst, men ikke mindst: Den nye gene-ration 2-takts påhængsmotorer vil være udmærkede motorer som kan bidrage til at gøre day-cruisere meget attraktive. Et klart plus for bådene er at de er strømlinede og ser lækre ud.
Når daycruiserne igen sættes på dagsordenen er vi overbevist om at i løbet af de nærmeste år vil der komme mange nye, flotte modeller - i al fald i størrelsen op til ca. 24-25 fod.
Ny købere
Det nye på markedet er, at yngre købere jagter en begynderbåd. En båd som skal være let at manøvrere og byde på god komfort - både med hensyn til sejlegenskaber og funktion om bord. Øverst på ønskelisten står dagsture med familien og venner. Drømmen er for mange at tage på weekend eller en uges ferie. Med komfort for et par eller en lille familie. Har man ikke en million eller to, er netop daycruiserne bådtypen som kan tilfredsstille de fleste krav, og signaler fra branchen tyder på at interessen er øgende både for nye og ældre, brugte daycruisere. Alt hængerogså sammen med økonomi - der går ifølge fagfolk i branchen - en grænse ved 200 - 250.000 kr. og op til en halv million. Over dette beløb begynder udvalget at blive stort - både nyt og brugt. Det er også værd at nævne at man i dag kan købe en god brugt daycrui-ser for under 100.000 kr. Moto-ren og det tekniske kan det være så som så med. Men skroget og glasfiberen har gennemgående klaret sig fint - selv på både pro-duceret i 70’erne. Der er mange ældre DC-både på vandet - nogle er shinet og ser næsten nye ud.
Den forbandede kaleche
Testen havde ikke været i gang i mange timer før de første kommentarer kom angående kalecherne. For at sige det som det er: Her har der ikke været meget udvikling i 30 år. Godt nok er stof-typerne bliver bedre og der er udviklet stuverum til kalechen. Skibsplast har udviklet en lynlås langs vindspejlet så man slip-per for knapper. Flere af bådene leveres også med en lav havnekaleche. Smart som supplement når båden ikke bruges eller skal trailes. På vore breddegrader er det imidlertid nødvendigt med en rigtig kaleche, da regnbygerne pludselig dukker op. Nogle af bådene har tunge, håbløse kalecher. Tænk hvis man bare kunne trykke på en knap og hele kalechen gik op eller ned som på en bil. Det havde været stort …
Bagvendt udvikling?
I dag skal alle både være CE-mærket. Det betyder at bådene skal bygges efter de krav EU kræver og det skal dokumenteres at båden tilfredsstiller disse krav. Her skal papirerne være i orden. Dagens både skal defineres i en konstruktionskategori og de både vi her taler om er alle i kategori C og under 12 meter.
Vi vil påstå at det nye direk-tiv er et skridt tilbage set med købernes øjne. Og vi kan fremhæve et par eksempler. I ”Nordisk Bådstandard” var der bl.a. krav til leideren. Faldt man i vandet, skulle det være let at komme om bord igen. Det er også krav i dag, men kravet er efter vort synspunkt blevet forringet. Vi har set både hvor redningsleideren ligger i stuverummet eller i et rum agter på badeplatformen. Ligger du i vandet, skal du først åbne lugen, vippe leideren frem og så kan du klatre om bord.
Et langt mere alvorligt spørgsmål gælder brandsikkerheden. Før var der krav om et gastæt skot mellem motorrummet og tankrummet ved benzinmotor-installationerne. På to af testbådene med benzinmotor var batterierne monteret lige ved siden af motoren. Den ene hovedafbryder sad langt nede i motorrummet. I praksis betyder det at hovedafbryderen skal startes før ventilationsviften kan startes. Kommer der en lille gnist og der er benzindampe nede i motorrummet, betyder det slet og ret at det hele kan eksplodere lige op i ansigtet. Det - og at der ikke er gastæt skot mod tankrummet, vil vi betragte som et sikkerhedsmæssigt tilbageskridt.
Vi opdagede også direkte fejl på lænsesystemerne. På en af testbådene går lænseslange fra cockpittet og ud lige over vandlinjen. Så snart der er lidt vægt i båden, bliver skroggennemføringen liggende under vand. Der var kun en enkel nylongennemføring, lukkehanen manglede, der var ikke dobbelte slange-klemmer og kun anvendt en simpel, uarmeret plastslange. Med andre ord - ryger plastslangen er der ingen mulighed for at lukke. Båden vil få motorrummet fyldt med vand.
”Selv med disse svagheder, var der påmonteret CE-skilt.”
Eller for at sige det på en anden måde: Selv om det er tilladt med batterier og strømafbryder i motorrummet med benzinmotor, og selv om kravene til redningsleider, lukkehaner eller brandslukkere i motorrummet følger CE-normen dit og dat, vil vi hævde at det ikke er godt nok. Uanset hvad det ene eller andet regelsæt siger, sætter det sikkerheden over styr. For dig som ejer og dem du har med om bord.
På listen kan vi nævne flere punkter: Lanterneplacering, udsynet fra førerpladsen og til-sodet frontrude. Det hører også til under sikkerhed - sejlads i mørke bliver farlig hvis du bliver blændet af lanterner eller ikke kan se bøjer og afmærkninger, hvis frontruden er tilsodet. Vi bådjournalister skal være ”vagthunde” og varetage læserne/brugernes interesser.
Derfor er det vigtigt at vi sætter fokus på disse ting. Det gælder sikkerheden og viden om hvad CE-mærket står for. Er sikkerheden blevet dårligere efter at CE-systemet er blevet indført, er det grund nok til at tage det op til en gennemgribende debat og vurdering. Står vi over for en bagvendt udvikling hvor elementære krav til vigtige sikkerhedsdetaljer står i stampe og fokus er sat på dokumentation i form af papirer? Og hvem inspicerer regelmæssigt og tjekker at alt er som det skal være?
Sømil efter sømil …
Når vi laver ”nordiske bådtests”, er Marine Uppdrag ved Staffen Westerling ansvarlig for alle måleresultaterne. Fart, forbrug og støj måles ved forskellige omdrejningstal. Accelerationen skal også ind i tabellerne. Dette er et omfattende job og foretages med de mest moderne måleapparater. På denne DC-test blev der logget næsten 200 sømil for at få alle sejl-data frem. Derudover kommer sejlads i forbindelse med fotografering og hver testsejler er i gang hele dagen med at prøve bådene under varierede forhold. Hver båd gennemgås også meget omhyggeligt - indretning, brugervenlighed, finish og tekniske installationer. Alt for at give dig en så fyldig rapport på hver båd som mulig. Testteamet var denne gang Lasse Genberg, Anders Jelving, Staffen Westerling og Bengt-Erik Iversen.
I næste nummer bringer vi del to af daycruiser-testen, hvor vi har prøvesejlet Nidelv 725, Flipper 630 DC og SeaRay 240 Overnighter.
Pas på vægten!
I vores test sejler vi normalt med samme vægt om bord. Fra en til tre mand plus brændstof. Når båden lastes med maksimalt antal personer, fuld tank og feriebagage, kan båden få andre egenskaber - præcis som en fuldlastet bil. Pas derfor på vægten. Tjek at du holder dig inden for maksimal tilladt nyttelast og maksimalt antal personer (se i papirerne). Det siger sig selv at en fuldlastet båd skal sejles med omtanke - både i sving og ude i sø. Vi minder også lige om at der skal være redningsveste til alle om bord.
http://www.skibsplast.no
Rinker 232 Captiva Cuddy:
Prisgunstig. Nu er Rinker på banen her i Danmark og i USA er det en af storsælgerne. Amerikanerne har også foretaget en produktudvikling og der er flere gode detaljer på 232 CC-modellen. Men på enkelte punkter er det ikke helt godt …
Først og fremmest er amerikanske både stormet frem på grund af den gunstige dollarkurs. Og der er alt mulig grund til at kigge nærmere på båden.
Vi kan med det samme fastslå at båden ser lækker ud. Lad os tage smørrebrødslisten frem:
Fancy dekoration på skrog-siden, flot finish på glasfiber-arbejdet, moderne design på instrumentpanelet med matchende rat, gedigne polstringer og ganske meget udstyr. Lyskastere i stævnen, radio/stereo på 160 watt, rat, der kan tiltes, kompas og dybdemåler er noget af standardudstyret. Netop sådanne detaljer og prisen lokker førstegangskøbere. En nærmere gennemgang af båden bliver følgende: Forkahytten er ganske stor, der er god plads i skroget og dækket er bygget meget op. V-køjen har en god længde med tykke madrasser. Polstringer og betræk er pænt udført og der er et klart luksuspræg over kahytten. Stor luge i fordækket er hængslet i bagkanten. Porta Potti er standard.
Det er først og fremmest i cockpittet, at Rinker har fået nogle praktiske detaljer. På agterspejlet sidder en stor badeplatform med leider. Den er let at nå selv fra vandet. En smallere platform er integreret i dækket. Her er et par små stuverum og vandskikrog. Der er direkte gangzone ind i cockpittet. Man behøver derfor ikke træde op på solmadrassen. På den anden side kan vandet nemt komme ind i cockpittet, når man bakker. Der er tæpper på dørken. Heldigvis ikke limet, men knappet på. Over motorkassen er en madras, der ikke er velegnet som solseng. En L-formet sofa er placeret til styrbord. Forude i cockpittet er der to behagelig stole, der kan drejes bagud for at danne en siddegruppe. Bag passagerstolen er der endnu et lille sæde og agten for det en lille bar-sektion. Løst, rundt bord er standard.
I det store og hele er cock-pittet tiltalende og med god plads. Ved siden af førerplad-sen er der støbte trin op til det oplukkelige midtervindue. Det er den eneste adgang til fordækket - der er intet sidedæk. Pulpitten er lav uden åbning i fronten. Ankerbrønden er med en forholdsvis lille luge og lanternerne er placeret helt ude på dækket. På minussiden noteres at vinduesviskere mangler og motorkontrollen er lige det hårdeste. Båden har fuld kaleche, der som sammenslået bliver stående som en targa-bøjle. I de fleste tilfælde bruges kun havnekalechen.
Adgangen til motoren bliver acceptabel når man vipper solbadeplatformen op. Installationerne ser stort set godt ud, men batteriet sidder lige ved siden af motoren! Godt fastmonteret men ikke i boks. Det som derimod er helt uacceptabelt er placeringen af hovedafbryderen. Den sidder nede på den langsgående forstærkning - udsat for fugtighed hvis der står lidt vand under motoren. Langt værre er det set ud fra et brand-sikkerhedsmæssigt syn. Inden man kan bruge ventilationsviften i motorrummet, skal hovedstrømmen slås til. Er man uheldig og der er lidt benzindamp nederst i motorrummet, er det ikke klogt at dreje afbryderen. Så kan der komme en gnist og resultat er ikke spændende. Vi har en klar opfordring: Flyt batteriet og hovedafbryderen - for en sikkerheds skyld!
I det store og hele er Rinker 232 CC en tiltalende båd, men det er ikke godt at brandsikkerheden bliver omgået så lemfældigt med benzinmotor og stor tank. Netop på det punkt er det vigtigt at forebygge med gennemtænkte installationer.
Sejlegenskaber
Ved stilleliggende er båden meget stabil og der er kraft nok til en hurtig planing. Styringen føles præcis og på næsten fladt vand sejler båden stabilt og fint. Der er fuld kontrol i normale sving selv i topfart. Småbølger takler skroget fint og vi fik nogle løft med drevet helt ude af vandet. Båden lander forholdsvis blødt på V-bunden med 21 graders vinkel. Men når bølgerne bliver krappere på ca. en meter, falder skroget helt igennem og bølgerne rammer chinen midtskibs og smældene går gennem marv og ben, fordi bådens chiner er ekstremt brede. Præcis under sådanne forhold nytter det ikke så meget at trimme, vi fandt efter kort tid det bedst at reducere farten til halvplaning, fordi smældene og rystelserne blev direkte ubehagelige.
På den anden side er de brede chiner med til at båden planer godt og sejler stabilt. Den ligger også godt i svingene og her fik vi en ny oplevelse. Efterhånden som svingene blev vildere og vildere var det overraskende hvor godt båden beholdt grebet. Ved total undvigemanøvre fra næsten topfart, lå båden helt utroligt gennem svingene. Vi prøvede om og om igen - det var ikke muligt at få den til at slippe. G-kræfterne blev så kraftige at det i slutningen af svingene flimrede for øjnene. Det har vi sjældent set magen til før!
Forklaringen findes i chinens udformning. Den er ikke kun bred, men har en negativ facon og ender yderst i ”en dyb skinne”. Den sidder helt utroligt!
Konklusionen er at Rinker 232 CC klarer sig godt i moderat sø, men i en typisk sø på ca. en meter får den problemer. Eller rettere sagt: De om bordværende får problemer og farten må ned. Svingegenskaberne er specielle - det er vildere end at køre karrusel og her kan skipperen helt klart sejle passagererne ud af båden, hvis han laver en brutal vending. Totalt set er der meget godt i denne båd, men nogle af bommerterne i motorrummet kunne være undgået.
Vælg udstyr
De amerikanske både er specielt omfattende i standardudstyret. Nidelv 725 Sport havde ekstraudstyr for ca. 160.000 kr., men så er pakken også omfattende. For dig som køber er det vigtigt at vurdere hvad du har behov for af udstyr. Måske er en del af udstyret ikke vigtigt for dig. På vores breddegrader kan det være vigtigere med et varmeapparat (det giver lune selv under kalechen), ankerspil agter osv. Selv om nogle af bådene ser ud til at være veludstyret, kan det være det forkerte udstyr til dit behov. Vurder derfor nøje standardudstyret, før du køber, der er nemlig al mulig grund til at forhandle sig frem til ekstra-udstyr. Husk også at det hurtigt løber op i 10.000 kr. at få bådens bund primet og bundmalet og derudover skal der investeres i veste, anker, tovværk og fendere. Alt koster og det du kan få med er sparet.
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Standard
• Pantry Standard
• Køleskab/boks Standard
• Toilet Standard
• Kompas Standard
• Radio/stereo Standard
• Teak badeplatform Nej
• Teak dørk Nej
• Dusch badeplatf. Standard
• Farvet skrogside Standard
• Solseng Standard
• 2 batterier Ekstra
Rinker 232 Captiva Cuddy
Længde: 7,10 m
Bredde: 2,49 m
Motor: Maks. 320 hk
Motor: 260 hk
Testbåd Mercruiser V8
CE-kategori: C
Køjer: 2 stk.
Maks. ant. personer: 9 stk.
Pris fra: 332.393 kr.
Pris testbåd: ca. 350.000 kr.
Producent: Rinker Boats, USA,
www.rinkerboats.com.
Importør: Ove Floor,
tlf. 86 42 64 55.
+ gunstig pris
+ stort cockpit
+ ligger godt i svingene
- hård i meterhøje bølger
- batteri i motorrummet
- placering af hovedafbryder
Skibsplast 655
Smart.Skibsplast er kendt for gennemførte detaljer. 655-modellen er ikke nogen undtagelse og det er forståeligt nok at dette er en af volumenmodellerne. Kvaliteten er som sædvanlig god og på hækken hvisker en Suzukis 4-takter på 115 hk.
Som udgangspunkt defineres en DC-båd med stort cockpit og en lille kahyt under fordækket. Funktionelt ligger Skibsplast 655 inden for kriterierne, men i design ligger den på grænsen til at være en lille kabinebåd. Her er planløsningen ganske enkelt 50/50 på kahyt og cockpit.
Dagsture og overnatning for et par eller en lille familie er bådens brugsområde. Kahytten her en V-køje som med mellemhynder har plads til tre - hvis man vælger at se det positivt. Vi vil nok hævde at køjen egner sig bedre til to voksne med et mindre barn. I styrbord side er der agter et kemisk toilet med et forhæng, der kan trækkes for. Der er en stor skyde-dør med vindue mellem kahyt og cockpit. En meget stor luge fører om til fordækket. En lille stige er monteret oppe under dækket så man forholdsvis nemt kan anvende lugen når man skal til og fra fordækket. Vi synes ikke løsningen er ideel som trafikzone. Men den er en fin måde at få hunden, ungerne og bagagen om bord på. Man vil nok mest bruge sidedækkene - selv om de ikke er så specielt brede. Tager man kombinationen sidedæk og en stor luge, har man egentlig en fin løsning.
I og med at fordækket er kraftigt opbygget, bliver den for-reste del af cockpittet godt beskyttet. Her er to gode sæder og passagersædet kan vippes fremover. Et to-blus kogeapparat kan trækkes ud og vasken er under sædet. Agtenfor er en L-formetsofa, der kan rigges til som solseng eller en ekstra køje. Med et bord er siddegruppen klar. Cockpittet er kompakt og der skal ikke være mange personer før her virker lidt trangt. Men vi vil hævde at Skibsplast 655 er bedst som en lille turbåd for et par og som dette fungerer den udmærket. Som en ren dagstur/badebåd er cockpittet lidt for småt i forhold til en mere rendyrket daycruiser.
Skibsplast kan levere sine modeller i en såkaldt ”Selected” udgave. Den betyder en opgraderet version med mere omfattende udstyr og mere teak som øger trivslen for de fleste. Ved køb af ny båd, er der al mulig grund til at vurdere ”selected-pakken” og de ekstra omkostninger. Den dag båden skal sælges, er det sådanne detaljer som ofte giver en bedre brugtbåds pris. Kalechen er todelt og forreste del er let at sætte op. Langs vindspejlet sidder halvdelen af lynlåsen. Sæt lynlåsen fast og træk den rundt. Enkelt og meget hurtigere end almindelige kalecheknapper. Skal den bageste del op, sker det uden egen bøjle. I forhold til mange andre scorer Skibsplasten point netop her.
Kvalitet og finish er gennemgående godt og det er netop de små detaljer, som hæver denne båd op over flere af konkurrenterne. På hver side at motoren er der badeplatforme - den ene har en god leider.
Pulpit, håndlister rundt om den store dæksluge og på vindspejlet er lige det vi mener med gennemtænkte detaljer.
Totalt set har 655 mange gode løsninger - det er derfor vi kalder den ”smart”.
Sejlegenskaber
God stabilitet ved broen og god styring er det første man lægger mærke til. Suzuki 4-takteren går meget stille i tomgang. Båden planer let og ligger stabilt. 655’eren har et ganske skarpt forskib og så længe den tager småbølgerne med forskibet er alt o.k. Når bølgerne bliver større - f.eks. ved passering af en stor hækbølge - kan der komme nogle hårde slag på chinen midtskibs. Det er en båd hvor man heller går over bølgerne på langs eller sætter farten ned. Båden har ganske stor bæring agter og det viser sig tydeligt hvis man tager krappe sving i høj fart. F.eks. ved en undvigemanøvre. Så tager forskibet fat og agterskibet kommer susende med en del overstyring. Ud fra dette vil vi beskrive bådens egenskaber som sikre og gode til normal ”allround-brug”. Det er ikke en båd man køber for at sejle råt og sporty - den er først og fremmest til hyggelige ture, hvilket den er velegnet til især med resten af bådens ”familiære” indretning.
Med en 115 hk på hækken har båden kræfter nok til almindelig brug. Som måleresultaterne viser, kan man sejle økonomisk og motorens støjniveau er behageligt ved lave omdrejninger. Det bidrager til trivsel.
Førerpladsen virker en anelse trang - instrumenterne er placeret højt og tæt på vindspejlet. Der er ikke separat plads til søkort, men her er pænt og overskueligt. Udsynet er godt gennem et svagt buet vindspejl. Skipperen sidder så tilpas højt at man sjældent føler behovet for stående stilling - bortset ved tillægning.
En anden vigtig ting 655’eren skal have pluspoint for, er det nydelige design som er let at holde af - specielt er det elegant med et mørkeblåt skrog.
Krav til lystbåde
Før i tiden kunne bådebyggerne vælge at lade deres både godkende efter Nordisk Bådstandard. I praksis gik det ud på, at den enkelte bådmodel skulle opfylde en række krav til styrke og sikkerhed. Bådebyggeren skulle indsende tegninger af båden sammen med dokumentation for at den var dimensioneret korrekt til de nationale søfartsmyndigheder, i Danmark var det Søfartsstyrelsen. Myndighederne sendte så inspektører ud til bådeværfterne, hvor de gennemgik produktionen og testede bådene. Var alt o.k., blev båden forsynet med et lille blåt skilt, der fortalte, at denne bådtype opfyldte de givne krav.
Dette kunne uden tvivl have øget bådenes kvalitet og sikkerhed, men der var et enkelt problem: Med mindre der var tale om både, der skulle bruges i kommercielt øjemed, for eksempel udlejning, var det frivilligt, om man ville lade sine både godkende. I Danmark var der således kun meget få både, der blev godkendt.
I 1994 kom så EU’s direktiv for fritidsbåde. Dansk lov i 1996 og lovpligtigt i 1998. Direktivet går - meget kort fortalt - ud på, at både, der er mellem 2,5 og 24 meter lange, skal CE-mærkes ligesom stort set alle andre produkter skal det. Hvis de ikke er CE-mærkede, må de ikke forhandles eller indføres i EU. Det skal lige med, at kravene ikke gælder for alle både; kapsejladsbåde og klassiske bådtyper er fritaget, men for ældre klassiske bådtyper, der produceres på ny er ovennævnte direktiv gældende.
For at kunne blive CE-mærket, skal båden og al den udrustning, den leveres med, opfylde en lang række krav. Kravene er ofte skrappere end de krav, der blev stillet i Nordisk Bådstandard, og der er mange flere af dem. Det vil føre for vidt at gå i detaljer med dem her, men grundlæggende inddeles bådene i kategorier efter størrelse og påtænkt fartsområde. Således er kravene til en oceangående langtursbåd noget anderledes end kravene til en jolle. For visse af kategorierne gælder det, at bådebyggeren selv kan skrive under på, at båden opfylder kravene, men de fleste lader alligevel en uvildig inspektør tjekke den. År-sagen er dels, at det kan få alvorlige følger for bådebyggeren, hvis det viser sig, at hans båd alligevel ikke er i orden, dels, at mange af de beregninger, der skal udføres, er ret komplicerede.
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Ekstra
• Pantry Standard
• Køleskab/boks Ekstra
• Toilet Standard
• Kompas Ekstra
• Radio/stereo Ekstra
• Teak badeplatform Ekstra
• Teak dørk Ekstra
• Dusch badeplatform Ekstra
• Farvet skrog Ekstra
• Solseng Ekstra
• 2 batterier Ekstra
Skibsplast 655
Længde: 6,46 m
Bredde: 2,51 m
Motor: Maks. 150 hk
Motor: 115 hk
Testbåd. Suzuki
CE-kategori: C
Køjer: 2+1 stk.
Maks. antal pers.: 8 stk.
Pris: M/90 hk fra 326.940 kr.
Pris: Testbåd 345.940 kr.
Producent:
Skibsplast A/S, Norge,
tlf. + 4737 92 96 00,
Importør: Tempo Bådsalg,
tlf. 43 73 73 95.
+ god kvalitet
+ smarte detaljer
+ flot kaleche
- trangt cockpit
- overstyrer i kraftig vind
- ingen plads til søkort
Askeladden 645 Beetle
Tryg. Med støbte buer ser Askeladden Beetle moderne og ganske strømlinet ud. Men i motorrummet på testbåden sad en lille 1,7 liters Mercrui-ser turbodiesel. Det var akkurat samme motor og samme skrog som 645 Spider, som vi havde med i vor walk around-test. Netop derfor var det overraskende at Beetlen virkede betydeligt kvikkere.
Designet er moderne og noget af de bedste er, at vindspejlet har en flot facon uden krumme flader i hjørnerne. Resultatet er et godt udsyn - også med kalechen oppe. Cockpittet går helt ud i siden og har en åb-ning i vindspejlet med en nem adgang til fordækket. Agterude er en lille integreret badeplatform. Der er ingen luge til agterdækket, men en bænk i hele cockpittets bredde. Hynderne på denne bænk kan fjernes og det er praktisk, hvis båden skal bruges til fiskeri eller dykning. Midterpuden er fast på toppen af motorkassen.
I det store og hele er bådens stærkeste kort et forholdsvis rummeligt og fleksibelt cockpit. Her har man en stor agterbænk, sæde i bagbords side på 1,5 meter med vipperyg. I fart kan en voksen og et barn sidde i sejlretningen, plus 3 voksne på agterbænken. Skal der spises, vippes ryggen på passagersædet forover, bordet sættes op og man har en fin siddegruppe kombineret med agterbænken. Bordpladen kan lægges ned og så har man en solbadeplatform - selv om den ikke er en af de største. Det hele er fleksibelt, men der kan hurtigt blive en del bøvl med plader og hynder.
Førerstolen er som sædvanligt på Askeladden helt o.k. Agtenfor denne er en lille pantry-enhed med et-blus kogeapparat, vask og køleskab. Enkelt, funktionelt og med en god arbejdshøjde.
Forkahytten har V-køje og plads til Porta Potti. Kahytten er lys og to voksne og et barn kan overnatte. Er der behov for flere køjer kan agterbænken eller solbadeplatformen under kalechen gøre nytte.
Totalt set er der ganske meget plads om bord i denne båd i forhold til størrelsen. Den er praktisk og betegnelsenmå blive nøgtern frem for luk-suriøs. I al fald hvis man sammenligner med Nidelv 725 eller de amerikanske både.
Man sidder dybt og godt beskyttet mod vinden. Instrumentpanelet er moderne og pænt med gennemførte Askeladden-detaljer.
Testbådene lå langs flydebroer og så opdager man at der mangler trin når båden skal entres fra styrbord side.
Sejlegenskaber
En 1,7 liters turbodiesel er en beskeden motor og viser yderpunkterne i tilbudene fra Askeladden. Båden kommer pænt op i plan og motoren virker be-tydeligt mere hidsig end den vi havde i 645 Spider ved WA-testen. Lidt underligt for båden kom lige fra fabrikken og motoren var helt ny.
Bådens stærkeste side er en cruisingfart på +/-25 knob. Der sejler den jævnt med et acceptabelt støjniveau. Her kan sejles langt med en usædvanlig god brændstoføkonomi og presser man båden kan den komme op over 30 knob. Med denne motor fornemmes båden tryg i hele fartområdet. Ingen racer, men en cruiser i ordets rette betydning.
Småsøer tager den pænt, større hæksøer mærkes en del på chinen - specielt når bølgerne rammer cirka midtskibs. Løfter båden sig mere, lander den blødere på V-bunden agter. I forhold til enkelte andre både i testen, er det derfor mest korrekt at betegne sejlegenskaberne som lidt over middel - der findes både som går blødere når de presses.
Ved grove drejninger kaviterer båden en del. Når propellen mister grebet sætter omdrejningsspærren ind, båden mister fart og så er det bare at trække den op i plan igen. Ifølge producenten er dette et ukendt problem og i så fald kan det løses ved at montere stålpropel. Det må vi prøve næste gang.
Uanset hvad kan vi uden tøven kalde Askeladden Beetle for ”tryg”. Grove sving med dramatiske konsekvenser nægter båden at deltage i og cruiser ellers stabilt som en bus. Skal du provokere dette skrog og opleve barske egenskaber, skal du vælge en bedre benzinmotor.
Fartpotentialet med den lille turbodiesel kombineret med god beskyttelse mod vinden og jævnt stabile egenskaber, praktisk forkahyt, fleksibelt cockpit og gode detaljer placerer denne båd som en ideel familiebåd med mere komfort end en skærgårdsjeep eller walk around.
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Ekstra
• Pantry Standard
• Køleskab/boks Ekstra
• Toilet Standard
• Kompas Ekstra
• Radio/stereo Ekstra
• Teak badeplatform Ekstra
• Teak dørk Ekstra
• Dusch badeplatf. Standard
• Farvet skrog Standard
• Solseng Ekstra
• 2 batterier Ekstra
Askeladden 645 Beetle
Længde: 6,45 m
Bredde: 2,52 m
Motor: Maks. 220 hk
Motor: 116 hk
Testbåd . Mercruiser 1,7 l diesel
CE-kategori: C
Køjer: 2+2 stk.
Maks. Antal pers.: 6 stk.
Pris fra: 409.995 kr.
Pris testbåd: 440.800 kr.
Producent:
Henrik J. Askvik, Norge,
tlf. + 47 56 30 87 00.
Importør: Ketner Outdoor,
tlf. 43 27 11 66.
+ god kvalitet
+ fleksibelt cockpit
+ trygge egenskaber
- kaviterer i grove sving
- trin i cockpit
- motor for lille ved stor last
http://www.skibsplast.no
Nidelv 590 Sport:
”Gokart”. Denne model var funklende ny og det var en prototype, der var med i testen. Oprindelig er skroget en videreudvikling af den gamle Nidelv 18 fods - en båd som var meget sporty at sejle. 590 er den mindste i testen og fremstår i dette sammenhæng ganske enkel.
Her er præcis det man har brug - en lille forkahyt med V-køje. Cockpit med to gode stole, agterbænk med plads til tre og en lille solmadras over motorrummet.Der er moderne detaljer som skydedør med trin for let adgang til fordækket gennem et midtervindue i vindspejlet. Dette er med til at udnytte pladsen maksimalt i hele cockpittets bredde. Instrumentpanelet er overskueligt og det hele virker ordentligt - næsten på grænsen til det kedelige. En ny og smart detalje er to små lyskastere - docking-lights - integreret i fordækket. O.k. når man skal lægge til kaj, men selvfølgelig ikke under sejlads.
Indtrykket af bådens enkelhed forstærkes ved at alt glasfiberen er støbt i hvidt med stole og hynder i mørkeblåt. Båden virker ud fra dette steril, det burde være muligt at brække den hvide farve ved f.eks. instrumentpanel og under vindspejlet. Måske skulle hele båden leveres i helt andre farver - den gamle 18 fods båd blev bl.a. leveret i knaldrød eller gul. Netop fordi dette er en båd som helt sikkert vil appellere til yngre købere, og derfor burde gøres lidt mere fancy.
Nidelv har en gennemført kvalitet og det går igen på 590’eren - selv om det er en prototype. Testbåden blev leveret med en lav og praktisk havnekaleche - hel kaleche kommer, men var ikke færdig. I det store og hele virker båden gennemført og enkel - netop derfor kan den være et godt alternativ til en åben skærgårdsjeep. Den er let at håndtere, giver megen komfort, og kan komme ind de fleste steder. Den har et klart plus ved at den kan trailes. Forkahytten vil nok stort set blive anvendt som stuverum, men der er plads til at et par kan tage en overnatning eller to.
Brændstoftanken er på 117 liter - det er lidt i underkanten og der skal tankes forholdsvis tit.
Sejlegenskaber
Båden er overraskende stabil ved broen og simpel ved havnemanøvrer. Tyngdepunktet ligger lavt. Motorkontrollen sidder hvor den skal og motoren virker tilpasset - ikke for rå. Båden har en klar planingstærskel, men kommer hurtigt op i plan. Den sejler stabilt og reagerer som forventet på trim. Ved almindelig sejlads går båden meget stabilt og roligt. Normale sving er uproblematiske og moderate hækbølger passeres også uden problemer. I meterhøje krappe søer er det lidt barsk at være om bord. Det er ikke noget båden synes om. Hvor den virkelig kommer til sin ret er inde i smult vande og 590’eren sejler utroligt præcist, styringen er fin og man får en klar ”gokart”-fornemmelse når man suser af sted og pas-serer sømærkerne med stor præcision. Med denne båd kan man godt sejle sikkert. Her kan man virkelig opleve de præcise styreegenskaber og Nidelv 590 giver stor sejlglæde.
Derfor er tankkapaciteten også for lille, for i denne båd sejler man længere end man egentlig havde planlagt. Dens præcise egenskaber vil være det helt rigtige til vandski og andet vandlegetøj.
Når vi tester
Under vore testsejladser er det en af opgaverne at prøve skroget under normale forhold, provokere i skarpe sving og prøve hvordan båden klare en overraskende undvigemanøvre.
Først sejler vi normale sving med forskellige hastigheder, en serie S-sving for at lære bådens balance og styring. Derefter begynder en skrappere sving-sejlads ved stadig højere hastighed. Vi tjekker for unormal opførsel fra skroget. Slipper det pludseligt? Kaviterer båden? Hvordan ligger båden i svingene når hastigheden øges? Sådanne omfattende øvelser er for at finde ud af om båden kan overraske føreren. Tager forskibet fat og agterskibet kastes til siden, kan det være farligt for de ombordværende. Man kan blive kastet over bord eller rundt i båden og komme slemt til skade. Den sidste svingmanøvre vi tester, er en brutal undvigemanøvre fra næsten topfart. Vi vil vide hvad der sker hvis båden laver et 90 graders sving (ISO 11592). Kan båden klarer dette med den leverede motorstyrke? For dig som bruger er det ikke normal sejlads, men hvad gør du hvis du pludselig opdager en forhindring foran båden i 35 knobs fart?
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Ekstra
• Pantry Nej
• Køleskab/boks Nej
• Toilet Nej
• Kompas Ekstra
• Radio/stereo Ekstra
• Teak badeplatform Ekstra
• Teak dørk Ekstra
• Dusch badeplatform Ekstra
• Farvet skrog Ekstra
• Solseng Standard
• 2 batterier Ekstra
Nidelv 590 Sport
Længde: 6,05 m
Bredde: 2,14 m
Motor maks.: 190 hk
Motor: 135 hk
Testbåd. Mercruiser
CE-kategori: C
Køjer: 2 stk.
Maks. antal pers.: 6 stk.
Pris fra: 280.000 kr.
Pris testbåd: 280.000 kr.
Producent:
Nidelv Båtbyggeri, Norge,
tlf. + 47 37 05 80 50.
Importør: Siim Båd & Motor,
tlf. 86 81 11 99.
+ smarte detaljer
+ præcise styreegenskaber
+ god kvalitet
- barsk i høj sø
- for meget hvidt
- for lille tank