Helstøbt båd der virker
Syv meter er en rigtig fin størrelse på en båd. Et mandskab på tre-fire (fem små personer går fint) kan have fi ne dage på vandet sammen. Båden er stadig så lille, at den er levende og sjov at sejle. Selv synes jeg, at der er tre punkter, hvor J-70 virkelig er noget særligt: Den er smuk og virker solid og godt skruet sammen. Og så er dæksudstyret så lækkert designet, så rigtigt placeret, så velfungerende, at det er en direkte frydefuld oplevelse at trimme og tune båden igennem dagens skiftende vindforhold.
Et forsigtigt skridt ind i nutiden?
Nu er Danmark et land, hvor de fleste sejlere holder sig på tryg afstand af alt nyt, mens udviklingen buldrer videre der ude i verden. En af forklaringerne på dansk sejlsports stagnation er nok at finde i det faktum, at man ikke er i stand til at flytte sig med tiden. Jeg vil sige med J-70, kunne man faktisk tage et sikkert, forsigtigt skridt ind i nutiden – det er en moderne båd, som stadig repræsenterer nogle klassiske værdier, og som på ingen måde er ekstrem. Selv har jeg et enkelt forbehold: Den høje pris. Skal vi have ungdommen med, må bådene være økonomisk overkommelige. Indgangstærsklen må sænkes så meget som overhovedet muligt. J-70 er ikke nogen billig båd. Til gengæld kan man formentlig forvente, at den er bygget til at holde i mange år, og at brugtprisen vil blive fornuftig.
Blandt kandidaterne til den officielle danske sportsbådklasse er J-70 den dyreste og det mest konservative valg.
Data J-70
Længde, overalt: 6,93 m
Længde, vandlinje: 6,24 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 794 kg
Kølvægt: 286 kg
Sejlareal, krydsstel: 21 kvm
Gennaker: 45 kvm
Dybgang: 1,45 m
Motor: Påhængsmotor (ikke standard)
Design og byggeri: J-boats, USA