Vi har valgt at lægge en af de artikler ud, som du som abonnent på Bådmagasinet har tilgang til. Denne artikel omhandler J-70, der er netop den båd, som den tyske Segel-Bundesliga sejler i. Her kan du læse mere om båd og få en forsmag på en af de artikler, vi bringer til abonnenterne på Bådmagasinet.
Kompromis lyder så kedeligt. Men når en hel masse forskellige behov skal mødes, er det en svær opgave dels at ramme de fleste af dem, og dels at få resultatet til at gå op i en højere enhed – fremstå som noget helstøbt og selvstændigt.
Men det er lige præcis, hvad der er lykkedes i J-70. Det er nok også en del af forklaringen på bådens bemærkelsesværdige internationale succes.
Livlig, men ikke ekstrem
J-70 er nemlig ret moderne og sprælsk, men er på ingen måde en ekstrem eller specielt krævende båd at sejle. Det behøver man kun at se specifikationerne for at afsløre: SA/D er et interessant tal, specielt når det gælder sportsbåde, der skal vurderes på deres kraftpotentiale SA/D ratio er udtryk for forholdet mellem vægt og sejlareal, og J-70 scorer her 25. Traditionelt er det et højt tal, der placerer båden i den skarpe ende, selv blandt kapsejladsorienterede både. Men der er sket rigtig meget på designfronten de senere år.
J-70 er på kort tid blevet utrolig populær i udlandet
En af konkurrenterne i Dansk Sejlunions kandidatfelt til den "officielle" danske ungdomssportsbådklasse er Seascape 18. Den har en SA/D ratio på hele 39! Og det, vel at mærke, uden at Seascape 18 er nogen svær båd at sejle. Altså: J-70 skal betragtes som en moderne, livlig og hurtig sportsbåd, men i dagens sportsbådsmarked er den alligevel et godt stykke til den konservative side.
Entypebåd – også til tur
Vores prøvesejlads denne gang bestod af en kapsejlads i den svenske Skærgård – altså en rigtig test i bådens rette element og ånd. For selvfølgelig kan den her båd sejles på tur – det er den faktisk meget velegnet til. En lille familie kan have rigtig meget fornøjelse af J-70 som turbåd. Men i sin inderste sjæl er dette en klassebåd – kort sagt en båd skabt til at sejle om kap med andre ens både.
Meget trailbar
Lad os tage et kort overblik: Knapt syv meter lang, en moderat bredde på 2,25 m og en pæn lav vægt på knapt 800 kilo. Lav dybgang på 1,45 m og en kølprocent på 36. Kulfiberrig og -bovspryd, et enkelt, udenpåliggende ror, et beslag til påhængsmotor, hvis man gider have det.
Sådan skal det se ud i 2013: Integreret bovspryd og rulle under dæk
Et lille ruf med nedgang til en dobbeltkøje og et par sæder – i praksis mest til opbevaring og plads til at sætte/tage gennakeren ned. En køl der er nem at hejse op (sker vertikalt med et spil, der tages af og på). Båden kan trailes, hvad der er en ganske central pointe. Og den er ikke kun trailbar, den er faktisk meget trailbar!
J-70 kan nemlig søsættes fra en rampe, ingen kran er nødvendig. Der er dog monteret beslag til centerløft, så den løsning også kan vælges. Traileren kan bakkes direkte ud i vandet, som om det var tale om en jolle til lystfiskeri, og det er jo ganske vigtigt i dagens marked, hvor folk vil hurtigt og enkelt på vandet. Riggen vejer så lidt, at den kan sættes op uden mastekran. Vores mand på dagen, den svenske J-boat importør Jan Nilsson, plejer at sætte masten alene, hvis det ikke blæser. To personer har ingen problemer.
Derudover har J-70 et meget stort cockpit, en stor gennaker (45 kvm.) og et moderat sejlplan (storsejl + fok) på 21 kvm. Trimfunktionerne er rigelige, men ikke overdrevne, og er i særklasse fede – det vender vi tilbage til.
En båd for alle?
Dette er altså rammerne for den sejloplevelse, vi tog ud i Skærgården for at mærke. Her er hovedpunkterne i kort form: J-70 er en helstøbt, nærmest perfekt afstemt båd, som bare virker. Den styrer præcist og let, lader sig trimme og optimere som en rigtig kapsejladsbåd, men er stadig nem at gå til. Med de forbehold der selvfølgelig ligger i at have sejlet båden én enkelt dag, så virker den faktisk egnet til nær sagt alle mennesker: Folk der er rigtige hardcore, erfarne kapsejlere vil kunne svælge i de finere aspekter ved rigtension, agterstagspænding, brug af kick på kryds og så videre, mens nye sejlere kan stige direkte om bord og bare sejle. For J-70 er ganske vist en kvik frøken, men er som nævnt nem at håndtere, og tilgiver hurtigt de fejl, der måtte begås. Selvfølgelig kan man lægge båden ned på slør medden forholdsvis store gennaker og bådens lave vægt og dybgang. Men rorprofil og skrogfacon gør, at den hurtigt og nemt kommer på benene igen. Vi præsterede en enkelt gang at smide styringen for gennaker, da vi skulle op til et rundingsmærke i et vindstød, men der var ingen ko på isen; slip kun på skøderne og styr ned igen, så er der hurtigt styr på det.
Helstøbt båd der virker
Syv meter er en rigtig fin størrelse på en båd. Et mandskab på tre-fire (fem små personer går fint) kan have fi ne dage på vandet sammen. Båden er stadig så lille, at den er levende og sjov at sejle. Selv synes jeg, at der er tre punkter, hvor J-70 virkelig er noget særligt: Den er smuk og virker solid og godt skruet sammen. Og så er dæksudstyret så lækkert designet, så rigtigt placeret, så velfungerende, at det er en direkte frydefuld oplevelse at trimme og tune båden igennem dagens skiftende vindforhold.
Et forsigtigt skridt ind i nutiden?
Nu er Danmark et land, hvor de fleste sejlere holder sig på tryg afstand af alt nyt, mens udviklingen buldrer videre der ude i verden. En af forklaringerne på dansk sejlsports stagnation er nok at finde i det faktum, at man ikke er i stand til at flytte sig med tiden. Jeg vil sige med J-70, kunne man faktisk tage et sikkert, forsigtigt skridt ind i nutiden – det er en moderne båd, som stadig repræsenterer nogle klassiske værdier, og som på ingen måde er ekstrem. Selv har jeg et enkelt forbehold: Den høje pris. Skal vi have ungdommen med, må bådene være økonomisk overkommelige. Indgangstærsklen må sænkes så meget som overhovedet muligt. J-70 er ikke nogen billig båd. Til gengæld kan man formentlig forvente, at den er bygget til at holde i mange år, og at brugtprisen vil blive fornuftig.
Blandt kandidaterne til den officielle danske sportsbådklasse er J-70 den dyreste og det mest konservative valg.
Data J-70
Længde, overalt: 6,93 m
Længde, vandlinje: 6,24 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 794 kg
Kølvægt: 286 kg
Sejlareal, krydsstel: 21 kvm
Gennaker: 45 kvm
Dybgang: 1,45 m
Motor: Påhængsmotor (ikke standard)
Design og byggeri: J-boats, USA