Vi har valgt at lægge en af de artikler ud, som du som abonnent på Bådmagasinet har tilgang til. Denne artikel omhandler J-70, der er netop den båd, som den tyske Segel-Bundesliga sejler i. Her kan du læse mere om båd og få en forsmag på en af de artikler, vi bringer til abonnenterne på Bådmagasinet.
Kompromis lyder så kedeligt. Men når en hel masse forskellige behov skal mødes, er det en svær opgave dels at ramme de fleste af dem, og dels at få resultatet til at gå op i en højere enhed – fremstå som noget helstøbt og selvstændigt.
Men det er lige præcis, hvad der er lykkedes i J-70. Det er nok også en del af forklaringen på bådens bemærkelsesværdige internationale succes.
Livlig, men ikke ekstrem
J-70 er nemlig ret moderne og sprælsk, men er på ingen måde en ekstrem eller specielt krævende båd at sejle. Det behøver man kun at se specifikationerne for at afsløre: SA/D er et interessant tal, specielt når det gælder sportsbåde, der skal vurderes på deres kraftpotentiale SA/D ratio er udtryk for forholdet mellem vægt og sejlareal, og J-70 scorer her 25. Traditionelt er det et højt tal, der placerer båden i den skarpe ende, selv blandt kapsejladsorienterede både. Men der er sket rigtig meget på designfronten de senere år.
J-70 er på kort tid blevet utrolig populær i udlandet
En af konkurrenterne i Dansk Sejlunions kandidatfelt til den "officielle" danske ungdomssportsbådklasse er Seascape 18. Den har en SA/D ratio på hele 39! Og det, vel at mærke, uden at Seascape 18 er nogen svær båd at sejle. Altså: J-70 skal betragtes som en moderne, livlig og hurtig sportsbåd, men i dagens sportsbådsmarked er den alligevel et godt stykke til den konservative side.