J-70 kan nemlig søsættes fra en rampe, ingen kran er nødvendig. Der er dog monteret beslag til centerløft, så den løsning også kan vælges. Traileren kan bakkes direkte ud i vandet, som om det var tale om en jolle til lystfiskeri, og det er jo ganske vigtigt i dagens marked, hvor folk vil hurtigt og enkelt på vandet. Riggen vejer så lidt, at den kan sættes op uden mastekran. Vores mand på dagen, den svenske J-boat importør Jan Nilsson, plejer at sætte masten alene, hvis det ikke blæser. To personer har ingen problemer.
Derudover har J-70 et meget stort cockpit, en stor gennaker (45 kvm.) og et moderat sejlplan (storsejl + fok) på 21 kvm. Trimfunktionerne er rigelige, men ikke overdrevne, og er i særklasse fede – det vender vi tilbage til.
En båd for alle?
Dette er altså rammerne for den sejloplevelse, vi tog ud i Skærgården for at mærke. Her er hovedpunkterne i kort form: J-70 er en helstøbt, nærmest perfekt afstemt båd, som bare virker. Den styrer præcist og let, lader sig trimme og optimere som en rigtig kapsejladsbåd, men er stadig nem at gå til. Med de forbehold der selvfølgelig ligger i at have sejlet båden én enkelt dag, så virker den faktisk egnet til nær sagt alle mennesker: Folk der er rigtige hardcore, erfarne kapsejlere vil kunne svælge i de finere aspekter ved rigtension, agterstagspænding, brug af kick på kryds og så videre, mens nye sejlere kan stige direkte om bord og bare sejle. For J-70 er ganske vist en kvik frøken, men er som nævnt nem at håndtere, og tilgiver hurtigt de fejl, der måtte begås. Selvfølgelig kan man lægge båden ned på slør medden forholdsvis store gennaker og bådens lave vægt og dybgang. Men rorprofil og skrogfacon gør, at den hurtigt og nemt kommer på benene igen. Vi præsterede en enkelt gang at smide styringen for gennaker, da vi skulle op til et rundingsmærke i et vindstød, men der var ingen ko på isen; slip kun på skøderne og styr ned igen, så er der hurtigt styr på det.