Vi fik klaps
Men den danske America's Cup-veteran er ikke kun i syv sind, når det gælder kapsejladsens fremtidige bådklasse. Lige nu vrider han hjernen for at finde løsninger på, hvordan Luna Rossa kan besejre ubeskrevne Artemis Racing i de bedst ud af syv semifinalesejladser i udfordrernes Louis Vuitton Cup, som starter 6. august.
Her forventes det svenskejede team under amerikanske Paul Cayards ledelse at være klar til at træde ind i kapsejladsen uden point, mens Luna Rossa har fem point, som alle er vundet mod Artemis Racing uden kamp.
"Vi har haft folk ude og kigge på Artemis Racings træning i deres nye båd, som ser ud til at have en konventionel foil, lidt tungere sikkerhedsforstærkning og et vingesejl, der ligner vores. Men vi ved ikke så meget om, hvor langt de er nået. Vi koncentrerer os mest om at forbedre vores egne præstationer. For selv om vi godt vidste, at kiwierne ville være lidt længere fremme end os, vi fik i et par af vores fire indledende sejladser mod dem altså nogle klaps, hvor vi røg helt ud af tidstavlen", siger Michael Richelsen.
Hvor Emirates Team New Zealand sejler i en version 2 af AC72, må Luna Rossa klare sig med en kopi af kiwiernes version 1. Det har foreløbig fået italienerne til at ligne en træningspartner fremfor en konkurrent til new zealændere, som har skabt et storhold med en blanding af erfarne veteraner og unge talenter, der virker fast besluttede på, at den næste America's Cup igen skal sejles i Auckland.
"Men vi har bestemt ikke givet op. Der er en god stemning på holdet. Og vi kan stadig gøre forskellige ting for at få mere fart i båden. Mod Artemis Racing i semifinalen kan vi f. eks. både nå at ændre vores ror og sværd", understreger Michael Richelsen og tilføjer: "Efter sejladserne mod kiwierne vil det desuden også være godt for os at møde en modstander, hvor vi ikke blot kommer på banen som en lillebror, der skal ud og have bank af storebror".