Ingen nemme løsninger
Michael Richelsens gode grund er netop den, der allerede i fjor fik kritikerne til at tale om 'Fiasco in Frisco', da det viste sig, at kun fire af de 15 hold, de lokale politikere i San Francisco for tre år siden troede, byen skulle være værter for, havde råd til at deltage, fordi prisen for hvert hold nærmer sig en milliard kroner.
En kritik, som blot fik yderligere næring, da først Oracle Team USA som forsvarende mester og siden den officielle 'Challenger of Record', svenskejede Artemis Racing, kæntrede med deres katamaraner under de første træningssejladser.
Kæntringerne rejste ikke blot spørgsmål om sejlernes sikkerhed, da Artemis Racings britiske sejler Andrew Simpson døde, men affødte også økonomiske spekulationer om, hvorvidt det hidtil dyreste udviklingsarbejde i kapsejladsens moderne historie var alle de mange penge værd.
Og i forhold til America's Cup i Valencia i 2007, hvor 11 hold kæmpede om retten til at udfordre Michael Richelsens daværende schweiziske titelindehaver i klassiske kølbåde, betyder skiftet til de mere end dobbelt så hurtige foilende katamaraner med vingesejl også, at de hold, der er med i San Francisco, såvel teknologisk som sportsligt har en kæmpe fordel fremfor andre, hvis det nuværende koncept fastholdes.
"Det vil være meget svært at komme ind som ny udfordrer i den næste cup, fordi AC72'erne er helt anderledes at sejle end andre både. Omvendt vil det også være svært at ændre på et koncept, som de nuværende deltagere har brugt mange penge og kræfter på at udvikle. Så uanset hvem, der vinder cuppen, er der altså ingen nemme løsninger", fastslår Michael Richelsen.