Opmærksomhed
En mærkerunding betyder i sagens natur, at man skal skifte fra én vindvinkel til en anden. Dermed skal der trimmes om, og måske endda ændres sejlføring, og det i en farlig fart. Samtidigt er det en ret hektisk affære, fordi der er mange både stuvet sammen på meget lidt plads, og alle vil de gerne klemme sig ind foran hinanden. Så der skal opmærksomhed både ind i båden og udenfor, i en tidspresset situation. Protester, kollisioner, mærkeberøringer, ikke at holde mærket op, overstå mærket - der er mange farer som lurer. Lad os kigge på hvordan man kan runde mest mulig effektivt og sikkert.
Kend reglerne
Der er særlige regler for mærkerundinger - den helt basale er, at indenfor en cirkel på tre bådlængder, kan en båd som overlapper en anden kræve plads for mærket. Det vil sige, at i det øjeblik du passerer cirklen på tre bådlængder, afgøres det om en indre båd har ret til at kræve, at en ydre båd flytter sig, så den indre har plads til at komme rundt. Der bliver gerne talt med store bogstaver i tætte mærkerundinger, fordi den vurdering foregår på øjemål, og ofte i højt tempo, af konkurrerende besætninger. En god idé er at være sikker på reglerne – definition af overlap f.eks. - det giver en større tryghed. Læs reglerne!
Payback time
Selv vil jeg dog mene, at det i det lange løb sjældent betaler sig at være alt for aggressiv i mærkerundinger – dels er risikoen at man bliver fanget i en kamp med en anden båd, og det flytter koncentrationen fra hele sejladsen. Dels kan det ende med protester, som kan tabes selv om du har handlet korrekt. Og dels er det sådan i sejlads som i livet i øvrigt, at hvis man lægger sig ud med sine omgivelser, så kommer det skidt igen på et senere tidspunkt. De konkurrenter du slås med i den ene mærkerunding, møder du nok også i en anden situation på banen. Og da er det måske payback time? I matchrace er det selvfølgelig en anden sag – her handler det jo kun om at holde den ene båd bag - for enhver pris.