Runding af første krydsmærke, del 1

Artikelindeks


Nu er vi forhåbentlig nået nogenlunde helskindet igennem de første fire faser af sejladsen: Opbygningsfasen inden start, selve starten, de vigtige første minutter efter start, og resten af første kryds. Hver især har de haft sine udfordringer, som vi har forsøgt at sætte ord på her i Søndagsskolen. Nu kommer så første mærkerunding.

Overgangs-situation
En mærkerunding, fortæller Andrew Campbell, er en overgangs-situation. Vi skal skifte fra én måde at sejle på til en anden. Det gælder altså om at ændre teknik, trim, og også taktik og strategi, nærmest fra det ene øjeblik til det andet. Samtidigt er det oftest en meget hektisk situation, fordi der er masser af både pakket sammen på meget lidt plads – og fordi mærkerundingen markerer et slags delmål: Nu kender man sin foreløbige placering.

Campbell fortæller
Og det er muligt både at tabe og vinde en del i selve rundingen. Det gælder nok i særlig grad ved bundmærket. Men også rundingen af krydsmærket kan betyde mange placeringer. Her er lidt konkret stof om hvordan man kan forbedre sine krydsmærke-rundinger, delvis baseret på den amerikanske Laser-sejler Andrew Campbells artikel om emnet: ”How do I get around the weather mark in a Laser?” Jeg har dog udeladt det rent teknisk og trimmæssige stof, der udelukkende er relevant i en Laser.


 

Styrbord eller bagbord?
Grundlæggende set er der to forskellige måder at nærme sig et krydsmærke på. Den ene er på styrbord halse. Den anden er på bagbord halse. Som de fleste af læserne sikkert vil vide, så består forskellen dels i, at man på styrbord halse befinder sig på den halse, eller den kurs, hvor der skal rundes (man runder stort set altid med mærket på sin bagbord side, dette er angivet i sejladsbestemmelserne). 

Tid til at trimme om
Der skal altså ikke vendes mere, når man befinder sig på højre layline, på styrbord halse. Det betyder, at man har god tid til at trimme om og evt. klargøre spiler/gennaker sætningen. Og dels består forskellen i, at man har retten til vejen. Det er også forklaringen på, at de fleste felter kommer ind mod krydsmærket i en stor bunke fra højre side af banen, på styrbord halse. Her er der ingen både at dukke bagom, eller som tvinger en til at vende. 

Ingen kære mor
Men det er jo dermed ikke sagt, at det er en god idé at placere sig tidligt ude på højre layline, og finde sin plads i køen ind mod mærket. Der kan være gode grunde til at komme ind mod mærket fra venstre, både taktiske og strategiske. Man skal bare være klar over, at det er lidt mere krævende. Det er det fordi man i de fleste bådtyper er mere eller mindre tvunget til at trimme om og klargøre til læns eller slør på samme halse som den man har i selve rundingen. Samtidigt er man tvunget til at finde et hul i rækken af styrbord-både, hvor der er plads til at vende ind mod mærket. I et stort og tætpakket felt er det ikke altid så let, og i værste fald kan være en ren katastrofe. For der er ingen kære mor; du må falde bagom alle, indtil der er et hul.

Find et hul!
Men med lidt is i maven og god ”boathandling”, samt evne til at bedømme præcis hvornår man holder mærket op, hvornår man lige går foran en styrbord-båd, og hvornår man kan lave et læslag (og alligevel nå mærket), er det næsten altid muligt at slippe af sted med det. Den værst tænkelige situation er den, hvor man slår i læ af en gruppe styrbordbåde, og finder ud af at man alligevel ikke kan holde mærket op. Så er man virkelig på spanden: Eneste mulighed nu er at falde af på læns, bomme rundt, gå op igen på bagbord halse, lade hele gruppen af styrbordbåde passere foran, evt. vente til der er plads til at komme op på højre layline. Det er en rigtig grim situation! Derfor kræver det meget høj koncentration i tætte felt at gå ind mod mærket fra venstrekanten, altså på bagbord halse.


 

Opmærksomhed
En mærkerunding betyder i sagens natur, at man skal skifte fra én vindvinkel til en anden. Dermed skal der trimmes om, og måske endda ændres sejlføring, og det i en farlig fart. Samtidigt er det en ret hektisk affære, fordi der er mange både stuvet sammen på meget lidt plads, og alle vil de gerne klemme sig ind foran hinanden. Så der skal opmærksomhed både ind i båden og udenfor, i en tidspresset situation. Protester, kollisioner, mærkeberøringer, ikke at holde mærket op, overstå mærket - der er mange farer som lurer. Lad os kigge på hvordan man kan runde mest mulig effektivt og sikkert.

Kend reglerne
Der er særlige regler for mærkerundinger - den helt basale er, at indenfor en cirkel på tre bådlængder, kan en båd som overlapper en anden kræve plads for mærket. Det vil sige, at i det øjeblik du passerer cirklen på tre bådlængder, afgøres det om en indre båd har ret til at kræve, at en ydre båd flytter sig, så den indre har plads til at komme rundt. Der bliver gerne talt med store bogstaver i tætte mærkerundinger, fordi den vurdering foregår på øjemål, og ofte i højt tempo, af konkurrerende besætninger. En god idé er at være sikker på reglerne – definition af overlap f.eks. - det giver en større tryghed. Læs reglerne! 

Payback time
Selv vil jeg dog mene, at det i det lange løb sjældent betaler sig at være alt for aggressiv i mærkerundinger – dels er risikoen at man bliver fanget i en kamp med en anden båd, og det flytter koncentrationen fra hele sejladsen. Dels kan det ende med protester, som kan tabes selv om du har handlet korrekt. Og dels er det sådan i sejlads som i livet i øvrigt, at hvis man lægger sig ud med sine omgivelser, så kommer det skidt igen på et senere tidspunkt. De konkurrenter du slås med i den ene mærkerunding, møder du nok også i en anden situation på banen. Og da er det måske payback time? I matchrace er det selvfølgelig en anden sag – her handler det jo kun om at holde den ene båd bag - for enhver pris.


 

Læns går hurtigt
Hvis det blæser godt, vil en krydsmærkerunding i de fleste klasser betyde at farten øges betydeligt i det øjeblik man har rundet. At fange de første par bølger, og falde af med båden sat i rigtig trim, og med ro til koncentration – kan give rigtig mange meter. Fart på læns er en givtig affære – hårdt tilkæmpede meter på kryds kan tabes eller mangedobles på øjeblikke, når man sejler ned ad bakke. Derfor betyder det meget at øve sig i at trimme om hurtig og effektivt, så man kan lægge ud på det næste ben med fuld fart, og ro og fokus i båden.

Båden flad, skødet ud
I jolleklasser, hvor placering af kroppen er en stor del af gamet, er det et godt tips at hænge båden mere end flad lige i det man runder. Dermed vil der være brug for mindre ror til at falde af. I hård vind skal storsejlskødet ud lige så hurtigt det overhovedet kan rende, for et tight storsejl modvirker roret når man falder af. Og igen: Hold båden flad! Får den lov at krænge, vil den gerne skære op i vinden – og det er jo lige nu stik modsat af den vej du gerne vil. Samtidigt skal kroppen bagud, så man kan plane så hurtigt som muligt. En tidlig surf kan give afgørende luft til en gruppe bagved, eller bringe dig helt op i røven af en gruppe foran.

Fleksibel rækkefølge
Andrew Campbell peger også på vigtigheden af at være fleksibel, i forhold til hvornår man gør hvad. Er der god plads og ingen ko på isen, og man ligger på styrbord halse i god tid – så vil der være en naturlig rækkefølge for justering af bådens trimfunktioner. Men det kan være vigtigere at lave det rigtige læslag, eller at oversejle en konkurrent lige inden rundingen, end at runde med den helt rigtige setting af for eksempel bomudhalet. Træning i tætte felt er svaret på dine bønner, hvis du vil udvikle denne evne til at gøre tingene i den optimale rækkefølge. For den optimale rækkefølge skifter, efter hvad der har højest prioritet. 

Automatiser trimskift
Samtidigt er evnen, altså rent teknisk, til at trimme om hurtigt og effektivt, uden at tabe koncentrationen og opmærksomheden på bådene omkring, guld værd. Den kompetence kan erhverves ved mange timers koncentreret træning i netop mærkerundinger.


 

Port tack danger zone
Vi var tidligere inde på at der er to måder at nærme sig krydsmærket på (bagbord og styrbord halse) - og at de havde hver sine udfordringer. Især bagbord. I mellemtiden er jeg faldet over en artikel af David Dellenbaugh, som havde nogle ekstra finter hvad det angår: Der er to farer ved at nærme sig mærket på bagbord halse, siger han. Den ene handler om såvidt muligt at undgå andre, overlappende både på bagbord halse i nærheden. Det vil begrænse dine muligheder når du møder rækken af styrbordbåde på layline. Den anden handler om at undgå det som Dellenbaugh kalder "port tack danger zone". Indenfor en cirkel på tre bådlængder fra mærket kan du nemlig ikke lave det dejlige læslag på styrbordbådene, som du ellers er i stand til. Det forhindrer reglerne - du kan ikke efterfølgende forlange plads for mærket. Så du må falde bagom. Og sandsynligheden er stor, for at der befinder sig en anden styrbordbåde der. Som du også må dukke. Osv. Pointen er: Gå ind mod mærket på bagbord halse, sådan så du rammer styrbordbådene minimum tre bådlængder fra mærket. 

Hvor vil du hen på næste ben?
Hvem er ikke kommet rundt om krydsmærket i læ af en bunke både, og derfor besluttet at det nok er bedst at søge mod venstre på læns - eller kommet ud af rundingen ovenpå andre både og tænkt at vel, det bliver vist en kurs mod højre på det her ben. En ofte overset pointe er, siger Dellenbaugh, at det er vigtigt at komme ud af rundingen i en position som matcher den plan du har for næste ben. Det kræver selvfølgelig at du har sådan en. Men har du det, og eksempelvis vil til højre/mod luv - ja, så er det en god idé at sænke farten og luffe op bagom både som ligger foran til luv, så du ikke havner ud på næste ben med dem hængende på nakken. Dermed er vejen åben mod den banehalvdel du gerne vil sejle på. Omvendt, vil du til venstre/mod læ/evt. bomme - ja, så er det om at falde af og lægge sig bagom både, der ligger foran og til læ. Du vil ikke så gerne runde med dem liggende til læ, så de blokerer vejen til den del af banen du har valgt. 

Finde vej på læns?
OK – nu handler det om at lægge ud på læns! Men hvordan? Taktik og strategi med vinden i røven – det er temaet næste gang! Tanker, tilføjelser, spørgsmål og kommentarer er yderst velkomne, både fra verdensmestre og klubsejlere – og alle i derimellem! Målsætningen er at ramme et nogenlunde bredt kapsejladspublikum med forskellig kompetence. Vi ses til næste søndagsprædiken – amen og god sejlads.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen