Runding af første krydsmærke, del 1

Artikelindeks

 

Styrbord eller bagbord?
Grundlæggende set er der to forskellige måder at nærme sig et krydsmærke på. Den ene er på styrbord halse. Den anden er på bagbord halse. Som de fleste af læserne sikkert vil vide, så består forskellen dels i, at man på styrbord halse befinder sig på den halse, eller den kurs, hvor der skal rundes (man runder stort set altid med mærket på sin bagbord side, dette er angivet i sejladsbestemmelserne). 

Tid til at trimme om
Der skal altså ikke vendes mere, når man befinder sig på højre layline, på styrbord halse. Det betyder, at man har god tid til at trimme om og evt. klargøre spiler/gennaker sætningen. Og dels består forskellen i, at man har retten til vejen. Det er også forklaringen på, at de fleste felter kommer ind mod krydsmærket i en stor bunke fra højre side af banen, på styrbord halse. Her er der ingen både at dukke bagom, eller som tvinger en til at vende. 

Ingen kære mor
Men det er jo dermed ikke sagt, at det er en god idé at placere sig tidligt ude på højre layline, og finde sin plads i køen ind mod mærket. Der kan være gode grunde til at komme ind mod mærket fra venstre, både taktiske og strategiske. Man skal bare være klar over, at det er lidt mere krævende. Det er det fordi man i de fleste bådtyper er mere eller mindre tvunget til at trimme om og klargøre til læns eller slør på samme halse som den man har i selve rundingen. Samtidigt er man tvunget til at finde et hul i rækken af styrbord-både, hvor der er plads til at vende ind mod mærket. I et stort og tætpakket felt er det ikke altid så let, og i værste fald kan være en ren katastrofe. For der er ingen kære mor; du må falde bagom alle, indtil der er et hul.

Find et hul!
Men med lidt is i maven og god ”boathandling”, samt evne til at bedømme præcis hvornår man holder mærket op, hvornår man lige går foran en styrbord-båd, og hvornår man kan lave et læslag (og alligevel nå mærket), er det næsten altid muligt at slippe af sted med det. Den værst tænkelige situation er den, hvor man slår i læ af en gruppe styrbordbåde, og finder ud af at man alligevel ikke kan holde mærket op. Så er man virkelig på spanden: Eneste mulighed nu er at falde af på læns, bomme rundt, gå op igen på bagbord halse, lade hele gruppen af styrbordbåde passere foran, evt. vente til der er plads til at komme op på højre layline. Det er en rigtig grim situation! Derfor kræver det meget høj koncentration i tætte felt at gå ind mod mærket fra venstrekanten, altså på bagbord halse.







★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...

★ Interview & Portræt

★ Anholt eksotisk perle midt i Kattegat for eventyrlystne sejlere

★ Interview & Portræt

★ Museumsskipper i orkanens øje





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen