Groupamas store sats

Artikelindeks


Groupama valgte kort efter Gilbraltar Strædet at stikke sydover – en risikabel strategi. Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team.

Det franske VOR-hold, Groupama, valgte tidligt en sydligkurs langs den marokkanske kyst, mens konkurrenterne er fortsat længere vestover i Atlanten. Et utraditionelt soloridt fra franskmændenes side. Stig Westergaard, der under sidste VOR var skipper på den russiske båd, beskriver baggrunden for beslutningen:

”Det ligger i kortene, at franskmændene har en anden tilgang til havkapsejlads end resten af flokken. Resten er opvokset med banesejlads og tænker meget på konkurrenterne, mens den franske filosofi er at komme hurtigst muligt frem uden tanke på hvad konkurrenterne gør.”

”Tilgangen kan man sige er frisk, men i mine øjne er den risikabel.”

Kan blive dyrt
Næsten 4 døgn efter starten i Alicante har Groupama med deres utraditionelle taktik bragt sig i front. Men det er en ganske snæver føring på knap 5 sømil til Telefónica, 9 sømil til Puma og 45 til Camper der tabte stort i midten af feltet.

”Groupama så en vindkorridor ned langs kysten og satsede,” forklarer Stig Westergaard til Bådmagasinet. ”Men de skal mod vest på et tidspunkt for at krydse Kalmebæltet det rigtige sted. Jo længere sydpå de kommer, jo dyrere bliver det og syd for Kap Verde øerne bliver det rigtig dyrt.”

”Alt imens har de andre hold investeret billigt i at komme mod vest og får de noget tryk bliver Groupama sat stort.”

Udviklingen kan følges med løbende positionsopdateringer og tracking på .

Læs videre på næste side...


 


Op mod 6x3 meter skal udskiftes i stævnen på Sanya – en reparation der tager tid. Foto: Andres Soriano/Team Sanya/Volvo Ocean Race.


Undrer sig over båd-valg
Allerede efter ét døgn havde 2 både suspenderet sejladsen – Abu Dhabi med en knækket mast og Sanya med hul i skroget. Et hul der givetvis opstod efter kollision med noget i vandet, men Stig Westergaard undrer sig alligevel over holdets valg af ”brugt-båd”.

”Man kan undre sig lidt over at Sanya valgte den gamle Telefónica-båd. De to spanske både var til sidste VOR bygget til marginalerne med mindre kulfiber for lavere vægt. Styrkemæssigt var det ikke den båd jeg ville have valgt,” understreger Westergaard der er den mest erfarne danske VOR-sejler.

For dyrt at være med
For kapsejladsen er det et stort tab med kun 4 kapsejlende både pt. Stig Westergaard så gerne at VOR-organisationen havde gjort mere for at få flere deltagere.

”Det er synd med så få deltagende både. VOR har ikke været dygtige nok til at minimere omkostningerne. Bådenes design og konstruktion er uinteressant for Hr. og Fru Jensen og der er for meget dyr udvikling. One-design både er måske vejen frem.”

”Jeg håber VOR lærer noget af dette til næste gang,” slutter Stig Westergaard.

Her opsummeres dagenes indtil nu i Volvo Ocean Race. Sanya-skipper Mike Sanderson beskriver risikoen for at synke og skadernes omgang:

http://volvooceanrace.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen