Det franske VOR-hold, Groupama, valgte tidligt en sydligkurs langs den marokkanske kyst, mens konkurrenterne er fortsat længere vestover i Atlanten. Et utraditionelt soloridt fra franskmændenes side. Stig Westergaard, der under sidste VOR var skipper på den russiske båd, beskriver baggrunden for beslutningen:
”Det ligger i kortene, at franskmændene har en anden tilgang til havkapsejlads end resten af flokken. Resten er opvokset med banesejlads og tænker meget på konkurrenterne, mens den franske filosofi er at komme hurtigst muligt frem uden tanke på hvad konkurrenterne gør.”
”Tilgangen kan man sige er frisk, men i mine øjne er den risikabel.”
Kan blive dyrt
Næsten 4 døgn efter starten i Alicante har Groupama med deres utraditionelle taktik bragt sig i front. Men det er en ganske snæver føring på knap 5 sømil til Telefónica, 9 sømil til Puma og 45 til Camper der tabte stort i midten af feltet.
”Groupama så en vindkorridor ned langs kysten og satsede,” forklarer Stig Westergaard til Bådmagasinet. ”Men de skal mod vest på et tidspunkt for at krydse Kalmebæltet det rigtige sted. Jo længere sydpå de kommer, jo dyrere bliver det og syd for Kap Verde øerne bliver det rigtig dyrt.”
”Alt imens har de andre hold investeret billigt i at komme mod vest og får de noget tryk bliver Groupama sat stort.”
Udviklingen kan følges med løbende positionsopdateringer og tracking på .
Læs videre på næste side...