Kom med tilbage i tiden
De syv VOR fylder ikke meget i denne Race Village, men organisationen bag har virkelig lagt sig i selen for at vise historien og sjælen, der er bag hele konceptet. Du kan både "sejle med" virtuelt, du kan få information om alle de tidligere sejladser. Få besked om hvad der skete med de kun 2000 sejleres skæbne.
Hvor er de gamle både nu? Her er det forbavsende hvor mange, der stadig er flydende. Lidt trist, at det danske islæt SAS Baia Viking med Jesper Norsk, nu står mosbegroet i skippers baghave i Humlebæk. Som den mindste båd og et ikke eksisterende budget, deltog de i 1985-86 udgaven i det, der dengang hed "Whitbread Round the World Race". Kan dansk sejlsport ikke gøre det lidt bedre?
Rent sportslig står den på in-port sejladserne den 27. juni, som er afslutningen på denne rundtur. Det bliver nok en smule løssluppen, lidt som sidste skoledag før sommerferien. De syv hold starter ude i skærgården på en op-ned bane, før den står på speedrace ind til indsejlingen i Race Village.
Personlig har jeg på denne udflugt opnået noget, som de danske sejlere Nicolai Sehested og Peter Wibroe på Vestas Wind, desværre aldrig kom i nærheden af efter deres grundstødning. Løfte VOR trofæet, en meterhøj sag og en ægte meget eftertragtede rædsel til ethvert præmieskab. Oplevelsen var nu kun til låns, alt imens et billede kunne tages af deres udsendte og trofæet – det er mig til højre ...
Byd Team Vestas Wind velkommen hjem
Når du ikke til Göteborg, så kommer Vestas Wind hjem til Tuborg Havn den 30. juni sent om eftermiddagen/tidlig aften. Kom ned og byd dem "velkommen hjem". Besætninger er også klar dagen efter den 1. juli. Du møder også konkurrenten Dong Feng, Volvos store kinesiske konkurrent, når det gælder produktion af lastbiler.