”Kombardo” folket ødelægger sejlerglæden

Artikelindeks

Åbent og ærligt, jeg er nok ikke prototypen, som mener, at alle regler og forordninger er det mest fornuftige. Men til afslutningen af Volvo Ocean Race må selv min charmerende adfærd række hænderne i vejret over for den hærskare at ærekære "Kombardo" ansatte, der sætter en personlig ære i, at deres forskrifter overholdes nidkært.

Alle iklædt kostumer inspireret af amerikanske elitestyrker med deres radio livline, der altid vil bekræfte dem i deres antagelser.

IMG 0006

Overalt er der officials, der guider gæsterne. Foto: Nicolai Lassen

De er overalt, og jeg oplever at have været i dialog med hoveparten af dem. Eksempelvis omkring parkering, der manglede jeg en B2 licens og måtte så gå 1.5 km - for at gå 1.5 km tilbage med min fine fotokopierende papir af en parkeringstilladelse. Det droppede jeg nu og vil måske indtage den hellige B2 parkeringsplads i morgen.

Vise lidt oprør

Vel inde i den enorme Race Village er der begrænsninger på begrænsninger. I pressecenteret var der sågar det formanende skilt, der fortalte, at INGEN skulle spise mere en to kiks. Det var selvfølgelig af hensyn til vores personlige diæt.

diet

Kun to kiks om dagen... Foto: Nicolai Lassen

Hvis det bliver mellem dig som læser og mig, har jeg syndet helt vildt. Jeg har spist fire kiks, ikke fordi de smagte særlig godt, men bare for at vise lidt oprør.

Oprør fordi Volvo Ocean Race er fuldkommen topstyret, poleret for skæve eksistenser og renset for kritiske situationer. Det virker som om, de syv besætninger har været på en længere – find-dig-selv-udflugt, levet et liv i harmoni og samvær. Sådan er virkeligheden nok ikke eller..?

vorbadene

VOR bådene ved kajen i Göteborg. Foto: Nicolai Lassen

Flotte præsentationer

Når nu brokken er dampet lidt af, er det flotte forhold, gæsternes tilbydes. Hver af de syv teams har hver deres store præsentationstelt, vi taler om momentane bygninger i flere etager. Vestas halvkugle ser i den sammenhæng lidt ussel ud, det ligger lidt i luften, at Vestas Wind er lidt af en parentes i det store spil. De står også sidst, sådan lidt trukket tilbage sidst på pladsen.

Det der er en fornøjelse er at se, hvordan byen bakker om projektet. Den enorme Race Village er drevet af Göteborg Stad, som en massiv folkefest med masser af muligheder. Levende musik morgen, middag og aften. De lokale har alle mulighed for selv at komme ud og prøve glæderne på vandet. Der er en stor børneby med masse af god leg.

Frihammen, som området hedder, står over for en byudvikling med masser af bolig og erhverv de næste 15 år. Kommunen vil gerne vise de mange muligheder for borgerne og erhvervsrelaterede turister, der skal finansiere udviklingen.


 

 

Kom med tilbage i tiden

De syv VOR fylder ikke meget i denne Race Village, men organisationen bag har virkelig lagt sig i selen for at vise historien og sjælen, der er bag hele konceptet. Du kan både "sejle med" virtuelt, du kan få information om alle de tidligere sejladser. Få besked om hvad der skete med de kun 2000 sejleres skæbne.

Hvor er de gamle både nu? Her er det forbavsende hvor mange, der stadig er flydende. Lidt trist, at det danske islæt SAS Baia Viking med Jesper Norsk, nu står mosbegroet i skippers baghave i Humlebæk. Som den mindste båd og et ikke eksisterende budget, deltog de i 1985-86 udgaven i det, der dengang hed "Whitbread Round the World Race". Kan dansk sejlsport ikke gøre det lidt bedre?

Rent sportslig står den på in-port sejladserne den 27. juni, som er afslutningen på denne rundtur. Det bliver nok en smule løssluppen, lidt som sidste skoledag før sommerferien. De syv hold starter ude i skærgården på en op-ned bane, før den står på speedrace ind til indsejlingen i Race Village.

Personlig har jeg på denne udflugt opnået noget, som de danske sejlere Nicolai Sehested og Peter Wibroe på Vestas Wind, desværre aldrig kom i nærheden af efter deres grundstødning. Løfte VOR trofæet, en meterhøj sag og en ægte meget eftertragtede rædsel til ethvert præmieskab. Oplevelsen var nu kun til låns, alt imens et billede kunne tages af deres udsendte og trofæet – det er mig til højre ...

Byd Team Vestas Wind velkommen hjem

Når du ikke til Göteborg, så kommer Vestas Wind hjem til Tuborg Havn den 30. juni sent om eftermiddagen/tidlig aften. Kom ned og byd dem "velkommen hjem". Besætninger er også klar dagen efter den 1. juli. Du møder også konkurrenten Dong Feng, Volvos store kinesiske konkurrent, når det gælder produktion af lastbiler.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen