Ekstremt heldigt ingen kom til skade, da vi ramte revet

Artikelindeks

 

Hvad har været dine største oplevelser under Volvo Ocean Race ? Nævn tre som umiddelbart falder dig ind !

”At gå i havn i Cape Town, efter mere end 7000 sømil, og så på sin 25 års fødselsdag!”

”De hårde nætter bag rattet, når man sejler 35 knob gennem mørket, hvor det er erfaring og følelse med båden, der afgør at du holder fart og kontrol.”

”Dage med flot vejr, delfinerne langs båden i timevis, og fantastiske naturoplevelser på havet”.

532 Nicolai Sehested_01_13dec2014

Nicolai lå nr. 6 på ISAF verdensranglisten i matchrace, da han kom på VOR holdet. Nu synes han, at DS37'erne er nogle små både. Foto Dan Ibsen

Hvordan har det været for en match race sejler, at sejle Volvo Ocean Race ? Du har været vant til at sejle mange korte sejladser, tæt på land, har kunnet slappe af og forberede dig om aftenen, sove godt om natten på hoteller. Nu er det i døgndrift, ofte ekstreme vejrforhold og konstant pres?

”Jeg er bygget til at sejle havkapsejlads og elsker udfordringerne.

Og jeg glæder mig virkelig meget til, om mulig, at komme tilbage i Volvo Ocean Race sammen med holdet. Det vil de næste uger vise.”

Nicolai Sehestedvirker meget rolig og fattet omkring alt det dramatiske som er sket. Han er i sin bevidsthed allerede i gang med at forberede sig til de opgaver, som fremtiden måtte byde på. Om Vestas Wind kommer ud og sejle igen, og hvilke opgaver som skal løses i mellemtiden. Ingen tvivl om at Nicolai og hele besætningen brændende ønsker at komme tilbage i racet. Besætningen var på anden etape begyndt at føle, de kunne matche de andre hold i de fleste situationer.

Om nogle uger, i Abu Dhabi, har Vestas planlagt at fortælle om fremtiden for Vestas Wind, inden starten den 3. januar 2015.

528 We are considering all available

Læs også: 'Vores kapløb slutter ikke med Volvo Ocean Race'

Denne artikel er selvfølgelig lidt spekulativ, baseret på flere solide kilder i det internationale sejlsportsmiljø, samt ikke mindst også med udgangspunkt i, dét store ønske og håb vi allesammen har om - hvis muligt - at få Vestas Wind tilbage i den sidste del af Volvo Ocean Race.

Bådmagasinet har fået mange reaktioner på denne artikel, og har blandt andet talt med flere om, hvornår det - såfremt dét bliver beslutningen - vil være realistisk, at kunne søsætte en eventuel "Vestas Wind II". Reaktionerne er positive og konstruktive, og der bliver næsten énstemmigt udtryk håb om, at eventyret kan fortsætte - for Vestas, besætningen og dansk sejlsport.

Der er ekstremt mange ting, som i givet fald skal falde på plads, herunder også at forskellige specialister i en byggeproces skal være til stede i op til to uger i forbindelse med stop-overs for at servicere bådene, hvorefter man i givet fald vende tilbage til værftet, og det skal så passe med produktionsplanen.

Når der skal reserves op til 4-6 uger til at servicere de andre både under stop-overs, så vil dette i den sidste ende få effekt på en mulig søsætningsdato, fortæller vores kilder supplerende. Derfor er det nok ikke realistisk, at en "Vestas Wind II" - alt andet lige - kan søættes før tidligst i Newport, USA, hvorfra starten mod Europa og Lisabon går den 17. maj 2015.

Vi håber alle, at den store forsinkede "julegave" bliver, at en "Vestas Wind II" kommer ud og sejle, og vil kunne gå over mållinjen i Göteborg den 21.-24. juni 2015.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen