Hvorfor er det så vigtigt at fortsætte for Vestas?
Viljen til at vinde og handle er vigtig og afgørende!
Det gælder såvel i sportens verden, men lige så meget i den globale kommercielle verden.
Vil du være verdens bedste firma indenfor et område – og Vestas er verdens største vindmølleproducent – ja, så giver man ikke op, blot fordi der – billedligt talt – er en ”vinge der falder af eller en gearkasse som bliver smadret” – eller deres båd er havnet på et koralrev.
HUSK – at ”A race we must win” kampagnen fokuserer på de kritiske udfordringer, som menneskeheden står overfor, hvor man nærmer sig et punkt, hvor ændringerne i det globale klima kunne være uundgåelige.
Vestas har meldt ud, at kampagnen ikke slutter i Gøteborg, når VO65’erne er i mål efter sidste etape – Volvo Ocean Race sejladsen er en del af den overordnede kampagne frem mod COP 2015 klimamødet i Paris, hvor man vil komme med konkrete løsninger på at stoppe klimaforandringerne.
Vestas Wind bådens deltagelse i Volvo Ocean Race – som kommer rundt til destinationer i hele verden, herunder nogle af Vestas vigtigste markeder i Kina, Brasilien og Nordamerika – er helt central i kampagnen, og Vestas har tidligere oplyst, at de planlægger at tilføre ’nye elementer’ i kampagnen i hver af de havne, som Volvo Ocean Race bådene kommer til på deres vej jorden rundt. Hvordan det nu tackles, bliver spændende at se, men er det overhovedet et scenarie at stoppe kampagnen nu, eller ændre den drastisk ?
Læs også: A race we must win !
Vi ser forhåbent Team Vestas Wind igen i sejladsen og i fremtiden - til glæde for Danmark og dansk sejlsport. Foto Brian Carlin TVW
Vores kapløb slutter ikke med VOR
Hvis Vestas skulle opgive at få båden med i resten af VOR sejladsen, ja så skal Vestas kampagnen ’re-designes’ fuldstændig frem mod COP 2015 klimamødet i Paris.
Dét at få Vestas Wind tilbage i sejladsen - med alle ods imod sig - ja det vil samtidig kunne gøres synonymt med, at menneskeheden ikke skal opgive kampen for at få styr på klimaforandringerne.
Så uheldet med Vestas Wind på et koralrev, kan endda vendes til at være en styrke i kampagnen – sejlerne giver ikke op i ’racet’– menneskeheden giver ikke op i ’racet’ – det er ”A race we must win”, for der er ikke nogen alternativ, når det gælder om at reducere og stoppe klimaforandringerne på vores klode.
Og det her handler jo i bund og grund ikke om at vinde Volvo Ocean Race – det handler om at sælge vindmøller. Og hvis Vestas kan fastholde positionen som verdens førende virksomhed indenfor denne vigtige globale branche - ja, så er det godt for Danmark.
Og hvis Vestas Wind kommer til at sejle videre i Volvo Ocean race – og fuldfører sejladsen – og måske også være med næste gang – ja, så er det godt for dansk sejlsport
Og som Morten Albæk, Vestas Chief Marketing Officer tidligere har sagt om kampagnen:
”Vores kapløb slutter ikke med Volvo Ocean Race - det fortsætter til Paris – samt herefter!”
Det vil jo være fantastisk at se en ny Vestas Wind (med køl på) blive søsat i Auckland eller Brasilien - og gå i mål i Gøteborg. Foto Brian Carlin TVW