Den ganske klare udmelding fra Vestas stemmer godt overens med, hvad Bådmagasinet erfarer. Kilder tæt på magasinet bekræfter, at der med stor sandsynlighed allerede arbejdes ’bag kulisserne’ for at få en ny båd klar til at gennemføre resten af sejladsen.
Bådmagasinets erfarer, at bådebyggere - som var med til at producere VO65’erne - skulle være ’kaldt tilbage’ og er på vej til Green Marine på Cowes, for at være klar til at komme i gang med opgaven om at bygge en ny båd.
Vestas proklamerede på pressemødet i mandags, at de vil komme med en udmelding inden starten går på den tredje etape fra Abu Dhabi til Sanya, Kina - det er den 3. januar 2015.
Hvis udmeldingen er, at Vestas Wind kommer med i sejladsen igen – ja, så skal man næsten allerede være i gang med at planlægge, hvordan det kan realiseres, ikke mindst m.h.t. produktion, tidsplaner, logistik samt ’on the water testning’ inden båden er ’back in race’.
Samtidig var nogle af Morten Albæk's afsluttende kommentarer også: "I believe in the team - I am proud of their performance". Foto Brian Carlin
Bådmagasinet har også talt med branchefolk, som i mange år har produceret ’high tech’ både op til 100 fod. De siger ganske klart, at det ikke tager ret lang tid at producere, skrog, dæk og skot, når man har alle specifikationer og materialer, formene er klar, og der samtidig er produktionskapacitet. Fra oplægning til de ’færdigbagte’ skrogdele vil der gå max. 14 dage – og det kan gøres på kortere tid.
Det, som tager længst tid vil være færdigmonteringen. Ikke mindst alle de tekniske og hydrauliske systemer, samt al det elektroniske udstyr.
Der eksisterer tre reservemaster på forskellige destinationer, sejl, ror, daggerboards og meget andet udstyr, og bruger man noget af dette, så kan nyt reserveudstyr, alt andet lige, ganske hurtigt produceres og leveres.
Spørgsmålet er, om Team Vestas kan være klar allerede i Auckland, hvor starten går den 15. marts – eller senest til starten fra Itajai i Brasilien – som Bådmagasinet allerede har skrevet om i vores største ’juleønske’:
Læs også: Kom så Vestas – vær klar til Brasilien
Med den ganske ’kontante’ melding fra Team Vestas Wind, så tyder det altså på, at Vestas vil gøre alt for at komme på vandet igen, så hurtigt som muligt, og gennemføre resten af sejladsen:
"It’s Vestas’ clear mission to get Team Vestas Wind back into the Volvo Ocean Race."
Bådmagasinet har stillet en række spørgsmål til Green Marine – indtil nu intet svar, så ingen bekræftigelse – og dermed bliver det heller ikke afkræftet (så har man ikke sagt noget forkert). Og under alle omstændigheder fortæller eksperter i produktion af store high tech både, at det kan lade sig gøre.
Så Vestas skal blot ’trykke på knappen’ – og der er to muligheder:
- Starten i Auckland, New Zealand den 15. marts på ’kongeetapen’ i Sydhavet
- Starten i Itajai, Brasilien den 19. april 2015 på etapen til Newport
Med start den 19. april fra Itajai er der kun to måneder tilbage af Volvo Ocean Race – Bådmagasinets bud er derfor, at Vestas Wind, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, vil satse på at være klar til start i Auckland, så de kan gå i mål i Itajai Brasilien, som er et af Vestas vigtigste markeder for vindenergi.
Hvorfor er det så vigtigt at fortsætte for Vestas?
Viljen til at vinde og handle er vigtig og afgørende!
Det gælder såvel i sportens verden, men lige så meget i den globale kommercielle verden.
Vil du være verdens bedste firma indenfor et område – og Vestas er verdens største vindmølleproducent – ja, så giver man ikke op, blot fordi der – billedligt talt – er en ”vinge der falder af eller en gearkasse som bliver smadret” – eller deres båd er havnet på et koralrev.
HUSK – at ”A race we must win” kampagnen fokuserer på de kritiske udfordringer, som menneskeheden står overfor, hvor man nærmer sig et punkt, hvor ændringerne i det globale klima kunne være uundgåelige.
Vestas har meldt ud, at kampagnen ikke slutter i Gøteborg, når VO65’erne er i mål efter sidste etape – Volvo Ocean Race sejladsen er en del af den overordnede kampagne frem mod COP 2015 klimamødet i Paris, hvor man vil komme med konkrete løsninger på at stoppe klimaforandringerne.
Vestas Wind bådens deltagelse i Volvo Ocean Race – som kommer rundt til destinationer i hele verden, herunder nogle af Vestas vigtigste markeder i Kina, Brasilien og Nordamerika – er helt central i kampagnen, og Vestas har tidligere oplyst, at de planlægger at tilføre ’nye elementer’ i kampagnen i hver af de havne, som Volvo Ocean Race bådene kommer til på deres vej jorden rundt. Hvordan det nu tackles, bliver spændende at se, men er det overhovedet et scenarie at stoppe kampagnen nu, eller ændre den drastisk ?
Læs også: A race we must win !
Vi ser forhåbent Team Vestas Wind igen i sejladsen og i fremtiden - til glæde for Danmark og dansk sejlsport. Foto Brian Carlin TVW
Vores kapløb slutter ikke med VOR
Hvis Vestas skulle opgive at få båden med i resten af VOR sejladsen, ja så skal Vestas kampagnen ’re-designes’ fuldstændig frem mod COP 2015 klimamødet i Paris.
Dét at få Vestas Wind tilbage i sejladsen - med alle ods imod sig - ja det vil samtidig kunne gøres synonymt med, at menneskeheden ikke skal opgive kampen for at få styr på klimaforandringerne.
Så uheldet med Vestas Wind på et koralrev, kan endda vendes til at være en styrke i kampagnen – sejlerne giver ikke op i ’racet’– menneskeheden giver ikke op i ’racet’ – det er ”A race we must win”, for der er ikke nogen alternativ, når det gælder om at reducere og stoppe klimaforandringerne på vores klode.
Og det her handler jo i bund og grund ikke om at vinde Volvo Ocean Race – det handler om at sælge vindmøller. Og hvis Vestas kan fastholde positionen som verdens førende virksomhed indenfor denne vigtige globale branche - ja, så er det godt for Danmark.
Og hvis Vestas Wind kommer til at sejle videre i Volvo Ocean race – og fuldfører sejladsen – og måske også være med næste gang – ja, så er det godt for dansk sejlsport
Og som Morten Albæk, Vestas Chief Marketing Officer tidligere har sagt om kampagnen:
”Vores kapløb slutter ikke med Volvo Ocean Race - det fortsætter til Paris – samt herefter!”
Det vil jo være fantastisk at se en ny Vestas Wind (med køl på) blive søsat i Auckland eller Brasilien - og gå i mål i Gøteborg. Foto Brian Carlin TVW