Den ganske klare udmelding fra Vestas stemmer godt overens med, hvad Bådmagasinet erfarer. Kilder tæt på magasinet bekræfter, at der med stor sandsynlighed allerede arbejdes ’bag kulisserne’ for at få en ny båd klar til at gennemføre resten af sejladsen.
Bådmagasinets erfarer, at bådebyggere - som var med til at producere VO65’erne - skulle være ’kaldt tilbage’ og er på vej til Green Marine på Cowes, for at være klar til at komme i gang med opgaven om at bygge en ny båd.
Vestas proklamerede på pressemødet i mandags, at de vil komme med en udmelding inden starten går på den tredje etape fra Abu Dhabi til Sanya, Kina - det er den 3. januar 2015.
Hvis udmeldingen er, at Vestas Wind kommer med i sejladsen igen – ja, så skal man næsten allerede være i gang med at planlægge, hvordan det kan realiseres, ikke mindst m.h.t. produktion, tidsplaner, logistik samt ’on the water testning’ inden båden er ’back in race’.
Samtidig var nogle af Morten Albæk's afsluttende kommentarer også: "I believe in the team - I am proud of their performance". Foto Brian Carlin
Bådmagasinet har også talt med branchefolk, som i mange år har produceret ’high tech’ både op til 100 fod. De siger ganske klart, at det ikke tager ret lang tid at producere, skrog, dæk og skot, når man har alle specifikationer og materialer, formene er klar, og der samtidig er produktionskapacitet. Fra oplægning til de ’færdigbagte’ skrogdele vil der gå max. 14 dage – og det kan gøres på kortere tid.
Det, som tager længst tid vil være færdigmonteringen. Ikke mindst alle de tekniske og hydrauliske systemer, samt al det elektroniske udstyr.
Der eksisterer tre reservemaster på forskellige destinationer, sejl, ror, daggerboards og meget andet udstyr, og bruger man noget af dette, så kan nyt reserveudstyr, alt andet lige, ganske hurtigt produceres og leveres.
Spørgsmålet er, om Team Vestas kan være klar allerede i Auckland, hvor starten går den 15. marts – eller senest til starten fra Itajai i Brasilien – som Bådmagasinet allerede har skrevet om i vores største ’juleønske’:
Læs også: Kom så Vestas – vær klar til Brasilien
Med den ganske ’kontante’ melding fra Team Vestas Wind, så tyder det altså på, at Vestas vil gøre alt for at komme på vandet igen, så hurtigt som muligt, og gennemføre resten af sejladsen:
"It’s Vestas’ clear mission to get Team Vestas Wind back into the Volvo Ocean Race."
Bådmagasinet har stillet en række spørgsmål til Green Marine – indtil nu intet svar, så ingen bekræftigelse – og dermed bliver det heller ikke afkræftet (så har man ikke sagt noget forkert). Og under alle omstændigheder fortæller eksperter i produktion af store high tech både, at det kan lade sig gøre.
Så Vestas skal blot ’trykke på knappen’ – og der er to muligheder:
- Starten i Auckland, New Zealand den 15. marts på ’kongeetapen’ i Sydhavet
- Starten i Itajai, Brasilien den 19. april 2015 på etapen til Newport
Med start den 19. april fra Itajai er der kun to måneder tilbage af Volvo Ocean Race – Bådmagasinets bud er derfor, at Vestas Wind, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, vil satse på at være klar til start i Auckland, så de kan gå i mål i Itajai Brasilien, som er et af Vestas vigtigste markeder for vindenergi.