Arimar X-ellence 730, Bombard Explorer SB 640, Brig Eagle 600, Capelli Tempest 7

Artikelindeks

I dag skal man analysere sit brugsområde før man vælger en RIB. Med flere modeller på markedet, bliver det vigtigere at bruge tid før man bestemmer sig. Udover analyse af brugsområdet må man også vurdere om båden skal trækkes meget på trailer. Det begrænser størrelsen medmindre man har en kraftig bil. Når alt kommer til alt, har man til slut en pris. Det kan være det afgørende for det endelig valg. Flere af bådene tilbydes som pakkeløsninger med motor. Eksempelvis hører Valiant til Marine Power-konceptet og sælges med Mer-cury eller Mariner-motor. Bare et eksempel på at konkurrencen skærpes. For dig som køber betyder ”pakkepriser” normalt et bedre køb og mange aktører på markedet giver også en bedre pris. Men - vælg båd og motor du kan få service på, der hvor du bor.
Flere af modellerne leveres også med forskellig konsol og sædeløsning. Så du kan få en båd skræddersyet til dit behov. Og så er der motorvalget! Flere af bådene i testen var udstyret med større motorer end det man normalt har brug for. Skal båden bruges om familiebåd, kan du klare dig med en mindre motor. Det giver en bedre indkøbspris, forbrug og forsikring. Skal båden sejles med mange om bord eller tung last, er ekstra kræfter gode at have. Se ikke blindt på topfart, men tjek med forhandleren hvor stor motor der kræves for god marchfart og fornuftigt brændstofforbrug.


 

Arimar X-ellence 730 med Evinrude 225 hk 4-takt: Elegant og sporty.
Arimar er en af Italiens store RIB-producenter. Vi nævner i farten af producenten også har nogle veludstyrede og lækre små modeller som må betegnes som ”ungdommens drømmebåde”.
730-modellerne er en af de større og den skiller sig ud fra konkurrenterne på flere punkter. Springet i skroget er ikke lige så markant som på de andre. Det giver den et lidt lavere forskib. Elegant at se på, men der kommer hurtigt lidt sprøjt ind over stævnen.
Forskibet er desuden støbt - det vil sige at gummipontonen sidder inde i en glasfiberskal forude. Så sidder den godt fast samtidig med at udskiftning af en ponton er forholdsvis nemt.
730 X-ellence har en enkel styrekonsol placeret i styrbord side. Testbåden mangler vindspejl, men det kan fås som ekstraudstyr. Et enkelt førersæde er placeret bag konsollen. Der er godt med siddepladser på bænken agter og på den U-formede bænk fremme. En smart detalje er rygstøtten foran konsollen - her kan en person sidde komfortabelt i fartretningen. Stor targabøjlen, gode stuverum og badelejder er standard. Targabøjlen kan kombineres med en stor ”biminitop” som leveres som ekstraudstyr.
Med 225 hk på hækken bliver båden sporty. Den er hurtigt i acceleration og når en topfart på ca. 49 knob - lige på grænsen til at være overmotoriseret. Til mere almindelig brug vil vi antage at en motor på ca. 150 hk vil give bedre harmoni i båden. Skroget sejler imidlertid godt, men den lave stævn skal man vænne sig til. Det største minus er manglende sidestøtte ved førerpladsen. I og med at den er monteret helt ude i siden, får man dårlig benstøtte - det er vanskeligt at sætte ”søbenet” og man føler at man står ubeskyttet og udsat når det går stærkt. Kvalitet og finish virker ok, men båden er helt hvid - det vil sige at man ofte skal vaske pontonerne.
Totalt set fremstår Arimar 730 som en sporty båd med gode sejlegenskaber, men med en lidt for stor motor. Det er noget lækkert over båden, men førerpladsen er klart et ankepunkt.

Arimar X-ellence 730
Længde/bredde: 7,30/2,18 m
Vægt: 750 kg
Luftkamre: 6 stk.
Maks. ant. personer: 20 stk.
Motor: Motor på testbåd 225 hk 4-takt 150 - 230 hk
Topfart: 49 knob
Brændstoftank: 210 l
Producent: Arimar, Italia
Importør: netbaad.com, tlf. 86 22 43 93
Pris båd u/motor: Pris m/225 hk 388.000 kr. 224.000 kr.


 

Bombard Explorer SB 640 med Suzuki DF 115 hk 4-takt: Prisgunstig og sej. 
Bombard er en del af Zodiac-koncernen - på linje med Avon. 640-modellen overrasker med en harmonisk og behagelig gang selv i hård sø. Den er enklere opbygget end eksempelvis Zodiac, men ikke noget dårligt alternativ. Den har omhyggeligt udført detaljer og tåler hård sejlads. Kun ved fuld fart og med en person om bord begynder den at svaje fra side til side på pontonerne, men langt mere kontrollabelt end flere af konkurrenterne.
Med 115 hk på hækken når den en topfart på næsten 40 knob (39) og det må siges at være godt. Testbåden var udstyret med to dobbelte sæder og der er også siddeplads foran konsollen. Der er en acceptabel passage på siden af bænkene, men minusset er at man sidder uden sidestøtte eller noget at holde fast i. Skipperen må derfor tage hensyn til dette før han tager skarpe sving med passagerer om bord.
Der er gode håndtag på pontonerne og flere praktiske stuverum. Skal man have en RIB som både tåler stød og kan trailes, har denne båd næsten den maksimale størrelse man kan traile efter en almindelig personbil. 
Bombard’en imponerede testteamet med sine gode sejlegenskaber. Den er ikke blandt de meste sporty, men klarer sig overraskende godt i forhold til konkurrenterne. Den lever faktisk op til navnet Explorer og så har den en konkurrencedygtig pris. I Danmark leveres Bombard som pakkeløsninger med motorer fra Johnson/Evinrude. 

Bombard Explorer SB 640
Længde/bredde: 6,35/2,45 m
Vægt: 400 kg
Luftkamre: 5 stk.
Maks. ant. personer: 13 stk.
Motor maks.: Motor på testbåd 115 hk 4-takt 140 hk/200 kg
Topfart: 39 knob
Brændstoftank: 87 l
Producent: Bombard, Frankrig
Impotør: Uni-Safe A/S, tlf. 32 58 16 15
Pris båd u/motor: Pris m/115 hk Johnson 4-takt 191.500 kr. 111.600 kr.


 

Brig Eagle 600 med Suzuki DF 140 hk 4-takt: Overraskelse. 
Fra Ukraine kommer denne Brig-model. Den er anderledes på en hel del detaljer. En kraftig, strømlinet targabøjle og en moderne udformet styrekonsol med et højt vindspejl er nogle af detaljerne. Skroget har en form for indbygget trimplan så båden sejler sikkert, og overraskede med stabil sejlads samtidig med at den går ganske blødt. En vigtig faktor i denne sammenhæng er at båden ikke støjer. Den virker kompakt bygget uden skramlelyde fra luger eller andre detaljer. Finishen var gennemgående god og der er flere store stuverum i båden. Der er agterbænk med ganske gode siddepladser plus bænke fremme og foran konsollen. Der kan rigges en solseng til forude. Samme båd kan leveres i en skrabet udgave uden bænke etc. og i mørke farver.
På testbåden havde forhandleren sat to GT-stole. Det gav straks en bedre komfort og vi har på alle de andre både efterlyst bedre førerstole og mere ergonomiske førerpladser. Denne båd er altså en undtagelse, men det var synd at stolenes fastgørelse ikke klarede belastningen og løsnede sig. Det må være forhandlerens ansvar, men vi synes det var et godt forsøg på at få langt bedre komfort. Som standard leveres båden med et enkelt sæde. Brig 600 er et godt eksempel på at nye producenter kommer ind på markedet. Båden produceres i Ukraine med lave omkostninger og en konkurrencedygtig slutpris. Ud fra dette var det positivt at båden virker så velbygget med jævn til god finish og sikre sejlegenskaber. Suzukis 140 heste passer godt til båden, der til normalt brug godt kan klare sig med en 115 hk.
I det store og hele var det en båd som overraskede testteamet mest. En jævn til god båd. I Danmark leveres typisk pakkeløsninger med en Yamaha motor.

Brig Eagle 600
Længde/bredde: 6,15/2,50 m
Vægt: 510 kg
Luftkamre: 5 stk.
Maks. ant. personer: 12 stk.
Motor maks.: Motor på testbåd 140 hk 4-takt 150 hk
Topfart: 40 knob
Brændstoftank: 150 l
Producent: Brig, Ukraine
Importør: Pro-Safe A/S, tlf. 32 95 28 78
Pris båd inkl. udstyr: Pris inkl. 115 hk 4-takt 199.900 kr. 135.660 kr.


 

Capelli Tempest 750 med Suzuki DF 250 4-takt: Stor og sikker.
Capelli er endnu en italiensk producent som allerede er godt etableret på det svenske og norske markedet. Udover RIB-serien findes også en serie almindelig glasfiberbåde. 750-modellen er en rigtig stor RIB med god volumen. Den er bred og har kraftige pontoner. Det siger lidt om lastekapaciteten at den er godkendt til 24 personer. På denne store båd virker en Suzuki 250 hk ikke som en stor motor - den er meget passende og giver overraskende god fart.
Båden er lidt trist i farven med mellemgrå pontoner og resten i næsten hvidt glasfiber. Finishen er ikke i top overalt, men det virker alligevel ikke skæmmende på båden. For denne store RIB-båd giver et lidt sejt indtryk. Der kan leveres forskellige stoleløsninger bag den forholdsvis store konsol. Vindspejlet er højt og ganske bredt. Til sammen giver det en af testens bedre konsol/førerpladser med rat og motorkontrol godt placeret. Agter er en bænk til 3-4 personer og en kraftig targabøjle.
Fremme er hele fordækket hævet til et integreret soldæk. Under bliver der et stort stuverum - blandt andet med plads til hynder. Løsningen giver begrænset antal siddepladser, men på denne båd er pontonerne så kraftige og har så gode håndtag at man kan sidde nogenlunde sikkert. Bare skipperen tilpasser farten.
Tempest 750 er en sikker og familiær RIB: Den sejler ikke direkte sporty, men cruiser jævnt og sikkert uden at det giver for hårde slag i bølgerne. En topfart på 47,5 knob passer båden ganske fint, men mest behagelig cruiser den ved 30 - 35 knob.
Størrelsen får denne båd til at føles meget sikker. Den har ingen overraskelser ved svingsejlads og må betegnes som en ypperlig båd til familieture eller for den sags skyld lidt barske ”ekspeditioner”.
Af detaljer kan vi nævne lidt kunstteak på siderne og praktiske, mindre stuverum i styrekonsollen. Er du på udkig efter en ordentlig stor RIB med stort volumen og høj lastekapacitet, kan dette være båden der skal kigges nærmere på. Vi nævner at vi tidligere har prøvesejlet den endnu større 900 model med 2 x 250 hk. I tilfælde af at du vil have noget større …

Capelli Tempest 750
Længde/bredde: 7,50/2,95 m
Vægt: 900 kg
Luftkamre: 6 stk.
Maks. ant. personer: 24 stk.
Motor maks.: Motor på testbåd 250 hk 4-takt 250 hk
Topfart: 47,5 knob
Brændstoftank: 230 l
Producent: Capelli, Italia
Importør: Erling Sande A/S, tlf. +47 32 21 89 60, www.erling-sande.no
Pris båd u/motor: Pris m/250 hk 489.000 kr. 279.000 kr.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen