Avon, Valiant, Zodiac, Valiant, Ribeys,

Artikelindeks

Over hele verden er markedet for RIB-modeller i stærk vækst. RIB betyder ”Rigid Inflatable Boats” og fås i alle størrelser fra ca. tre meter og op til hele 15 meter. De største modeller er hovedsagelig til det professionelle marked - redningstjenester og militæret.
Med stor øgning på markedet, betyder det også at stadig nye modeller og producenter kommer på markedet. Veletablerede producenter som Zodiac, Avon og Bombard er langt fra alene om kunderne. Valiant fra Portugal er blevet store og indgår i Marine Power-koncernen (Mercury og Mariner). Naturligt nok er mange italienske producenter på banen - Capelli, Arimar, Formenti og Bat - blot for at nævne nogen. Fra Ukraine kommer Brig og fra Sydafrika Ribeye-modellerne. I dag er udvalget så stort at man må vurdere hvad båden skal bruges til, for en RIB kan have ganske forskellige egenskaber og brugsområder. En RIB er ikke længere nogle få modeller, men en hel flåde af forskellige modeller og typer.

Generelle plusser
Fælles for alle er en støbt bund og innerliner. Bundfaconen er afgørende for sejlegenskaberne. En dyb V-bund vil gå blødere og mere sporty, men kræver ofte en kraftig motor for at egenskaber-ne skal komme til sin ret. Gummipontonerne bidrager til bådenes ekstreme stabilitet og lasteevne. Flere, separate gummikarme findes på alle modellerne. Materialet i pontonerne varierer og en vigtig side af sagen er hvordan ponto-nerne er fastgjort. Sidder de solidt monteret, eller kan de løsnes ved grov sejlads? Er det nemt at skifte pontonerne hvis man får en skade? Man skal også være opmærksom på at luftventilerne skal være af god kvalitet. Ved praktisk brug er farven på pontonerne også en faktor. Det siger sig selv at helt hvide pontoner hurtigt bliver beskidte og skal vaskes regelmæssigt. En grå farve er mere neutral, men også kedeligere at se på. Rød eller orange er let at se. Nogle modeller leveres med blå pontoner - det ser både lækkert og smart ud.
En stor fordel ved en RIB er at den er affendret. Det betyder at den ikke skader andre både eller for den sags skyld personer. Netop derfor er bådene velegnet som redningsbåde. Lavt fribord betyder også at det er forholdsvis let at trække personer op fra vandet.
RIB-modellerne er smarte og en krydsning mellem en almindelig båd og en redningsflåde. RIB’en tåler meget og der er ingen fare på færde selvom en sø slår op i båden. Den holder sig garanteret flydende.
Gennemgåede minusser
På minussiden kan vi notere op til flere ting. Lavt fribord betyder at alle om bord sidder forholdsvis ubeskyttet - både mod vind, regn, kulde og vandsprøjt. Det kan ellers være morsomt på varme sommerdage, men ikke just under lidt koldere forhold. Det lave fribord betyder også at skipperen hele tiden skal tænke på passagerernes sikkerhed - specielt med svingsejlads. Testen viser at de allerbedste producenter udvikler RIB-bådene efter samme koncept og testteamet undrede sig over at der ikke var en eneste båd som adskilte sig markant med nogle anderledes løsninger. Samtlige modeller har begrænset komfort ved førerpladsen. Skipperstolen er i de fleste tilfælde en flad hynde på toppen af en kasse. Det betyder ingen eller minimal sidestøtte ved svingsejlads. At dreje skarpt er netop hvad en RIB klarer bedre end de fleste andre bådtyper. Ok, så kan man hævde at stående sejlads er bedst når det går stærkt, men det er heller ingen god løsning når der sejles råt i sving eller grov sø. Vi undrer os over at ingen af modellerne har komfortable stole eller mindre ståstole, som findes på mange sportsbåde. Når det er sagt, fremhæver vi at flere af modellerne kan leveres med forskellige konsoller og sædeløsninger.
Styrekonsollen er også noget som kan videreudvikles. På de fleste både er de meget enkle og nærmest som kasser. Resultatet er et unødvendigt kedeligt design og i flere tilfælde sidder rattet lidt højt ved siddende stilling. De fleste af modellerne har også alt for lave vindspejle - de giver minimal beskyttelse mod fartvinden ved høje hastigheder. Kort sagt kan dagens RIB’er med held videreudvikles på dette punkt. Bedre ergonomi ville være et klart plus og vi venter på, at den første RIB med hardtop kommer på markedet.
Mange af modellerne har gode håndtag på pontonerne, men mærkeligt nok mangler flere af bådene gode fortøjningsbeslag. Nogle af bådene har klamper, der ligner kraftige håndtag og nærmest er umulige at sætte en almindelig fortøjning fast i. Andre både har plastbeslag hvor et tyndt tov skal trækkes gennem et hul.
Det er også så som så med lanterner. Både som sejler stærkt, skal have komplet lanterneføring om natten. I praksis grøn og rød sidelanterne, toplanterne og agterlanterne. Kombilanterner kan bruges, men det holder altså ikke med kun en hvid, rundtlysende lanterne på disse både.
Når de flest RIB’er kæmper med de samme basis problemer, begynder vi at mistænke producenterne for at se mere på hinanden end at tænke nyt. Det er ok at ”låne” ideer fra konkurrenterne, men det er ingen fordel hvis ideerne er dumme.

Er forhandlerne ligeså ”smarte” som båden?
Til sidst: Skal du købe en RIB, så vurder hvad båden skal bruges til. Enkelte modeller er super til familieture, badeture og dykning. Andre er mere sporty ”fartmaskiner” og nogle er rigtig velegnet til ”vild sejlads”. Når alt kommer til alt, er det afgørende om båden har et stærkt og opadgående forhandlernet. Både med tanke på eventuelle reklamationer eller den dag du har brug for dele til din RIB.
Vor test viser klare forskelle på både og brugsområder. Den viser også at RIB er en bådtype i vækst. Vi er overbeviste om, at vi får mange spændende nyheder at se de næste år og endnu flere RIB’er i aktion i de danske farvande. Flere producenter betyder øget konkurrence om kunderne. Det giver dig større valgmulighed både på detaljer, totalløsninger, design og ikke mindst pris. Måske opdager de nordiske producenter RIB-konceptet og tilpasser det til de skandinaviske forhold. Med højere fribord og bedre beskyttelse mod dårligt vejr. I fremtiden kan det måske tænkes at vi finder både Buster, Ryds, Bella, Askeladden og Crescent i RIB-udgaver tilpasset vore barskere behov og brugsområder?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen