Arvor 250

Artikelindeks


Enkelte minusser
Det er fint at bygge enkle både med sparsom indretning og lette helhedsløsninger. På plussiden kan vi tilføje den fine finish på plastarbejdet og de tekniske installationer. Den mellemblå gelcoat-farve på skroget hæver også totalindtrykket af båden. Men - nogle detaljer er ikke gode nok. Skydedøren ind til styrehuset er støbt i glasfiber. Den er tung, giver en fin åbning og klæder båden godt. Men i åben stilling er beslagene ikke stærke nok til at holde døren på plads.
I praksis betyder det at døren kommer susende når båden tager skarpe sving eller bevæger sig i sidesø. Når den tunge skydedør tager en ”automatisk” lukning, er det bare om ikke at have fingrene på dørkarmen eller sørge for at der heller ikke er små børnehænder i vejen. Det vil i så fald ikke være nogen særlig god oplevelse! Moderne skydedøre har lukkemekanismer som stopper døren effektivt når håndtaget slippes. Det bør Arvor ændre på. 
Under dørken ligger en stor, 6-cylindret Mercruiser turbodiesel på 220 hk. Nok til både god acceleration og respektabel topfart med det halvplanende skrog. I hele fartområdet ligger båden stabilt, hæver stævnen moderat og har en fin stabilitet også gennem skarpe sving. Vi er ikke i tvivl om at Arvor 250 tåler en del sø og ruskvejr før den skræmmes i havn. Netop det gør den til en velegnet båd til barske fisketure eller som transportbåd under de fleste forhold. Men - på et punkt har Arvor valgt en alt for enkel løsning: Lydisoleringen er slet og ret amatøragtig. Den er faktisk næsten fraværende og langt fra moderne standard. På testbåden var ejeren begyndt med ekstra lydisolering ved at lægge en del tykke måtter i. En hel del arbejde ventede - for skal man lydisolere effektivt med så stor en motor, må man isolere både små og store flader. Lyden har en utrolig evne til at trænge igennem - både ved at følge kablerne til motorkontrollen og gennem luftindtag. Der ligger noget af problemet. En stor turbodiesel skal også have store mængder frisk luft for at opnå maksimal ydelse. Derfor skal man stoppe effektive ”lydfælder” også i ventilationssystemet. Her skal problemet tages alvorligt helt fra projektstadiet. På dette punkt har Arvor noget at efterleve og vi kan fremhæve Viknes og Nord West som ledende på det område.
På testturen mødte vi lidt bølger og sø. Vi er overbevist om at båden har egenskaber, som gør den mere sej end andre både og den sejler godt. Den virker generelt godt bygget og uden skramlelyde (bortset fra smældet når skydedøren lukker sig selv) og den har et design, som både må karakteriseres som lettere moderne og racerpræget. I havn manøvrerer båden effektivt takket være en kraftig motor. Den driver ikke rundt som en korkprop, men har rolige bevægelser. Testbåden havde ikke bovpropel, men var alligevel let at håndtere selv ved trange havnemanøvrer. I kraftig sidevind vil en bovpropel gøre underværker og vil man være ”konge” i manøvreringens kunst, kan man også montere en truster agter.

Konklusion
Er du på jagt efter en prisgunstig båd, som kan bruges store dele af året, som er sej og med en god topfart, er Arvor 250 et spændende alternativ. Den er enkel og funktionel, og i en god kvalitet og finish. Designet med en god gangzone på styrbord side og styrehuset placeret til bagbord er lidt af en genistreg. Totalt set er Arvor 250 en reel brugsbåd - både til transport, fiskeri og andre hobbyer. Den scorer stort med en konkurrencedygtig pris og med en kraftkarl af en motor som giver god ydelse.
På tre punkter anbefaler vi Arvor at lave produktforbedringer: Lydisolering, bedre lukkemekanisme på skydedøren og tykkere hynder på V-køjens sæder. Når dette er forbedret, vil vi betegne Arvor 250 som en spændende og god allround-båd. Den har moderne design, gode fartegenskaber, tyngde og funktionsrigtige løsninger. Alt parret med en fornuftig pris både med henblik på motorstørrelsen og bådens totale volumen og helårs brugsområde.

Arvor 250
Længde/bredde: 8,20/2,93 m
Dybgang: 0,80 m
Vægt: Uden motor 2550 kg
Motor: 6-cyl. Mercruiser turbodiesel.
Maks. motor 220 hk 220 hk
CE-kategori: C
Pris incl. motor: 509.180 kr.
Importør: Gnisten, Svendborg,
tlf. 62 21 49 21, <link:970:Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

+ Charmerende enkel
+ God plads 
+ Tyngde og volumen i skroget

- Lydisolering 
- Skydedørens lukkemekanisme 
- Lidt tynde hynder i V-køjen

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen