Det første man lægger mærke til er det halvmoderne design på styrehuset. Når båden ligger stille, virker det næsten som om styrehuset - eller overbygningen - hælder fremover. I det båden løfter stævnen og skyder fart, passer designet helt perfekt. Designet giver både racerlook og får båden til at se ”vred ud”. Arvor har også en helt andet specialitet: Styrehuset er placeret over mod bagbord side, så der er en ekstra god gangzone på styrbord side uden at det går ud over helhedsindtrykket.
Idet vi entrer båden, får vi hurtigt en tryghedsfornemmelse. Båden virker rolig i sine bevægelser. Den har tyngde og er en ”stor” båd. Fra fordækket er det sikkert at bevæge sig agterover og forbi styrehuset takket være det asymmetriske design. Ydermere er dele af fordækket og sidedækket sænket. Det giver en høj kant på ydersiden i styrbord side - næsten som lidt ”walk-around”. Resultatet er en behagelig fornemmelse - parret med en god pulpit og håndlister bevæger man sig sikkert.
Agterdækket er stort, rent og selv-lænsende. Her er der slet og ret god plads. Motoren ligger under dørken og det giver et fint arbejdsdæk. To langs-gående, enkle bænke i teak kan slås op eller ned efter behov. Der er teak på karmen med holderne til fiskestænger, bådshage etc. Luge med udgang til badeplatformen og stuverum under dørken med plads nok til fiskeredskaber, dykkerudstyr. Der kan rigges til solsenge eller bruges løse stole og bord. Taget over styrehuset er trukket et stykke agterover og vil man have endnu mere beskyttelse mod solen eller regn, kan et stoftag i kalechestof nemt sættes op som en forlængelse af taget. Smart - og der er faktisk flere fikse detaljer.
Et lille rum med skuffer til fiskeredskaber er standard. I den brede karm i agterspejlet er der f.eks. fiskedam. Der kan påfyldes havvand med en elektrisk pumpe og så kan man have levende agn eller fangsten svømmende rundt. I agterspejlet over badeplatformen er en stor luge og her har redningsflåden fået sin egen plads. Netop sådanne detaljer er med til at gøre Arvor 250 til en stor charmetrold: Den virker på mange måder enkel, men overrasker med intelligente detaljer. Noget af det samme gælder inde i båden.
Ærlig
Styrehuset har førerpladsen i styrbord side med god sigt fremover og til siden. Rat, motorkontrol og instrumenter sidder godt placeret og der er plads til skærme og ekstraudstyr. Førerpladsen kan betegnes som funktionel og er fikset op med luksusdetaljer rundt om instrumenterne. Ventilation kommer fra små, men effektive sidevinduer. Pantryet i bagbord side er stort nok til at der kan tilberedes et måltid mad og i V-sofaen under dæk kan 4-5 voksne sidde behageligt. Under sæderne er der stuverum. I styrbord side - foran førerpladsen - ligger hjerterummet. Et praktisk toilet, men luksus skal kan man lede længe efter. Det samme gælder for den V-formede sofagruppe fremme. Hynderne er lige det tyndeste og betrukket med skai. Sofagruppen kan konverteres til en dobbeltkøje og så kan to voksne godt tage en overnatning i båden.
Her er vi ved selve kernen når denne båd skal beskrives: Alt er prioriteret på en god og funktionel måde uden gedigne polstringer eller andre unødvendige detaljer. Den er ærlig og oprigtig - uden at virke simpel. I det lange løb vil det betyde nem vedligeholdelse og ud fra det vil vi tro at båden kan holde sig pæn i mange, mange år. Både ud- og indvendig. Nogen langtursbåd er den ikke, men den har komfort nok til at et par kan være om bord en uges tid. Til aktiviteter og transport fungerer den udmærket - det meste af året.
Båden har et stort volumen i skroget og det giver god plads i styrehuset og under dæk med god ståhøjde. Producenten er ikke faldet for fristelsen til at klemme flest mulige køjer ind, der er ikke forsøgt at lave en stikkøje eller midterkahyt under styrehuset. Det bidrager til bådens ærlige image.
Enkelte minusser
Det er fint at bygge enkle både med sparsom indretning og lette helhedsløsninger. På plussiden kan vi tilføje den fine finish på plastarbejdet og de tekniske installationer. Den mellemblå gelcoat-farve på skroget hæver også totalindtrykket af båden. Men - nogle detaljer er ikke gode nok. Skydedøren ind til styrehuset er støbt i glasfiber. Den er tung, giver en fin åbning og klæder båden godt. Men i åben stilling er beslagene ikke stærke nok til at holde døren på plads.
I praksis betyder det at døren kommer susende når båden tager skarpe sving eller bevæger sig i sidesø. Når den tunge skydedør tager en ”automatisk” lukning, er det bare om ikke at have fingrene på dørkarmen eller sørge for at der heller ikke er små børnehænder i vejen. Det vil i så fald ikke være nogen særlig god oplevelse! Moderne skydedøre har lukkemekanismer som stopper døren effektivt når håndtaget slippes. Det bør Arvor ændre på.
Under dørken ligger en stor, 6-cylindret Mercruiser turbodiesel på 220 hk. Nok til både god acceleration og respektabel topfart med det halvplanende skrog. I hele fartområdet ligger båden stabilt, hæver stævnen moderat og har en fin stabilitet også gennem skarpe sving. Vi er ikke i tvivl om at Arvor 250 tåler en del sø og ruskvejr før den skræmmes i havn. Netop det gør den til en velegnet båd til barske fisketure eller som transportbåd under de fleste forhold. Men - på et punkt har Arvor valgt en alt for enkel løsning: Lydisoleringen er slet og ret amatøragtig. Den er faktisk næsten fraværende og langt fra moderne standard. På testbåden var ejeren begyndt med ekstra lydisolering ved at lægge en del tykke måtter i. En hel del arbejde ventede - for skal man lydisolere effektivt med så stor en motor, må man isolere både små og store flader. Lyden har en utrolig evne til at trænge igennem - både ved at følge kablerne til motorkontrollen og gennem luftindtag. Der ligger noget af problemet. En stor turbodiesel skal også have store mængder frisk luft for at opnå maksimal ydelse. Derfor skal man stoppe effektive ”lydfælder” også i ventilationssystemet. Her skal problemet tages alvorligt helt fra projektstadiet. På dette punkt har Arvor noget at efterleve og vi kan fremhæve Viknes og Nord West som ledende på det område.
På testturen mødte vi lidt bølger og sø. Vi er overbevist om at båden har egenskaber, som gør den mere sej end andre både og den sejler godt. Den virker generelt godt bygget og uden skramlelyde (bortset fra smældet når skydedøren lukker sig selv) og den har et design, som både må karakteriseres som lettere moderne og racerpræget. I havn manøvrerer båden effektivt takket være en kraftig motor. Den driver ikke rundt som en korkprop, men har rolige bevægelser. Testbåden havde ikke bovpropel, men var alligevel let at håndtere selv ved trange havnemanøvrer. I kraftig sidevind vil en bovpropel gøre underværker og vil man være ”konge” i manøvreringens kunst, kan man også montere en truster agter.
Konklusion
Er du på jagt efter en prisgunstig båd, som kan bruges store dele af året, som er sej og med en god topfart, er Arvor 250 et spændende alternativ. Den er enkel og funktionel, og i en god kvalitet og finish. Designet med en god gangzone på styrbord side og styrehuset placeret til bagbord er lidt af en genistreg. Totalt set er Arvor 250 en reel brugsbåd - både til transport, fiskeri og andre hobbyer. Den scorer stort med en konkurrencedygtig pris og med en kraftkarl af en motor som giver god ydelse.
På tre punkter anbefaler vi Arvor at lave produktforbedringer: Lydisolering, bedre lukkemekanisme på skydedøren og tykkere hynder på V-køjens sæder. Når dette er forbedret, vil vi betegne Arvor 250 som en spændende og god allround-båd. Den har moderne design, gode fartegenskaber, tyngde og funktionsrigtige løsninger. Alt parret med en fornuftig pris både med henblik på motorstørrelsen og bådens totale volumen og helårs brugsområde.
Arvor 250
Længde/bredde: 8,20/2,93 m
Dybgang: 0,80 m
Vægt: Uden motor 2550 kg
Motor: 6-cyl. Mercruiser turbodiesel.
Maks. motor 220 hk 220 hk
CE-kategori: C
Pris incl. motor: 509.180 kr.
Importør: Gnisten, Svendborg,
tlf. 62 21 49 21, <link:970:Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
+ Charmerende enkel
+ God plads
+ Tyngde og volumen i skroget
- Lydisolering
- Skydedørens lukkemekanisme
- Lidt tynde hynder i V-køjen
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.