Det første man lægger mærke til er det halvmoderne design på styrehuset. Når båden ligger stille, virker det næsten som om styrehuset - eller overbygningen - hælder fremover. I det båden løfter stævnen og skyder fart, passer designet helt perfekt. Designet giver både racerlook og får båden til at se ”vred ud”. Arvor har også en helt andet specialitet: Styrehuset er placeret over mod bagbord side, så der er en ekstra god gangzone på styrbord side uden at det går ud over helhedsindtrykket.
Idet vi entrer båden, får vi hurtigt en tryghedsfornemmelse. Båden virker rolig i sine bevægelser. Den har tyngde og er en ”stor” båd. Fra fordækket er det sikkert at bevæge sig agterover og forbi styrehuset takket være det asymmetriske design. Ydermere er dele af fordækket og sidedækket sænket. Det giver en høj kant på ydersiden i styrbord side - næsten som lidt ”walk-around”. Resultatet er en behagelig fornemmelse - parret med en god pulpit og håndlister bevæger man sig sikkert.
Agterdækket er stort, rent og selv-lænsende. Her er der slet og ret god plads. Motoren ligger under dørken og det giver et fint arbejdsdæk. To langs-gående, enkle bænke i teak kan slås op eller ned efter behov. Der er teak på karmen med holderne til fiskestænger, bådshage etc. Luge med udgang til badeplatformen og stuverum under dørken med plads nok til fiskeredskaber, dykkerudstyr. Der kan rigges til solsenge eller bruges løse stole og bord. Taget over styrehuset er trukket et stykke agterover og vil man have endnu mere beskyttelse mod solen eller regn, kan et stoftag i kalechestof nemt sættes op som en forlængelse af taget. Smart - og der er faktisk flere fikse detaljer.
Et lille rum med skuffer til fiskeredskaber er standard. I den brede karm i agterspejlet er der f.eks. fiskedam. Der kan påfyldes havvand med en elektrisk pumpe og så kan man have levende agn eller fangsten svømmende rundt. I agterspejlet over badeplatformen er en stor luge og her har redningsflåden fået sin egen plads. Netop sådanne detaljer er med til at gøre Arvor 250 til en stor charmetrold: Den virker på mange måder enkel, men overrasker med intelligente detaljer. Noget af det samme gælder inde i båden.
Ærlig
Styrehuset har førerpladsen i styrbord side med god sigt fremover og til siden. Rat, motorkontrol og instrumenter sidder godt placeret og der er plads til skærme og ekstraudstyr. Førerpladsen kan betegnes som funktionel og er fikset op med luksusdetaljer rundt om instrumenterne. Ventilation kommer fra små, men effektive sidevinduer. Pantryet i bagbord side er stort nok til at der kan tilberedes et måltid mad og i V-sofaen under dæk kan 4-5 voksne sidde behageligt. Under sæderne er der stuverum. I styrbord side - foran førerpladsen - ligger hjerterummet. Et praktisk toilet, men luksus skal kan man lede længe efter. Det samme gælder for den V-formede sofagruppe fremme. Hynderne er lige det tyndeste og betrukket med skai. Sofagruppen kan konverteres til en dobbeltkøje og så kan to voksne godt tage en overnatning i båden.
Her er vi ved selve kernen når denne båd skal beskrives: Alt er prioriteret på en god og funktionel måde uden gedigne polstringer eller andre unødvendige detaljer. Den er ærlig og oprigtig - uden at virke simpel. I det lange løb vil det betyde nem vedligeholdelse og ud fra det vil vi tro at båden kan holde sig pæn i mange, mange år. Både ud- og indvendig. Nogen langtursbåd er den ikke, men den har komfort nok til at et par kan være om bord en uges tid. Til aktiviteter og transport fungerer den udmærket - det meste af året.
Båden har et stort volumen i skroget og det giver god plads i styrehuset og under dæk med god ståhøjde. Producenten er ikke faldet for fristelsen til at klemme flest mulige køjer ind, der er ikke forsøgt at lave en stikkøje eller midterkahyt under styrehuset. Det bidrager til bådens ærlige image.