Grandezza 23
Den er meget moderne, men minder også lidt om flere af Nidelv-modellerne. Bag Grandezza står Finnmaster. Målet har været at udvikle en mere moderne serie både med mere luksus. Det har man langt hen ad vejen klaret. Vi nævner avanceret instrumentpanel, moderne design og et skrog, som sejler ganske godt. Testbåden havde Volvo Penta D3-motor og støjniveauet er helt acceptabelt. Kræfter nok til en hurtig planing og lige frem går båden som på skinner. På et punkt opfører den sig underligt. I det man gør udslag på rattet, reagerer den hurtigt med en bevægelse langt større end normalt. Det virker slet og ret som om den balancerer på en lille våd flade og er ikke tillidsvækkende. Mest mærker man det i form af dårlig præcision når hækbølger i ulige vinkler skal forceres. Så er man langt fra sikker på hvor båden sætter kursen. Resultatet bliver at man kontrastyrer meget hurtigt og så bliver udslaget meget større end planlagt den modsatte vej. Med hånden på hjertet har vi ikke før sejlet en båd som har opført sig sådan. Det kan have meget med bundformen at gøre eller hvordan båden er trimmet/drevet monteret. Det fik vi ikke anledning til at studere, men kan sige at drevet sidder længere bag end på de fleste andre både.
Generelt er Grandezza 23 en livlig båd med en god forkahyt, pæne polstringer, skydedør med faste trin og sejlegenskaber som må betegnes som gode. I jævne, men hårde 360 graders sving ligger den fint. Den suser blødt over hæksøer og lander behageligt efter et lille hop. Lige frem går den som nævnt på skinner, men man skal være vågen når man drejer lidt på rattet.
På indersiden af det mo-derne vindspejl er en solid håndliste. Fint nok, men langs siderne er den egentlig unødvendig og meget tæt på skipperens hoved. I et skarpt sving havde vi nærkontakt og det er ikke rart med en bule i tindingen.
Konklusion: En moderne båd med fine detaljer, men den skal trimmes om og detaljerne skal forbedres.
Vestfyns Marinecenter,
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk