AMT-udfordreren
I mange år var Yamarin den vigtigste samarbejdspartner. Mere end 20.000 Yamarin-både har denne producent bygget. Så sluttede samarbejdet og en helt ny bådserie så dagens lys sidste vinter. Med erfaring fra Yamarin var det måske ikke så mærkeligt, at man startede udviklingen af direkte konkurrerende modeller med Honda i stedet for Yamaha motorer.
Vi har allerede prøvesejlet AMT 200 DC i Nordisk Bådtest i Bådmagasinet nr. 7/06. Derfor var det med stor spænding, vi drejede tændingsnøglen på den helt nye skærgårdsjeep AMT 185 med en 90 hk Honda. Hvordan ville den klare sig mod den nye Yamarin 56-model med sidekonsol, som vi havde sejlet tidligere på dagen?
Fællesnævnerne er mange. Næsten lige store, næsten lige mange hk og omtrent samme pris. Og nøjagtig samme brugsområde.
Efter skrappe testture blev det klart at både AMT 185 og Yamarin 56 har sjove og sikre sejlegenskaber. Båden planer let, tilgiver det meste og begge kan sejles sporty. Faktisk så sporty at det bliver direkte sjovt. Vi præsenterer hele testen i et senere nummer.
Der hvor AMT tager point, er på en række smarte detaljer. Flere stuverum. Fast tank til 10 liters reservedunken som er standard. Åre, anker og tov er inkluderet. Du skal op i luksus-udgaven for at få hynder og polstrede stole. På standardmodellen har stolene plastsæder. Teakdørk og agterkaleche kan leveres som ekstraudstyr.
Producenten har sat sig som mål at lave en lidt mere sej og praktisk båd end konkurrenterne.
Model 185 er en skærgårdsjeep med centerkonsol. 185 BR er en bowrider. Hos Yamarin kan du på 56-skroget vælge mellem skærgårdsjeep med en bredere sidekonsol eller en ny HT-model. (se Bådmagasinet nr. 7/06).
Kontakt AMT, Finland, www.amt-veneet.fi
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk
Yamarin 76 DC, 56 SC, 56 HT
Ingen tvivl. Yamarin er klar over at de har fået en ny konkurrent i AMT og gør noget ved det. Nu skærpes konkurrencen. Tre nye modeller i år, skærgårdsjeepen 56 SC med sidekonsol, den smarte og kompakte 56 HT-model og et helt nyt flagskib - 76 DC.
Den store nyhed er 76 DC. Vi kan tilføje flere ting: Lækkert design, moderne vindspejl, oplukkeligt midtervindue, flotte trin fra fordækket, gennemtænkt cockpit og mange fikse detaljer. Med denne båd hæver Yamarin niveauet flere hak og sigter mod en ny kundegruppe.
Fremme i kahytten er en V-sofagruppe som konverteres til dobbeltseng. Toilettet er placeret i en konsol i styrbord side og skjules af en støbt top. Det gør kahytten hyggeligere. Overraskelsen er en dobbeltkøje på dørken agten for selve kahytten. Den ligger lavt og går ind under cockpittet. Nogen midterkahyt er der ikke tale om, men der er faktisk fin soveplads til fire. Kahytten er lækkert udformet med en snert af luksus.
Pantryet er placeret ude i bagbord side. Dobbeltsæde ved førerpladsen. En ekstra siddeplads i bagbord side foran pantryet. Agter en fin sofagruppe med høje ryghynder og udgang til badeplatformen. Fint instrumentpanel med plads til kortplotter og en flot indretningen med blå hynder med hvide kanter og teakdørk. Helt igennem meget elegant.
Vi kaster los, Yamaha 250 hk hvisker næsten lydløst på hækken i langsom fart. Så snart vi giver den gas, kommer der en hidsigere og mere sporty lyd. Båden kommer hurtigt op i plan og ligger meget behageligt og cruiser med 25-30 knob. Den virker afbalanceret med fin styring og lige foran føreren sidder en indbygget kortskærm. Fra 30-32 knob og op kommer den specielle Yamarin-fornemmelse. Topfart omkring 40 knob! Vi suser af sted utrolig behageligt over krappe søer på 30-50 cm, sejler over større hækbølger og kan slå fast at man endnu en gang har lavet et skrog med sejlegenskaber i særklasse. Det eneste som undrer er, at båden virker lidt tung, men det er jo ikke usædvanligt for de første eksemplarer.
Vor konklusion er entydig - dette er en båd som Yamarin vil få succes med! På kahytten, design, gennemførte detaljer og allermest på meget gode sejlegenskaber. Yamaha Motor Scandinavia DK,
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk
Nord Star Patrol 26
Targa-udfordreren udvider modelserien. I forhold til 24 fods båden er der blevet mere plads både i dækssalonen og i forkahytten. Et separat toilet er der også blevet plads til.
Selv om båden er blevet større, er de sporty og gode sejlegenskaber beholdt. Skroget virker betydeligt kvikkere og hele båden føles meget letbygget.
Patrol 26 sejler godt - både i sving og i lidt urolig sø.
Styringen er præcis og båden virker godt skruet sammen. Den er et hak mere moderne i designet end Targa.
Vi prøver de tre finske konkurrenter Targa 25,1, Nord Star Patrol 26 og Minor 27 og bringer testen senere.
Linex-Boats OY, Finland,
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk
Grandezza 23
Den er meget moderne, men minder også lidt om flere af Nidelv-modellerne. Bag Grandezza står Finnmaster. Målet har været at udvikle en mere moderne serie både med mere luksus. Det har man langt hen ad vejen klaret. Vi nævner avanceret instrumentpanel, moderne design og et skrog, som sejler ganske godt. Testbåden havde Volvo Penta D3-motor og støjniveauet er helt acceptabelt. Kræfter nok til en hurtig planing og lige frem går båden som på skinner. På et punkt opfører den sig underligt. I det man gør udslag på rattet, reagerer den hurtigt med en bevægelse langt større end normalt. Det virker slet og ret som om den balancerer på en lille våd flade og er ikke tillidsvækkende. Mest mærker man det i form af dårlig præcision når hækbølger i ulige vinkler skal forceres. Så er man langt fra sikker på hvor båden sætter kursen. Resultatet bliver at man kontrastyrer meget hurtigt og så bliver udslaget meget større end planlagt den modsatte vej. Med hånden på hjertet har vi ikke før sejlet en båd som har opført sig sådan. Det kan have meget med bundformen at gøre eller hvordan båden er trimmet/drevet monteret. Det fik vi ikke anledning til at studere, men kan sige at drevet sidder længere bag end på de fleste andre både.
Generelt er Grandezza 23 en livlig båd med en god forkahyt, pæne polstringer, skydedør med faste trin og sejlegenskaber som må betegnes som gode. I jævne, men hårde 360 graders sving ligger den fint. Den suser blødt over hæksøer og lander behageligt efter et lille hop. Lige frem går den som nævnt på skinner, men man skal være vågen når man drejer lidt på rattet.
På indersiden af det mo-derne vindspejl er en solid håndliste. Fint nok, men langs siderne er den egentlig unødvendig og meget tæt på skipperens hoved. I et skarpt sving havde vi nærkontakt og det er ikke rart med en bule i tindingen.
Konklusion: En moderne båd med fine detaljer, men den skal trimmes om og detaljerne skal forbedres.
Vestfyns Marinecenter,
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk