AMT-udfordreren
I mange år var Yamarin den vigtigste samarbejdspartner. Mere end 20.000 Yamarin-både har denne producent bygget. Så sluttede samarbejdet og en helt ny bådserie så dagens lys sidste vinter. Med erfaring fra Yamarin var det måske ikke så mærkeligt, at man startede udviklingen af direkte konkurrerende modeller med Honda i stedet for Yamaha motorer.
Vi har allerede prøvesejlet AMT 200 DC i Nordisk Bådtest i Bådmagasinet nr. 7/06. Derfor var det med stor spænding, vi drejede tændingsnøglen på den helt nye skærgårdsjeep AMT 185 med en 90 hk Honda. Hvordan ville den klare sig mod den nye Yamarin 56-model med sidekonsol, som vi havde sejlet tidligere på dagen?
Fællesnævnerne er mange. Næsten lige store, næsten lige mange hk og omtrent samme pris. Og nøjagtig samme brugsområde.
Efter skrappe testture blev det klart at både AMT 185 og Yamarin 56 har sjove og sikre sejlegenskaber. Båden planer let, tilgiver det meste og begge kan sejles sporty. Faktisk så sporty at det bliver direkte sjovt. Vi præsenterer hele testen i et senere nummer.
Der hvor AMT tager point, er på en række smarte detaljer. Flere stuverum. Fast tank til 10 liters reservedunken som er standard. Åre, anker og tov er inkluderet. Du skal op i luksus-udgaven for at få hynder og polstrede stole. På standardmodellen har stolene plastsæder. Teakdørk og agterkaleche kan leveres som ekstraudstyr.
Producenten har sat sig som mål at lave en lidt mere sej og praktisk båd end konkurrenterne.
Model 185 er en skærgårdsjeep med centerkonsol. 185 BR er en bowrider. Hos Yamarin kan du på 56-skroget vælge mellem skærgårdsjeep med en bredere sidekonsol eller en ny HT-model. (se Bådmagasinet nr. 7/06).
Kontakt AMT, Finland, www.amt-veneet.fi
www.nordstar.fi
www.yamaha-motor.dk
www.vestfynsmarinecenter.dk