Merry Fisher 805

Artikelindeks

 

Merry Fisher skal vide hvem der bestemmer
Vi har nu lagt Middelgrunden agten og passerer Holmen, Den Lille Havfrue, Marmorkirken, Amalienborg inden vi suser under Knippelsbro for at finde et egnet sted at sætte fotografen i land så han kan få sine billeder. Under kyndig vejledning får jeg lov at parkere båden op mod stenboldværket, og jeg mærker prompte, at de 150 Volvo heste, kombineret med den solide skrue og den rigtige vinkling af roret er mere end rigeligt til at kontrollere både hæk og stævn. 
Jeg vil dog råde andre begyndere at finde en træpæl, når der skal øves manøvre, for doseringen af de forskellige parametre er i sagens natur af følsom karakter og der skal handles helst uden tøven og tvivl - det hjælper ikke at forsøge at liste sig ind mod et bolværk. Bliver farten for lav vil vinden tage fat i den høje overbygning, hvorefter båden begynder at drive - Merry Fisher må ikke overlades til sig selv, hun skal vide og mærke, hvem der bestemmer, gør hun det er der til gengæld ingen problemer.
Vi ligger der uden fortøjninger og med håndholdte fendre og skal have fotografen i land. Mellem mig selv og læserne kan jeg afsløre, at han er jo ikke blandt de mindste. Når jeg med-regner flightcases og kameratasker vil jeg tro, at båden på det smalle sidedæk i styrbord var påvirket med et tryk fra fotografen på 110 kg +. Dertil kommer Bo Lindberg og et par fenderes bidrag på yderligere 75 kg. Det interessante var imidlertid hverken fotografens eller ejerens vægt, men derimod at båden ikke lod sig påvirke af den ensidige og betragtelige vægt tæt ved de 200 kg stort set uden der forekom krængning.

Ideel til familier
Bo Lindbergs Merry Fisher er købt til to primære formål. Det ene er familieturene, der i år blandt andet går til Marstrand og skærgården omkring Göteborg. Det andet formål er lystfiskeri på Øresund og i Østersøen både sommer og vinter.
”Forleden dag sejlede vi en dagtur til Dragør med otte voksne om bord. Tager man på weekendture er båden ideel til enten en familie, eller til fire voksne,” vurderer han.
Båden har to dobbeltkøjer. Den ene i forskibet, hvor der også er toilet og bad, den anden rigges til i dinetten, hvor bordet sænkes og et ryglæn smart vippes op så der bliver mere liggeplads.
Båden leveres med en 200 hk. maskine fra enten Nanni diesel eller Volvo. Motoren ligger placeret midtskibs direkte under styrhussalonen.
På vej tilbage mod Hellerup åbner vi ned til maskinen for at se og ikke mindst høre den arbejde, hvorefter vi lukker igen, og priser os lykkelige for moderne støjdæmpnings-teknologi. Maskinens placering betyder, at der er masser af stuveplads under hele agterskibet. Her kan man opbevare stort set alt fra havemøbler til cykler. Faktisk er der så meget plads, at det vil betale sig at organisere det store rum med en form for maritimt reol- eller hyldesystem.
Fra værftet er båden specificeret til at kunne bære otte voksne og et tons last. Når den står på fiskeri har Bo Lindberg typisk tre til fire venner eller kammerater med.

Ekstraudstyr for 100.000 kr.
Båden er ekstraudstyret med elementer der øger sikkerheden, komforten og mulighederne for et bedre trollingfiskeri.
”Jeg har valgt at få hydraulisk styring i stedet for den tradi-tionelle styring med morsekabler. Det kan sammenlignes med servostyring i en bil, og jeg mener det øger komforten betragteligt på denne da den er sat op med en stor propel og ror. Derudover har jeg med udgangspunkt i vinterfiskeriet fået Volvo til at lægge motorvarme i. Det fungerer ligesom i en bil. Det er et genialt og enkelt system, og det er uforståeligt, at det ikke er mere udbredt,” vurderer han.
På elektroniksiden er investeret i en Furuno radar, et fiske-ekkolod og en GPS kortplotter. Derudover en autopilot og maskinen har fået en trollingventil, så den kan trolle med en halv knob, sammenlignet med de 3,5 knob som maskinen ellers præsterer i tomgang.
I alt anslår Bo Lindberg, at han har ekstraudstyr for 100.000 kr., men så er båden også skræddersyet til hans og familiens behov.

Merry fisher 805
Design: BE Jeanneau/ESD.
Længde 8,25 m
Bredde 2,94 m
Vægt uden motor 2600 kg
Dybdegang 0,74 m
Højde 2,71 m
Kahytter 1 stk.
Sovepladser 4 stk.
Brændstoftank 230 l
Vandtank 100 l
Maskine maks. 200 hk
Pris: Sejlklar båd 698.000 kr.
Import og salg:
Båden forhandles af Reese Marin, tlf. 74 62 62 56 ogTempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen