Merry Fisher 805

Artikelindeks

Mary Fischer og Merry Fisher - på trods af forskel i stavemåder er sammenfaldet i udtalen påfaldende. Førstedamen er en person i en roman, den anden er en motorbåd.
Romanen, hvor Mary Fischer optræder hedder; ”En Hundjævels Bekendelser”, og handler i meget korte træk om, hvordan en hustru, der mister sin mand til en smuk, begavet og yderst talentfuld donna tager hævn over manden og hans nye kvinde - Mary Fischer.
Nu er denne artikel jo ikke en sammenlignende analyse skrevet til Weekendavisens litteraturtillæg, men alligevel er det en nærliggende tanke, at de franske designere var inspireret af den ”nye” kvinde og hendes mange talenter, da de skulle slå stregerne og senere navngive, det der blev til Merry Fisher 805.
I Merry Fisher er der således et overbud af features, især når man tager bådens størrelse i betragtning. Der er plads til solbadning på ruftaget og fordækket, fiskepladser fra et bredt cockpit, badeperron agter, styrmandsbro, pantry, dinette med havneoverblik, forkahyt, toilet og bad, et stort stuverum og endelig er det hele kombineret med et undervandsskrog, der giver gode sejlegenskaber. Eneste punkt hvor kvinden og motorbåden for alvor adskiller sig er på deres skønhed, for lige meget hvor meget smukt, der er at sige om Merry Fisher så kommer hun aldrig op i nærheden af Mary Fischers niveau - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at være så funktionel og så samtidig udstråle elegance og skønhed. Til gengæld har Merry Fisher 805 al den charme, som Mary Fischer kun kan drømme om at besidde.
”Nu har jeg haft båden i snart et år, og jeg må indrømme, at det er svært at være negativ over noget som helst,” siger Bo Lindberg, der har inviteret fotografen og deres rapporterende medarbejder med på en tur.

Verdens største
To ting slår én ved det første møde med Merry Fisher. Båden virker inde på pladsen ligeså høj som lang som bred. Så snart man går om bord er det til gengæld som at gå ind i et magisk hus, for båden er så rummelig, at det nærmeste virker ufatteligt, at det er den samme båd, vi for et øjeblik siden betragtede fra kajen.
”Jeg plejer at sige, at det er verdens største mindste båd. Alle der kommer om bord er imponerede over, hvor meget plads det kan lade sig gøre at få ud af de otte meter,” fortæller Bo Lindberg.
Vi beslutter os for en tur/retur, hvor ”færgen” afgår fra Hellerup Havn til Den Sorte Diamant alias Det Kongelige Bibliotek imellem Knippelsbro og Langebro i Københavns Havn, med en aflægger omkring Middelgrundsfortet i Øresund. På vej ud af havnen er det tydeligt, at båden er skruet sammen, så der er godt sammenspil mellem dens kræfter, dens undervandskrog og dens længde. Den er med andre ord let at manøvrere uden bovpropel blot ved hjælp af skruen og roret.
”Det er en ordentlig skovl af en propel, der sidder nede foran roret. Når man ved, hvad man gør og tør give den nogle omdrejninger, så har du båden i fuld kontrol,” forklarer Bo Lindberg. Han kommer fra sejlsporten, hvor han tidligere sejlede kapsejlads. Dengang havde han en Omega 42. I dag er der andre prioriteter, der er afgørende, når han køber båd, men han har bibeholdt sine holdninger til vigtigheden af gode sejlegenskaber som fik han fra sejlbådene.

Flirtede med lillesøster
Siden Omegaen har han været over flere forskellige motorbåde i forskellige størrelser. Seneste var det Merry Fishers lillesøster, der blev flirtet med:
”Da jeg så 805’eren var jeg ikke i tvivl om, at her var der noget af det rigtige. Jeg så hende første gang på bådudstillingen,og der var flere ting, som var spændende og som umiddelbart passede perfekt til de behov som jeg har for at sejle.”
Med kurs mod Middelgrunden går vi 14 knob som er bådens marchfart, der er ingen problemer med støj fra motoren og båden som er halvplanende kommer her op af vandet og ligger plant. Det bemærkelsesværdige er, at hun på trods af sit tilsyneladende høje tyngdepunkt lægger sig rigtigt ind i kurverne, selv når roret lægges hårdt i borde. På det flade vand lykkedes det os heller ikke at få skruen til at kavitere ved skarpe sving og aggressive accelerationer. Som topfart når vi op på 19 knob, der ligger en 250 liters dieseltank i båden, hvilket betyder at man komfortabelt kan sejle til eksempel Marstrand uden at tænke på, hvor den nærmeste tankstation ligger.
”Jeg havde den ude i Østersøen engang i efteråret, hvor der var varslet kuling. Her opførte hun sig også upåklageligt, men der var ingen tvivl om, at hun måtte arbejde. Jeg ville se hvordan hun klarede sig, når hun fik bank. Vi gik stødt 10 knob i modsø, og jeg skal love for, at der blev flyttet noget vand,” mindes Bo Lindegaard.
Forklaringen på bådens stabilitet skal ifølge Bo Lindberg findes i undervandsskroget, der bagtil løber ud i to pontonlignende tunnelrør der øger opdriften og stabiliteten.


 

Merry Fisher skal vide hvem der bestemmer
Vi har nu lagt Middelgrunden agten og passerer Holmen, Den Lille Havfrue, Marmorkirken, Amalienborg inden vi suser under Knippelsbro for at finde et egnet sted at sætte fotografen i land så han kan få sine billeder. Under kyndig vejledning får jeg lov at parkere båden op mod stenboldværket, og jeg mærker prompte, at de 150 Volvo heste, kombineret med den solide skrue og den rigtige vinkling af roret er mere end rigeligt til at kontrollere både hæk og stævn. 
Jeg vil dog råde andre begyndere at finde en træpæl, når der skal øves manøvre, for doseringen af de forskellige parametre er i sagens natur af følsom karakter og der skal handles helst uden tøven og tvivl - det hjælper ikke at forsøge at liste sig ind mod et bolværk. Bliver farten for lav vil vinden tage fat i den høje overbygning, hvorefter båden begynder at drive - Merry Fisher må ikke overlades til sig selv, hun skal vide og mærke, hvem der bestemmer, gør hun det er der til gengæld ingen problemer.
Vi ligger der uden fortøjninger og med håndholdte fendre og skal have fotografen i land. Mellem mig selv og læserne kan jeg afsløre, at han er jo ikke blandt de mindste. Når jeg med-regner flightcases og kameratasker vil jeg tro, at båden på det smalle sidedæk i styrbord var påvirket med et tryk fra fotografen på 110 kg +. Dertil kommer Bo Lindberg og et par fenderes bidrag på yderligere 75 kg. Det interessante var imidlertid hverken fotografens eller ejerens vægt, men derimod at båden ikke lod sig påvirke af den ensidige og betragtelige vægt tæt ved de 200 kg stort set uden der forekom krængning.

Ideel til familier
Bo Lindbergs Merry Fisher er købt til to primære formål. Det ene er familieturene, der i år blandt andet går til Marstrand og skærgården omkring Göteborg. Det andet formål er lystfiskeri på Øresund og i Østersøen både sommer og vinter.
”Forleden dag sejlede vi en dagtur til Dragør med otte voksne om bord. Tager man på weekendture er båden ideel til enten en familie, eller til fire voksne,” vurderer han.
Båden har to dobbeltkøjer. Den ene i forskibet, hvor der også er toilet og bad, den anden rigges til i dinetten, hvor bordet sænkes og et ryglæn smart vippes op så der bliver mere liggeplads.
Båden leveres med en 200 hk. maskine fra enten Nanni diesel eller Volvo. Motoren ligger placeret midtskibs direkte under styrhussalonen.
På vej tilbage mod Hellerup åbner vi ned til maskinen for at se og ikke mindst høre den arbejde, hvorefter vi lukker igen, og priser os lykkelige for moderne støjdæmpnings-teknologi. Maskinens placering betyder, at der er masser af stuveplads under hele agterskibet. Her kan man opbevare stort set alt fra havemøbler til cykler. Faktisk er der så meget plads, at det vil betale sig at organisere det store rum med en form for maritimt reol- eller hyldesystem.
Fra værftet er båden specificeret til at kunne bære otte voksne og et tons last. Når den står på fiskeri har Bo Lindberg typisk tre til fire venner eller kammerater med.

Ekstraudstyr for 100.000 kr.
Båden er ekstraudstyret med elementer der øger sikkerheden, komforten og mulighederne for et bedre trollingfiskeri.
”Jeg har valgt at få hydraulisk styring i stedet for den tradi-tionelle styring med morsekabler. Det kan sammenlignes med servostyring i en bil, og jeg mener det øger komforten betragteligt på denne da den er sat op med en stor propel og ror. Derudover har jeg med udgangspunkt i vinterfiskeriet fået Volvo til at lægge motorvarme i. Det fungerer ligesom i en bil. Det er et genialt og enkelt system, og det er uforståeligt, at det ikke er mere udbredt,” vurderer han.
På elektroniksiden er investeret i en Furuno radar, et fiske-ekkolod og en GPS kortplotter. Derudover en autopilot og maskinen har fået en trollingventil, så den kan trolle med en halv knob, sammenlignet med de 3,5 knob som maskinen ellers præsterer i tomgang.
I alt anslår Bo Lindberg, at han har ekstraudstyr for 100.000 kr., men så er båden også skræddersyet til hans og familiens behov.

Merry fisher 805
Design: BE Jeanneau/ESD.
Længde 8,25 m
Bredde 2,94 m
Vægt uden motor 2600 kg
Dybdegang 0,74 m
Højde 2,71 m
Kahytter 1 stk.
Sovepladser 4 stk.
Brændstoftank 230 l
Vandtank 100 l
Maskine maks. 200 hk
Pris: Sejlklar båd 698.000 kr.
Import og salg:
Båden forhandles af Reese Marin, tlf. 74 62 62 56 ogTempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen