Merry Fisher 805

Artikelindeks

Mary Fischer og Merry Fisher - på trods af forskel i stavemåder er sammenfaldet i udtalen påfaldende. Førstedamen er en person i en roman, den anden er en motorbåd.
Romanen, hvor Mary Fischer optræder hedder; ”En Hundjævels Bekendelser”, og handler i meget korte træk om, hvordan en hustru, der mister sin mand til en smuk, begavet og yderst talentfuld donna tager hævn over manden og hans nye kvinde - Mary Fischer.
Nu er denne artikel jo ikke en sammenlignende analyse skrevet til Weekendavisens litteraturtillæg, men alligevel er det en nærliggende tanke, at de franske designere var inspireret af den ”nye” kvinde og hendes mange talenter, da de skulle slå stregerne og senere navngive, det der blev til Merry Fisher 805.
I Merry Fisher er der således et overbud af features, især når man tager bådens størrelse i betragtning. Der er plads til solbadning på ruftaget og fordækket, fiskepladser fra et bredt cockpit, badeperron agter, styrmandsbro, pantry, dinette med havneoverblik, forkahyt, toilet og bad, et stort stuverum og endelig er det hele kombineret med et undervandsskrog, der giver gode sejlegenskaber. Eneste punkt hvor kvinden og motorbåden for alvor adskiller sig er på deres skønhed, for lige meget hvor meget smukt, der er at sige om Merry Fisher så kommer hun aldrig op i nærheden af Mary Fischers niveau - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at være så funktionel og så samtidig udstråle elegance og skønhed. Til gengæld har Merry Fisher 805 al den charme, som Mary Fischer kun kan drømme om at besidde.
”Nu har jeg haft båden i snart et år, og jeg må indrømme, at det er svært at være negativ over noget som helst,” siger Bo Lindberg, der har inviteret fotografen og deres rapporterende medarbejder med på en tur.

Verdens største
To ting slår én ved det første møde med Merry Fisher. Båden virker inde på pladsen ligeså høj som lang som bred. Så snart man går om bord er det til gengæld som at gå ind i et magisk hus, for båden er så rummelig, at det nærmeste virker ufatteligt, at det er den samme båd, vi for et øjeblik siden betragtede fra kajen.
”Jeg plejer at sige, at det er verdens største mindste båd. Alle der kommer om bord er imponerede over, hvor meget plads det kan lade sig gøre at få ud af de otte meter,” fortæller Bo Lindberg.
Vi beslutter os for en tur/retur, hvor ”færgen” afgår fra Hellerup Havn til Den Sorte Diamant alias Det Kongelige Bibliotek imellem Knippelsbro og Langebro i Københavns Havn, med en aflægger omkring Middelgrundsfortet i Øresund. På vej ud af havnen er det tydeligt, at båden er skruet sammen, så der er godt sammenspil mellem dens kræfter, dens undervandskrog og dens længde. Den er med andre ord let at manøvrere uden bovpropel blot ved hjælp af skruen og roret.
”Det er en ordentlig skovl af en propel, der sidder nede foran roret. Når man ved, hvad man gør og tør give den nogle omdrejninger, så har du båden i fuld kontrol,” forklarer Bo Lindberg. Han kommer fra sejlsporten, hvor han tidligere sejlede kapsejlads. Dengang havde han en Omega 42. I dag er der andre prioriteter, der er afgørende, når han køber båd, men han har bibeholdt sine holdninger til vigtigheden af gode sejlegenskaber som fik han fra sejlbådene.

Flirtede med lillesøster
Siden Omegaen har han været over flere forskellige motorbåde i forskellige størrelser. Seneste var det Merry Fishers lillesøster, der blev flirtet med:
”Da jeg så 805’eren var jeg ikke i tvivl om, at her var der noget af det rigtige. Jeg så hende første gang på bådudstillingen,og der var flere ting, som var spændende og som umiddelbart passede perfekt til de behov som jeg har for at sejle.”
Med kurs mod Middelgrunden går vi 14 knob som er bådens marchfart, der er ingen problemer med støj fra motoren og båden som er halvplanende kommer her op af vandet og ligger plant. Det bemærkelsesværdige er, at hun på trods af sit tilsyneladende høje tyngdepunkt lægger sig rigtigt ind i kurverne, selv når roret lægges hårdt i borde. På det flade vand lykkedes det os heller ikke at få skruen til at kavitere ved skarpe sving og aggressive accelerationer. Som topfart når vi op på 19 knob, der ligger en 250 liters dieseltank i båden, hvilket betyder at man komfortabelt kan sejle til eksempel Marstrand uden at tænke på, hvor den nærmeste tankstation ligger.
”Jeg havde den ude i Østersøen engang i efteråret, hvor der var varslet kuling. Her opførte hun sig også upåklageligt, men der var ingen tvivl om, at hun måtte arbejde. Jeg ville se hvordan hun klarede sig, når hun fik bank. Vi gik stødt 10 knob i modsø, og jeg skal love for, at der blev flyttet noget vand,” mindes Bo Lindegaard.
Forklaringen på bådens stabilitet skal ifølge Bo Lindberg findes i undervandsskroget, der bagtil løber ud i to pontonlignende tunnelrør der øger opdriften og stabiliteten.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen