Næstformand i DIF, Hans Natorp: ”Kim har gode chancer for genvalg”

Related Articles: World Sailing: Giver magt adgang til at snyde?, Brænder platformen under Kim Andersen?, Kim Andersen: "Hvis der er en etisk sag mod mig, så burde de smide mig ud", World Sailing: Presset øges mod præsident Kim Andersen, World Sailing: Var nej til reform mere et mistillidsvotum til bestyrelsen?, World Sailings afstemning: Præsidenten nægter at svare

Hans Natorp er næstformand I DIF, og medlem af Council i World Sailing. Han var også formand for Dansk Sejlunion fra 2010 til 2017, og dermed dybt involveret i den kampagne, der endte med at Kim Andersen blev valgt til præsident i World Sailing i 2016. Han vil gerne fortælle om situationen omkring det voksende pres på Andersens lederskab, og ikke mindst den seneste sag omkring brugen af PR-bureauet TSE.

Mikkel Thommessen i norske Seilmagasinet siger at prisen for TSE’s opgaver for World Sailing var 200.000 britiske pund, dvs ca. 1,7 millioner kroner. Kim Andersen siger at det tal er forkert. Hvad er det korrekte tal?

”Det kender jeg ikke noget til. Vi har tillid til ledelsen, og i Council sidder vi ikke og laver micromanagement og godkender løbende betalinger til driften. Der er faktisk aldrig indgået en kontrakt mellem PR-bureauet TSE og World Sailing. Der var kun tale om en rammeaftale, det vil sige en snak om at løse nogle opgaver på timebasis. TSE stod bag en survey, det vil sige en spørgeundersøgelse der blev sendt ud til World Sailings MNA’er (nationsgrupperinger) i 2017, og samarbejdet varede kun nogle måneder. Det er ganske naturligt at indhente ekstern ekspertise på den måde, og efterfølgende har World Sailing selv ansat folk til at udføre de opgaver. Der er altså ikke noget samarbejde mellem TSE og World Sailing i dag. Og det beløb der har været fremme i medierne, ved jeg ikke hvor stammer fra.”

Inden TSE begyndte at løse opgaver for World Sailing, var de ansat af Dansk Sejlunion/Danmarks Idrætsforbund, for at hjælpe til med Kim Andersens valgkampagne. Hvad var opgaverne, og hvad var prisen?

”Det er rigtigt at der var en aftale mellem DIF/DS og TSE, dengang vi arbejdede for at få Kim Andersen valgt ind som præsident i World Sailing, men det er usandt at det var TSE der stod bag den kampagne. Det var os internt i organisationen, og ikke mindst Kim selv, der udførte det arbejde. TSE blev simpelthen hyret ind for at sørge for at vores pressemeddelelser blev korrekt oversat til engelsk, fransk og spansk. I den slags sager bliver der sat et presse-sekretariat op, og der havde vi brug for at sikre korrekte oversættelser. TSE var også tilstede under World Sailings årsmøde i Barcelona i 2016 – det år Kim stillede op – for at hjælpe med tolkebistand. Hvad det kostede, ved jeg ikke, men den slags opgaver ligger vel i omegnen af 50.000 kroner.”

Hvordan gik det til at TSE efterfølgende fik opgaver for World Sailing?

”Det ved jeg ikke noget om. Men det er naturligt at man bruger sit netværk, når man har brug for at få opgaver løst.”

Ja, men hvis det er tale om store, dyre opgaver, og hvis der er regler om at sende den type opgave i udbud, så skal reglerne vel følges?

”Som sagt var der tale om et lille, kortvarigt engagement, og der er ingen regler i World Sailing som kræver at man sender opgaver i udbud.”

Hvad er din forklaring på at der er så meget kritik, og så stort et pres på Kim Andersens lederskab?

”Det er valgkamp. Nogen vil have Kims position. Derfor bliver der spredt en masse rygter, og historier bliver taget ud af kontekst. Council har aldrig været så velinformeret og oplyst som nu, så jeg har meget svært ved at se den præmis, at der skulle være mindre åbenhed om beslutninger.”

Tror du Kim kan blive siddende perioden ud som præsident?

”Ja, selvfølgelig kan han det.”

Hvordan vurderer du chancerne for genvalg i efteråret?

”De er gode. Kim har et godt samarbejde med MNA’erne, altså de nationale forbund som sidder med i Council, og arbejdet går stille og roligt den rigtige vej. Det er så nemt at løbe med rygter, men der er ikke nogen (bortset fra Bådmagasinet, red.) der ser ud til at interessere sig for at snakke med os der sidder i maskinrummet, og ved hvad der egentlig foregår.”







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen