Regeringens Grunddataprogram, som skal sikre borgere og private virksomheder adgang til skattebetalte data, blev indført for alle – bare ikke for sejlere. De skal fortsat betale dyrt for søkortdata.
Meget forretning og omsætning går nu tabt i danske virksomheder, fordi forsikringsafgiften ikke skal betales, når båden opholder sig udenfor landet. Der er nu så meget at spare ved at vinteropbevare sin båd i udlandet, at besparelsen i afgift kan betale for hele vinteroplægningen. Forsikringsselskaberne mister forretning, og sejlerne lever med højere risiko.
Det dyreste er tabt
Samlet set er det meget let at føle sig forfulgt. Hvad har vi dog gjort, os der kan lide at være i en båd?
Det er jo ikke en gang tale om en særlig priviligeret gruppe – 90% af medlemmerne i Dansk Sejlunion har en ganske almindelig indtægt. Vi bidrager til samfundet med moms og skat og afgifter på lige fod med alle andre. Men regeringen mener altså, at alle disse ekstra byrder skal lægges oveni, lige præcis for bådfolket. Den ene efter den anden.
Argumentationen for rimeligheden er totalt fraværende.
Men det er ikke bare sejlerne som lider under konsekvenserne. Alle bliver tabere. For regeringen har alle disse tiltag nemlig også konsekvenser – og en af dem er langt mere alvorlig, end den økonomiske fiasko. For sideløbende er der sket noget andet, som politikerne burde bekymre sig langt mere om. Det er, at deres troværdighed og tillid blandt en pænt blandet vælgergruppe er gået tabt. Og når den er mistet, er den svær at genvinde.
Et mulig skridt kunne være, hvis de p.t. ansvarlige ministre, Henrik Sass Larsen og Morten Østergaard, valgte at genoprette en dialog, sørgede for at blive ordentlig informeret – og på det grundlag rullede de forkerte beslutninger tilbage, og erstattede dem med en rimelig og velbegrundet skatte- og afgiftspolitik.
Her er regeringens "gaver" til sejlerne
• 35% stigning af afgift på kaskoforsikring af både.
• En årlig afgift på 800 kr. på fritidsbåde indregistreret i Skibsregistret.
• En lovændring som betyder, at lystbådehavne ikke længere er dækket af Stormflodspuljen.
• Offentlige landkortdata frigives – men søkort undtages. Her er priserne verdens højeste.
• Skat driver bådforhandlere til konkurs, med en omfattende klapjagt for handel af både med tysk moms – indenfor et regelværk, som blev ændret uden forudgående information.
Øyvind Bordal.
Ønsker du at støtte Bådmagasinet, køb bladet med en masse af spændende læsestof. Du kan gøre det (elektronisk version) lige her