Regeringen gør alle til tabere – også sig selv!

Artikelindeks

 

Det var ikke noget kønt syn, da Lovforslaget L-81 blev vedtaget i december 2012. Folk som var tæt på processen, uden på forhånd at kende politikkens gådefulde veje, gik chokeret derfra; er det virkelig sådan, en demokratisk, parlamentarisk proces foregår?

Kan folkevalgte politikere, ja endda ministre, bevidst overhøre faktuelle oplysninger, som underminerer hele lovforslagets grundlag? Kan regeringen bare trække på skuldrene og vedtage en lov, som er baseret på fejlagtige informationer, som rammer socialt skævt, og som afgiftsbelægger ansvarlig optræden? Kan de køre et lovforslag igennem, som jager forretning og omsætning ud af landet – og som stort set ikke vil tjene en krone til statskassen?

De vidste hvad de gjorde

Ja. Det kan de godt. Og hvis det bare var fordi de ikke vidste bedre, eller fordi de ikke var informeret ordentlig, så kunne man have en vis forståelse. Det er menneskeligt at fejle.

Men problemet er, at vores folkevalgte politikere ikke var uvidende. Under høringen blev der gjort tydeligt opmærksom på, at dette ville belaste sejlklubbers uddannelsesvirksomhed, ramme omsætningen i hele bådbranchen og øge arbejdsledigheden i en branche, der formentlig er landets mest kriseramte. Og der blev også gjort opmærksom på, at provenuet ville være stort set fraværende, eftersom sejlere ville fravælge eller nedskrive kaskoforsikring i stor stil, eller flytte forsikringen ud af landet.

Se også: denne måneds indhold

Politikerne blev også oplyst om, at det talgrundlag man anvendte, og som handlede om redningsaktioner udført af SOK, simpelthen var forkert.

Men under høringen var der ganske få beslutningsdygtige politikere til stede. Det her er nemlig en meget lille lov. Den skaber ikke rigtig overskrifter i landsdækkende medier. Og den rammer kun en ganske lille gruppe mennesker.

For småt

Nu ligger tallene så på bordet. Og ganske som forudsagt, er 35 af de 40 millioner budgetterede kroner udeblevet. Rent økonomisk er loven allerede kollapset. De fem millioner der kom ind, dækker ikke en gang omkostningerne til lovforslagets udarbejdelse.

Så hvorfor bliver det ikke bare lavet om?

Læs mere på næste side







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen