Ministeren har ikke tid
Uanset om det var lykkedes at skrabe de 40 millioner kroner ind eller ej, så er det stadig tale om småpenge, på et statsbudget som rummer i omegnen af 600 milliarder kroner. Forsikringsafgiften kom til at bidrage med 5 af de 600.000 millioner. Det er ikke en gang en tusindedels promille.
Der sidder jurister i skatteministeriet, som hver dag arbejder med lovforslag, som i økonomisk størrelsesorden er 100 gange større. Så hvorfor spilde tiden med noget, der er så marginalt, at ministeren ikke en gang bør forstyrres med det?
Det antal vælgere der går tabt, er måske også til at overse - man kunne godt mistænke regeringen for at tænke, at tabet er til at bære, set i sammenhæng med alle de andre, langt større brølere de har begået.
Tæppebombet med belastninger
Men afgiftsstigningen på kaskoforsikringer kom ikke alene.
På mindre end to år har regeringen samlet set tæppebombet bådbranchen med belastninger. Og de samlede skadevirkninger er omfattende: I kølvandet på stigningen af forsikringsafgiften valgte mange at opsige kaskoforsikringen, da den nu var blevet hårrejsende dyr, og afgiftsdelen kom til at koste mere end selve forsikringen.
Det skete helt forudsigelig - men regeringen valgte altså at præmiere risikoadfærd. Så kom stormen Bodil, som ødelagde rigtig mange både. Det medførte at mange familier blev påført rystende økonomiske slag, da hele deres formue gik tabt. Der var jo ingen forsikring mere.
Derefter blev mange havne bragt til randen af konkurs efter en storm, der på en del kyststrækninger blev den mest ødelæggende nogensinde. Nu var der jo hellere ikke nogen forsikringsdækning for dem.
Dobbeltbetaling
Bådbranchen blev hårdere ramt af krisen end nogen anden branche. Mange bådforhandlere var i forvejen konkurstruede, og nu blev mange af dem væltet af en voldsomt aggressiv forfølgelse fra Skats side, i sagen om handel med tysk moms.
En yderligere afgiftsbelastning kom, da Skibsregistret gik over til en årlig afgift, i stedet for en engangsafgift for registrering af fritidsfartøjer. Mange bådejere måtte nu betale dobbelt: Først havde de betalt engangsafgiften. Nu skulle de også betale den årlige afgift.
Læs videre på næste side