Det er Ellisons opfattelse, at folk ønsker at se Team China sejle i Shanghai, og Team Japan sejle på Tokyo bugten, hvilket vil gøre det meget mere interessant. Samtidig kan man holde omkostningerne nede og sikre, at det er muligt at stille med et Team China og Team Japan.
Planen er, at der skal være AC45 kapsejladser i alle de lande, som stiller med teams: Auckland, Sydney, Shanghai, Venedig osv. – 12 byer i 12 forskellige lande.
TV dækningen skal naturligvis være ”outstanding”, og Oracle har jo allerede investeret store summer i at skabe den fantastiske dækning af Americas Cup på San Fransisco bugten. Dette vil man naturligvis udvikle og udnytte fremadrettet, så man kan sikre den mest optimale mediedækning i alle 12 byer rundt omkring i verden.
Den største bekymring for de fleste hold er de samlede omkostninger for at deltage i Americas Cup. Og det er Larry Ellison opmærksom på. Derfor skal deltagelse i samtlige AC45 Formel 1 sejladserne rundt omkring i verden i 2015 og 2016 samt deltagelse i AC60 i 2017 kunne gøres for omkring 30 mio. US$, dvs. ca. 160 mio. kr.
Larry Ellison og Oracle Team USAF skabte et unikt, banebrydende setup for Americas Cup med AC72’erne på San Fransisco bugten. Det bliver spændende at følge udviklingen af det nye koncept for den 35. Americas Cup, hvor Cup’en forventes afviklet i 2017 – og det indikeres nu stadig hyppigere, at det kunne blive på Hawaii.
Oracle Team USA CEU, Russel Coutts er ikke helt så kategorisk som sin chef: ”Jeg kan helt ærligt sige, at der ikke er nogen favoritter endnu. Jeg håber, vi har en endelig beslutning om valg af lokalitet til sommer.”
Der er pt. officielle bud på afholdelse af Americas Cup, nemlig Hawaii, San Diego og San Fransisco. Derudover har været nævnt: Long Beach, Newport og Chicago – men er ikke officielt bekræftet.