Americas Cup skal være en global sportsforretning

Artikelindeks

Den amerikanske milliardær Larry Ellison, som har finansieret Oracle Team USA’s sejre i de sidste Americas Cup’s, afslører nu sin vision, som omfatter en serie af ”Formel 1 kapsejladser” verden rundt, inden Louis Vuitton Cup med de fire bedste udfordrede og Americas Cup afslutningen, der begge kunne afholdes på Hawaii.

Ellison fastslår, at Americas Cup fortsat skal være grænsebrydende, men siger samtidig, at Cup’en skal udvikles til at være en af verdens førende inden for sports branding og forretning.

Larry Ellison udtrykker det således:

"Vi ønsker at beholde det bedste fra fortiden og kombinere det med moderne teknologi. Vi ønsker at skabe det 21. århundredes sports forretning, som vil understøtte sejlsportens professionelle og deres familier. Virksomheder, der ikke tjener penge, er ikke bæredygtige. Sport, der ikke tjener penge, er bare hobbyer for rige fyre."

Ideen er at starte med to års omrejsende Formel 1 kapsejlads i AC45’erne, idet de er relativt billige at bygge, transportere og sejle. AC45’eren, udstyr, følgebåde m.v. kan transporteres i en række containere, som afskibes til stævnerne rundt omkring i verden: Shanghai, Tokyo bugten, Marseilles, Rom og andre lokaliteter.

Den hidtidige praksis har været, at Louis Vuitton og Americas Cup blev afholdt ét sted, Auckland, Valencia og San Fransisco, og man forblev på det samme lokalitet i måneder og på tidspunkter, hvor det ikke har været optimalt med henblik på at få fans over hele verden til at blive begejstrede for vores sport.

Larry Ellison ønsker, at Americas Cup skal være mere som Formel 1 racerne, med konkurrencer rundt omkring i hele verden, og hvor samtlige løb tæller i verdensmesterskabet.


Det er Ellisons opfattelse, at folk ønsker at se Team China sejle i Shanghai, og Team Japan sejle på Tokyo bugten, hvilket vil gøre det meget mere interessant. Samtidig kan man holde omkostningerne nede og sikre, at det er muligt at stille med et Team China og Team Japan.

Planen er, at der skal være AC45 kapsejladser i alle de lande, som stiller med teams: Auckland, Sydney, Shanghai, Venedig osv. – 12 byer i 12 forskellige lande.

TV dækningen skal naturligvis være ”outstanding”, og Oracle har jo allerede investeret store summer i at skabe den fantastiske dækning af Americas Cup på San Fransisco bugten. Dette vil man naturligvis udvikle og udnytte fremadrettet, så man kan sikre den mest optimale mediedækning i alle 12 byer rundt omkring i verden.

Den største bekymring for de fleste hold er de samlede omkostninger for at deltage i Americas Cup. Og det er Larry Ellison opmærksom på. Derfor skal deltagelse i samtlige AC45 Formel 1 sejladserne rundt omkring i verden i 2015 og 2016 samt deltagelse i AC60 i 2017 kunne gøres for omkring 30 mio. US$, dvs. ca. 160 mio. kr.

Larry Ellison og Oracle Team USAF skabte et unikt, banebrydende setup for Americas Cup med AC72’erne på San Fransisco bugten. Det bliver spændende at følge udviklingen af det nye koncept for den 35. Americas Cup, hvor Cup’en forventes afviklet i 2017 – og det indikeres nu stadig hyppigere, at det kunne blive på Hawaii.

Oracle Team USA CEU, Russel Coutts er ikke helt så kategorisk som sin chef: ”Jeg kan helt ærligt sige, at der ikke er nogen favoritter endnu. Jeg håber, vi har en endelig beslutning om valg af lokalitet til sommer.”

Der er pt. officielle bud på afholdelse af Americas Cup, nemlig Hawaii, San Diego og San Fransisco. Derudover har været nævnt: Long Beach, Newport og Chicago – men er ikke officielt bekræftet.

Læs mere om Americas Cup







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen