Svensk sejr – dansk dukkert

Artikelindeks

 

Bank og KDY

Valdemar Bandolowskis dyrekøbte erfaringer afholdt imidlertid ikke Jesper Bank fra at gøre et nyt dansk forsøg, da han i 2003 vendte hjem fra Auckland efter sin første deltagelse i Louis Vuitton Cup for svenske Victory Challenge.

Efter halvandet års sonderinger af interessen hos pengestærke danske virksomhedsledere, som også omfattede Mærsk Mc-Kinney Møller, opgav Jesper Bank dog og rationaliserede sig efterfølgende frem til følgende konklusion:

"Når Mærsk Mc-Kinney Møller ikke stikker tommelfingeren opad, så er der heller ingen af de andre, der gør".

I stedet tog Jesper Bank imod et tilbud om at blive skipper for tyske United Internet Team Germany, hvor han til Louis Vuitton Cup i Valencia i 2007 også hyrede danskerne Thomas Jacobsen, Henrik Blakskjær og Michael Hestbæk.

Med Jann Neergaard og Sten Mohr ansat hos BMW Oracle, Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner hos Mascalzone Latino, Morten Halkier, Jens Dolmer og Kasper Vang hos Victory Challenge, Christian Kamp hos Luna Rossa, Stig Westergaard hos + 39 samt Mikkel Røssberg og Jesper Radich hos Desafio Espanol nåede antallet af danske sejlere i Valencia op på 15 mand.

Samtidig arbejdede de tre danske designere Ib Ussing Andersen, Henrik Søderlund og Per Michael Richelsen for henholdsvis Desafio Espanol, Luna Rossa og Alinghi, hvilket fik David Holm fra Kongelig Dansk Yachtklub, KDY, som Dansk America's Cup Udfordring A/S havde været forankret i, til at drømme om en ny dansk udfordring.

Der var på det tidspunkt lagt op til, at den næste America's Cup også skulle sejles i Valencia to år senere. Men da mestrene fra Alinghi og BMW Oracle indledte et juridisk slagsmål, som ikke blot skabte usikkerhed om værtsbyen og tidspunktet, men også om, hvilken bådklasse, der skulle sejles i, måtte også KDY opgive forsøget på at rejse kapital til en dansk udfordring.

Frederik og Mary

Dansk sejlsports uforløste drøm deles ikke blot af Prins Henrik, som i sin tid var æresformand for Dansk America's Cup Udfordring A/S, men også af hans mindst lige så sejlsportsglade søn, det danske IOC-medlem Kronprins Frederik, som tidligere også var medlem af den internationale sejlunion ISAF.

Kongehusets moralske America's Cup-støtte til dansk sejlsports lange kongerække af olympiske vindere og verdensmestre, som i mere end 40 år har drømt om at vinde 'The Auld Mug', har dog hidtil været forgæves. Også selv om Danmarks kommende konge for ti år siden scorede kronprinsesse Mary, som har sine rødder i det første land, der fravristede USA pokalen.

Som kapsejladsens fremtid tegner sig i San Francisco lige nu, hvor det koster hvert af de fire 100-mand store hold mellem en halv og én milliard kroner blot at deltage i de spektakulære sejladser i foilende AC72-katamaraner med vingesejl, synes en genforening med Sverige derfor at være Danmarks eneste chance for at komme med i kampen om at vinde America's Cup. Medmindre man da altså kan forestille sig en dansk-australsk udfordring med Frederik og Mary som royale galionsfigurer...







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen