Svensk sejr – dansk dukkert

Artikelindeks

Efter Artemis Racings dødsulykke i maj, hvor den britiske sejler Andrew Simpson druknede under den svenske America's Cup-udfordrers kæntrede katamaran, har syndikatet, som finansieres af russiske oliepenge, nu fået en ny båd i vandet under navnet 'Big Blue', som dermed befæster Sveriges position som Skandinaviens flagskib i verdens ældste kapsejlads.

I skyggen af dødsulykken trænede den svenske olieeksportør Torbjörn Törnqvists amerikansk ledede besætning, som kun tæller én svensk sejler, Magnus 'Mango' Augustsson, i sidste uge på San Francisco Bugten for første gang siden dødsulykken.

Og selv om holdet ikke forventes at være klar til at sejle om kap med Emirates Team New Zealand og italienske Luna Rossa, før semifinalerne begynder i udfordrernes Louis Vuitton Cup om en uges tid, går Artemis Racings kamp for bare at deltage utvivlsomt over i historien som endnu en pragtpræstation i svensk sejlsport.

I semifinalen sejler America's Cup-historiens første blå-gule 'Challenger of Record', som repræsenterer sejlklubben Kungliga Svenska Segel Sällskapet i Stockholm, i givet fald ind i verdens hidtil dyreste kapsejlads som Sveriges i alt sjette udfordring, hvilket i sig selv kan betragtes som en sejr, selv om holdet har nul point.

Petterson og Stenbeck

Hverken Danmark eller Norge har deltaget i America's Cup med en national båd. Hvor danske og norske sejlere kun har kunnet få hyre på udenlandske deltagerbåde, fik Sverige sin første nationale udfordring i 1977.

OL-legenden Pelle Petterson, som i øvrigt er svigerfar til Artemis Racings amerikanske sportschef Paul Cayard, forsøgte sig med 12-meteren Sverige i datidens 'Challenger Series' i Newport og gentog forsøget samme sted i 1980.

12 år senere i San Diego var Gunnar Krantz skipper for historiens andet svenske America's Cup-syndikat Tre Kronor, som kun deltog i den ene udfordring. Og i 2003 og 2007 repræsenterede Victory Challenge de svenske farver i henholdsvis Auckland og Valencia.

Victory Challenge debuterede i Auckland med Mats Johansson som skipper og dansk assistance fra Jesper Bank som rorsmand samt Thomas Jacobsen, Henrik Blakskjær, Claus Olesen, Mikkel Røssberg, Morten Halkier og Kasper Vang i besætningen. I Valencia var de to sidstnævnte samt Jens Dolmer om bord.

Midt under de afgørende forberedelser til Victory Challenges debut i Louis Vuitton Cup i Auckland døde holdets økonomiske bagmand, den 59-årige mediemogul Jan Stenbeck.

Dødsfaldet skabte alvorlig tvivl om, hvorvidt det svenske syndikat kunne overleve uden sin mæcen. Men den afdøde ejers søn og arving, Hugo Stenbeck, sørgede for at realisere faderens maritime livsdrøm. Og sønnen stod også i spidsen for Victory Challenges anden udfordring.

Elvstrøm og Bich

Ingen af de svenske udfordringer er nået helt frem til de afgørende sejladser om America's Cup-pokalen 'The Auld Mug', som i 132 år fra 1851 til 1983 uafbrudt tilhørte USA og siden kun har opholdt sig nogle få år i Australien, New Zealand og Schweiz, inden amerikanske Oracle Team USA atter vandt pokalen i 2010.

Men Sveriges foreløbig seks udfordringer i kampen om at vinde America's Cup, og svenskernes økonomiske interesser og sportslige resultater i den 40 år gamle jorden rundt-kapsejlads Whitbread/Volvo Ocean Race, hvor Norge også har stolte traditioner, understreger, at Danmark halser langt efter de to andre skandinaviske søfartsnationer i sejlsportsverdens to største kapsejladser. Også selv om adskillige danske sejlsportsikoner har forsøgt sig.

I 1973, da startskuddet lød for den første jorden rundt-kapsejlads, blev dansk sejlsports 'godfather', Paul Elvstrøm, efter flere års designarbejde og træning med den franske baron og producent af kuglepenne Marcel Bich fyret som rorsmand på baronens udfordrerbåd til America's Cup i Newport året efter.

Efter voldsom kritik i Frankrig af, at en fransk America's Cup-båd skulle styres af en dansker, erstattede Marcel Bich Danmarks olympiske legende med den franske rorsmand Jean-Marie Le Guillou, som på grund af usportslig opførsel havde været årsag til, at Paul Elvstrøm året før fik et nervesammenbrud under OL i Kiel og rejste hjem.

"Når nogen går så meget op i kappestriden, som denne konkurrent gjorde efter min opfattelse, så taber jeg lysten til at deltage i kapsejlads", forklarede danskeren mange år senere i bogen 'Paul Elvstrøm fortæller'. Og i et interview med B.T. lagde den verdensberømte danske sejler også afstand til den franske baron, som fyrede ham, inden han nåede at debutere i America's Cup:

"Jeg vil helst glemme det kapitel i mit liv, hvor Bich medvirkede. Han var alt anden end en gentleman. Han hørte overhovedet ikke hjemme i sejlsporten. For ham var alt kun penge. Han mente, at penge kunne gøre alt, og det var ikke særlig rart at skulle bruges som reklame for hans kuglepenge".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen