Efter Artemis Racings dødsulykke i maj, hvor den britiske sejler Andrew Simpson druknede under den svenske America's Cup-udfordrers kæntrede katamaran, har syndikatet, som finansieres af russiske oliepenge, nu fået en ny båd i vandet under navnet 'Big Blue', som dermed befæster Sveriges position som Skandinaviens flagskib i verdens ældste kapsejlads.
I skyggen af dødsulykken trænede den svenske olieeksportør Torbjörn Törnqvists amerikansk ledede besætning, som kun tæller én svensk sejler, Magnus 'Mango' Augustsson, i sidste uge på San Francisco Bugten for første gang siden dødsulykken.
Og selv om holdet ikke forventes at være klar til at sejle om kap med Emirates Team New Zealand og italienske Luna Rossa, før semifinalerne begynder i udfordrernes Louis Vuitton Cup om en uges tid, går Artemis Racings kamp for bare at deltage utvivlsomt over i historien som endnu en pragtpræstation i svensk sejlsport.
I semifinalen sejler America's Cup-historiens første blå-gule 'Challenger of Record', som repræsenterer sejlklubben Kungliga Svenska Segel Sällskapet i Stockholm, i givet fald ind i verdens hidtil dyreste kapsejlads som Sveriges i alt sjette udfordring, hvilket i sig selv kan betragtes som en sejr, selv om holdet har nul point.
Petterson og Stenbeck
Hverken Danmark eller Norge har deltaget i America's Cup med en national båd. Hvor danske og norske sejlere kun har kunnet få hyre på udenlandske deltagerbåde, fik Sverige sin første nationale udfordring i 1977.
OL-legenden Pelle Petterson, som i øvrigt er svigerfar til Artemis Racings amerikanske sportschef Paul Cayard, forsøgte sig med 12-meteren Sverige i datidens 'Challenger Series' i Newport og gentog forsøget samme sted i 1980.
12 år senere i San Diego var Gunnar Krantz skipper for historiens andet svenske America's Cup-syndikat Tre Kronor, som kun deltog i den ene udfordring. Og i 2003 og 2007 repræsenterede Victory Challenge de svenske farver i henholdsvis Auckland og Valencia.
Victory Challenge debuterede i Auckland med Mats Johansson som skipper og dansk assistance fra Jesper Bank som rorsmand samt Thomas Jacobsen, Henrik Blakskjær, Claus Olesen, Mikkel Røssberg, Morten Halkier og Kasper Vang i besætningen. I Valencia var de to sidstnævnte samt Jens Dolmer om bord.
Midt under de afgørende forberedelser til Victory Challenges debut i Louis Vuitton Cup i Auckland døde holdets økonomiske bagmand, den 59-årige mediemogul Jan Stenbeck.
Dødsfaldet skabte alvorlig tvivl om, hvorvidt det svenske syndikat kunne overleve uden sin mæcen. Men den afdøde ejers søn og arving, Hugo Stenbeck, sørgede for at realisere faderens maritime livsdrøm. Og sønnen stod også i spidsen for Victory Challenges anden udfordring.
Elvstrøm og Bich
Ingen af de svenske udfordringer er nået helt frem til de afgørende sejladser om America's Cup-pokalen 'The Auld Mug', som i 132 år fra 1851 til 1983 uafbrudt tilhørte USA og siden kun har opholdt sig nogle få år i Australien, New Zealand og Schweiz, inden amerikanske Oracle Team USA atter vandt pokalen i 2010.
Men Sveriges foreløbig seks udfordringer i kampen om at vinde America's Cup, og svenskernes økonomiske interesser og sportslige resultater i den 40 år gamle jorden rundt-kapsejlads Whitbread/Volvo Ocean Race, hvor Norge også har stolte traditioner, understreger, at Danmark halser langt efter de to andre skandinaviske søfartsnationer i sejlsportsverdens to største kapsejladser. Også selv om adskillige danske sejlsportsikoner har forsøgt sig.
I 1973, da startskuddet lød for den første jorden rundt-kapsejlads, blev dansk sejlsports 'godfather', Paul Elvstrøm, efter flere års designarbejde og træning med den franske baron og producent af kuglepenne Marcel Bich fyret som rorsmand på baronens udfordrerbåd til America's Cup i Newport året efter.
Efter voldsom kritik i Frankrig af, at en fransk America's Cup-båd skulle styres af en dansker, erstattede Marcel Bich Danmarks olympiske legende med den franske rorsmand Jean-Marie Le Guillou, som på grund af usportslig opførsel havde været årsag til, at Paul Elvstrøm året før fik et nervesammenbrud under OL i Kiel og rejste hjem.
"Når nogen går så meget op i kappestriden, som denne konkurrent gjorde efter min opfattelse, så taber jeg lysten til at deltage i kapsejlads", forklarede danskeren mange år senere i bogen 'Paul Elvstrøm fortæller'. Og i et interview med B.T. lagde den verdensberømte danske sejler også afstand til den franske baron, som fyrede ham, inden han nåede at debutere i America's Cup:
"Jeg vil helst glemme det kapitel i mit liv, hvor Bich medvirkede. Han var alt anden end en gentleman. Han hørte overhovedet ikke hjemme i sejlsporten. For ham var alt kun penge. Han mente, at penge kunne gøre alt, og det var ikke særlig rart at skulle bruges som reklame for hans kuglepenge".
Bandolowski og Mærsk
Paul Elvstrøms olympiske gast Valdemar Bandolowski var ved årsskiftet 1986/1987 med til at etablere Danmarks hidtil eneste America's Cup-syndikat, Dansk America's Cup Udfordring A/S.
Valdemar Bandolowski blev inspireret under en frokost med Danmarks dengang rigeste mand, A.P. Møller-koncernens nu afdøde Mærsk Mc-Kinney Møller, som lige siden sine unge år i USA havde været medlem af den mangeårige America's Cup-indehaver New York Yacht Club.
Under etableringen af det danske syndikat var skibsrederen med i kulissen sammen med bl. a. Prins Henrik. Men da nyheden om rederiets flirt med Bandolowski & co., slap ud i medierne i utide, trak Mærsk følehornene til sig og viste aldrig siden interesse for at investere sponsorkroner i America's Cup.
Alligevel nåede Dansk America's Cup Udfordring A/S at etablere en base i Tuborg Havn i København og sejle Danmark rundt to år i træk med 12-meteren 'Holger Danske' i et forsøg på at skabe folkelig opbakning og indsamle penge nok til at deltage i Louis Vuitton Cup.
I 1988 fik Dansk America's Cup Udfordring A/S sin sportslige ilddåb under VM for 12-metere i Luleå i Sverige, hvor danskerne mødte America's Cup-legenden Dennis Conner og en stribe andre af datidens største sejlsportsstjerner.
Men på grund af pengenød, interne magtkampe og juridisk usikkerhed om, hvornår den næste Louis Vuitton Cup skulle sejles, gik Dansk America's Cup Udfordring A/S i betalingsstandsning to år senere og nåede derfor aldrig med til San Diego i 1992.
Da konkursboet efter dansk sejlsports største økonomiske og sportslige dukkert blev gjort op, havde syndikatet brugt 40 millioner kroner. Og i modsætning til svenskerne havde danskerne ikke sejlet én eneste sømil i hverken Louis Vuitton Cup eller America's Cup.
Bank og KDY
Valdemar Bandolowskis dyrekøbte erfaringer afholdt imidlertid ikke Jesper Bank fra at gøre et nyt dansk forsøg, da han i 2003 vendte hjem fra Auckland efter sin første deltagelse i Louis Vuitton Cup for svenske Victory Challenge.
Efter halvandet års sonderinger af interessen hos pengestærke danske virksomhedsledere, som også omfattede Mærsk Mc-Kinney Møller, opgav Jesper Bank dog og rationaliserede sig efterfølgende frem til følgende konklusion:
"Når Mærsk Mc-Kinney Møller ikke stikker tommelfingeren opad, så er der heller ingen af de andre, der gør".
I stedet tog Jesper Bank imod et tilbud om at blive skipper for tyske United Internet Team Germany, hvor han til Louis Vuitton Cup i Valencia i 2007 også hyrede danskerne Thomas Jacobsen, Henrik Blakskjær og Michael Hestbæk.
Med Jann Neergaard og Sten Mohr ansat hos BMW Oracle, Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner hos Mascalzone Latino, Morten Halkier, Jens Dolmer og Kasper Vang hos Victory Challenge, Christian Kamp hos Luna Rossa, Stig Westergaard hos + 39 samt Mikkel Røssberg og Jesper Radich hos Desafio Espanol nåede antallet af danske sejlere i Valencia op på 15 mand.
Samtidig arbejdede de tre danske designere Ib Ussing Andersen, Henrik Søderlund og Per Michael Richelsen for henholdsvis Desafio Espanol, Luna Rossa og Alinghi, hvilket fik David Holm fra Kongelig Dansk Yachtklub, KDY, som Dansk America's Cup Udfordring A/S havde været forankret i, til at drømme om en ny dansk udfordring.
Der var på det tidspunkt lagt op til, at den næste America's Cup også skulle sejles i Valencia to år senere. Men da mestrene fra Alinghi og BMW Oracle indledte et juridisk slagsmål, som ikke blot skabte usikkerhed om værtsbyen og tidspunktet, men også om, hvilken bådklasse, der skulle sejles i, måtte også KDY opgive forsøget på at rejse kapital til en dansk udfordring.
Frederik og Mary
Dansk sejlsports uforløste drøm deles ikke blot af Prins Henrik, som i sin tid var æresformand for Dansk America's Cup Udfordring A/S, men også af hans mindst lige så sejlsportsglade søn, det danske IOC-medlem Kronprins Frederik, som tidligere også var medlem af den internationale sejlunion ISAF.
Kongehusets moralske America's Cup-støtte til dansk sejlsports lange kongerække af olympiske vindere og verdensmestre, som i mere end 40 år har drømt om at vinde 'The Auld Mug', har dog hidtil været forgæves. Også selv om Danmarks kommende konge for ti år siden scorede kronprinsesse Mary, som har sine rødder i det første land, der fravristede USA pokalen.
Som kapsejladsens fremtid tegner sig i San Francisco lige nu, hvor det koster hvert af de fire 100-mand store hold mellem en halv og én milliard kroner blot at deltage i de spektakulære sejladser i foilende AC72-katamaraner med vingesejl, synes en genforening med Sverige derfor at være Danmarks eneste chance for at komme med i kampen om at vinde America's Cup. Medmindre man da altså kan forestille sig en dansk-australsk udfordring med Frederik og Mary som royale galionsfigurer...