America's Cup har altid været rigmændenes regatta. På listen over vindere af den 162 år gamle kapsejlads findes flere generationer af USA's stenrige Vanderbilt-familie, tv-stationen CNN's velhavende grundlægger Ted Turner og den schweiziske medicinalmilliardær Ernesto Bertarelli.
Og den 34. version af den 162 år gamle kapsejlads er ingen undtagelse, selv om mange sejlere og fans i årevis har drømt om at få flere hold og lande med i en mere folkelig udgave af sejlsportens svar på motorsportens Formel 1.
I San Francisco, hvor Emirates Team New Zealand, italienske Luna Rossa og i den kommende uge formentlig også svenske Artemis Racing i den 30 år gamle Louis Vuitton Cup kæmper om retten til at møde Oracle Team USA i America's Cup til september, er det i endnu højere grad end tidligere penge, der styrer udviklingen af de mest konkurrencedygtige både og træningen af de bedste mandskaber.
Hvert af de fire hold bruger mellem en halv og én milliard kroner på at udleve ejernes og sponsorernes drøm om at vinde sejlsportens mest prestigefulde pokal 'The Auld Mug'. For med pokalen følger muligheden for at tjene langt flere penge, end sejren har kostet.
Ifølge kapsejladsens regelstyrende gavebrev 'The Deed of Gift' har indehaveren af pokalen ret til at bestemme båddesign og sejladsregler for den næste America's Cup samt den geografiske placering af det økonomisk attraktive værtsskab for en af sportsverdenens mest eftertragtede mediebegivenheder.
Excentrisk adoptivbarn
I San Francisco er det ejeren af det forsvarende vinderhold Oracle Team USA, den 68-årige excentriske IT-milliardær Larry Ellison, som sidder for bordenden og trækker i kapsejladsens økonomiske og juridiske tråde.
Med en formue på 244 milliarder kroner regnes det jødiske adoptivbarn fra New York, som efter to ufuldendte universitetsstudier grundlagde softwaregiganten Oracle sidst i 1970erne, for at være USA's tredje rigeste mand og verdens sjette rigeste.
Formuen har i tre årtier gjort Larry Ellison i stand til at dyrke sin private lidenskab for store sejlbåde, dyre biler og hurtige flyvemaskiner. Senest har han blandt andet fået opfyldt en gammel drøm om at eje sin egen ø i Hawaii.
Til at styre sit professionelle sejlsportsimperium har den kapitalstærke amerikaner, som har to børn og har været gift og skilt fire gange, købt den 51-årige newzealandske sejlsportslegende Russell Coutts, som den internationale sejlunion ISAF flere gange har kåret til verdens bedste sejler.
Newzealænderen er blandt andet tidligere OL-guldvinder i Finnjolle. Og fire gange har han vundet America's Cup med en samlet sejrsrække på 16-0 i sine hidtidige finalesejladser med Team New Zealand i 1995 og 2000, schweiziske Alinghi i 2003 og senest med BMW Oracle Racing i 2010.
Sharia-sponsor
Efter Team New Zealands hjemmebanenederlag i 2003 til Russell Coutts nye arbejdsgiver Alinghi hyrede kiwierne en anden nationalhelt, Grant Dalton, som syv gange har deltaget i jorden rundt-kapsejladserne Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race, til at lede jagten på 'The Auld Mug'.
New zealændernes største sponsor har siden 2004 været Emirates Airline. Flyselskabet ejes 100 procent af de regerende oliesheiker i Dubai, et af de syv emirater i De Forenede Arabiske Emirater.
Det muslimske ørkenland ligner ellers ikke den mest politisk korrekte samarbejdspartner for Team New Zealands folkelige nationalhelte, som på grund af sejlsportens store betydning for hjemlandets turisterhverv også støttes økonomisk af New Zealands demokratisk valgte regering.
Ejerne af Team New Zealands arabiske sponsor anvender religiøs sharialovgivning og kritiseres af internationale menneskeretsorganisationer for at beskæftige en hær af underbetalte, asiatiske gæstearbejdere under umenneskelige og slavelignende forhold, som står i grel modsætning til de offentlige arbejdsgiveres liv i et af verdens rigeste muslimske lande.
Imens beriger sheikerne sig selv og deres familier med de fleste af ørkenlandets enorme olieindtægter og køber sig til politisk velvilje og økonomisk indflydelse i den vestlige verden ved hjælp af internationale sportssponsorater i sejlsport, fodbold, tennis, rugby, cricket, motorsport, ridning og golf.
Ulovlige fyringer
Hvor Team New Zealands arabiske sponsor dog overlader ansvaret for sejladserne til holdets besætning, er det modsatte tilfældet med italienske Luna Rossas største sponsor, Milano-modefirmaet Prada, som i år fylder 100 år.
Pradas medejer Patrizio Bertelli, som i 1987 blev gift med Miuccia Prada, der er barnebarn af firmaets grundlægger og chefdesigner for familieforetagendets berømte kollektioner af modetøj, parfumer, kosmetik, tasker, sko, bælter, ure, vine og mobiltelefoner, er en passioneret sejlsportsmand og Luna Rossas egenrådige chef.
Patrizio Bertelli skabte det italienske hold i 1999. Allerede året efter vandt det daværende Prada Challenge sin første Louis Vuitton Cup. Tre år senere sørgede den gamle modefamilies mange penge for en plads i semifinalen. Og i 2007 nåede Luna Rossa med danske Christian Kamp om bord i udfordrernes finale mod Team New Zealand i kraft af en sejr i semifinalen over Larry Ellisons BMW Oracle Racing med danske Sten Mohr og Jann Neergaard i reservebesætningen.
Luna Rossas AC72-katamaran til sejladserne i San Francisco er designet af Team New Zealand. Italienerne har i de seneste tre år trænet med kiwierne. Og i fjor åbnede Prada sin hidtil største modebutik i Dubai, hvor new zealændernes sponsor har sit hovedsæde.
Pradas modebevidste image kommer også til udtryk i Luna Rossa-sejlernes sportstøj og firmaets America's Cup-kollektion, som bidrager til knap 3000 Prada-ansattes årlige omsætning på mere end 14 milliarder kroner om året. Men der er også enkelte pletter.
Blandt andet har europæiske arbejderorganisationer efter en dom for ulovlige fyringer af fabriksarbejdere hos Pradas tyrkiske læderleverandør opfordret modefirmaet til at sørge for, at leverandøren i fremtiden respekterer sine arbejderes ret til at organisere sig.
Og i fjor krævede en kvindelig leder af en Prada-butik i Japan erstatning for uberettiget fyring og kønsdiskrimination. Kvinden blev fyret, da hun i Japan Times fortalte, at hendes chefer havde bedt hende om at tabe sig og ændre sin personlige fremtoning i overensstemmelse med 'Prada-looket'.
Putin og Wikileaks
Udseende og fremtoning er imidlertid det mindste problem hos den tredje America's Cup-udfordrer i San Franciscos Louis Vuitton Cup, Artemis Racing.
Lige siden den britiske OL-sejler Andrew Simpsons tragiske dødsfald under en træningssejlads hos Artemis Racing i maj, har den 60-årige svenske mangemillionær Torbjörn Törnqvists mandskab, der ledes af den amerikanske sejlerlegende Paul Cayard, kæmpet for bare at få en konkurrencedygtig og sikker båd i vandet.
Men selv om det ser ud til, at Artemis Racing i den kommende uge er klar til at genoptage kampen mod Team New Zealand og Luna Rossa, slipper Torbjörn Törnqvist næppe af med den mystik, der omgærder hans og den russiskfødte finne Gennady Timchenkos fælles oliekoncern Gunvor Group.
Gunvor Group, der er opkaldt efter sin svenske ejers mor, er verdens største eksportør af russisk olie. Koncernen har 2500 ansatte og en årlig omsætning på 500 milliarder kroner, hvilket er mere end hæderkronede Volvo og Ericsson tilsammen.
Hovedkontoret er placeret i Geneve i Schweiz, hvor Torbjörn Törnqvist blandt andet har sejlet med Alinghis ejer Ernesto Bertarelli og Oracle Team USA's daglige leder Russel Coutts. Men Gunvor Groups to ejere kritiseres ofte for at gemme sig bag et uigennemsigtigt netværk af firmaer og fonde i Holland, Cypern, De Britiske Jomfruøer og Lichtenstein.
Torbjörn Törnqvist og Gennady Timchenko blev tvunget til at gå ud i flere internationale medier, da The Economist i 2008 antydede, at Gunvor Groups økonomiske succes byggede på russisk korruption. Og to år senere blev koncernen også nævnt i dokumenter fra den amerikanske efterretningstjeneste, som Wikileaks afslørede. I de hemmelige dokumenter anklagede USA's ambassadør i Rusland den russiske præsident Vladimir Putin for at have store privatøkonomiske interesser i Gunvor Group.
Ifølge svenske medier har Gennady Timchenko dog kun bekræftet, at han kender Putin, som er æresformand i deres fælles judoklub i Skt. Peterborg.
Og Torbjörn Törnqvist, som har en personlig formue på ti milliarder kroner, men indtil 2008 var helt ukendt i den svenske offentlighed, har kun bekræftet, at Gunvor Group har haft en tredje medejer, som nu er købt ud:
En russisk forretningsmand, der for ti år siden hjalp det svensk-finske makkerpar med at finansiere firmaets ekspansion i Rusland, men som ikke ønsker at få sit navn frem.
Vladimir Putin eller ej: Torbjörn Törnqvist falder i lighed med Larry Ellison, Patrizio Bertelli og oliesheikerne fra De Forenede Arabiske Emirater fint ind i den lange America's Cup-histories omfattende persongalleri af rigmænd, som godt kan lide at sejle i penge.