America's Cup har altid været rigmændenes regatta. På listen over vindere af den 162 år gamle kapsejlads findes flere generationer af USA's stenrige Vanderbilt-familie, tv-stationen CNN's velhavende grundlægger Ted Turner og den schweiziske medicinalmilliardær Ernesto Bertarelli.
Og den 34. version af den 162 år gamle kapsejlads er ingen undtagelse, selv om mange sejlere og fans i årevis har drømt om at få flere hold og lande med i en mere folkelig udgave af sejlsportens svar på motorsportens Formel 1.
I San Francisco, hvor Emirates Team New Zealand, italienske Luna Rossa og i den kommende uge formentlig også svenske Artemis Racing i den 30 år gamle Louis Vuitton Cup kæmper om retten til at møde Oracle Team USA i America's Cup til september, er det i endnu højere grad end tidligere penge, der styrer udviklingen af de mest konkurrencedygtige både og træningen af de bedste mandskaber.
Hvert af de fire hold bruger mellem en halv og én milliard kroner på at udleve ejernes og sponsorernes drøm om at vinde sejlsportens mest prestigefulde pokal 'The Auld Mug'. For med pokalen følger muligheden for at tjene langt flere penge, end sejren har kostet.
Ifølge kapsejladsens regelstyrende gavebrev 'The Deed of Gift' har indehaveren af pokalen ret til at bestemme båddesign og sejladsregler for den næste America's Cup samt den geografiske placering af det økonomisk attraktive værtsskab for en af sportsverdenens mest eftertragtede mediebegivenheder.
Excentrisk adoptivbarn
I San Francisco er det ejeren af det forsvarende vinderhold Oracle Team USA, den 68-årige excentriske IT-milliardær Larry Ellison, som sidder for bordenden og trækker i kapsejladsens økonomiske og juridiske tråde.
Med en formue på 244 milliarder kroner regnes det jødiske adoptivbarn fra New York, som efter to ufuldendte universitetsstudier grundlagde softwaregiganten Oracle sidst i 1970erne, for at være USA's tredje rigeste mand og verdens sjette rigeste.
Formuen har i tre årtier gjort Larry Ellison i stand til at dyrke sin private lidenskab for store sejlbåde, dyre biler og hurtige flyvemaskiner. Senest har han blandt andet fået opfyldt en gammel drøm om at eje sin egen ø i Hawaii.
Til at styre sit professionelle sejlsportsimperium har den kapitalstærke amerikaner, som har to børn og har været gift og skilt fire gange, købt den 51-årige newzealandske sejlsportslegende Russell Coutts, som den internationale sejlunion ISAF flere gange har kåret til verdens bedste sejler.
Newzealænderen er blandt andet tidligere OL-guldvinder i Finnjolle. Og fire gange har han vundet America's Cup med en samlet sejrsrække på 16-0 i sine hidtidige finalesejladser med Team New Zealand i 1995 og 2000, schweiziske Alinghi i 2003 og senest med BMW Oracle Racing i 2010.
Sharia-sponsor
Efter Team New Zealands hjemmebanenederlag i 2003 til Russell Coutts nye arbejdsgiver Alinghi hyrede kiwierne en anden nationalhelt, Grant Dalton, som syv gange har deltaget i jorden rundt-kapsejladserne Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race, til at lede jagten på 'The Auld Mug'.
New zealændernes største sponsor har siden 2004 været Emirates Airline. Flyselskabet ejes 100 procent af de regerende oliesheiker i Dubai, et af de syv emirater i De Forenede Arabiske Emirater.
Det muslimske ørkenland ligner ellers ikke den mest politisk korrekte samarbejdspartner for Team New Zealands folkelige nationalhelte, som på grund af sejlsportens store betydning for hjemlandets turisterhverv også støttes økonomisk af New Zealands demokratisk valgte regering.
Ejerne af Team New Zealands arabiske sponsor anvender religiøs sharialovgivning og kritiseres af internationale menneskeretsorganisationer for at beskæftige en hær af underbetalte, asiatiske gæstearbejdere under umenneskelige og slavelignende forhold, som står i grel modsætning til de offentlige arbejdsgiveres liv i et af verdens rigeste muslimske lande.
Imens beriger sheikerne sig selv og deres familier med de fleste af ørkenlandets enorme olieindtægter og køber sig til politisk velvilje og økonomisk indflydelse i den vestlige verden ved hjælp af internationale sportssponsorater i sejlsport, fodbold, tennis, rugby, cricket, motorsport, ridning og golf.