Hvad med lovgivning og forsikring ?

Artikelindeks

 

Gert Toft, direktør for Pantaenius - Danmarks største selskab på lystfartøjsforsikringsområdet - siger om problematikken:

”De lange distancekapsejlads for singlehand løb kan naturligvis indebære en risiko, og kan være på grænsen til det fornuftige, også fordi distancekapsejladser i indre danske farvande ofte betyder, at man i kortere eller længere tid sejler tæt på nogle af verdens mest trafikerede ruter for erhvervsskibe.”

”Det er klart, at vi som forsikringsselskab vil se på, hvad det er for nogle skader der eventuelt opstår, og samtidig hvordan de er opstået. I givet fald vil vi se det i forhold til, hvis Søfartsstyrelsen bliver indblandet i en sag. I forbindelse med personskader kommer styrelsen under alle omstændigheder ind i sagen. Bliver sejleren dømt, kan det naturligvis også få konsekvenser for forsikringsdækningen.”

”Jeg vil ikke afvise, at grov uagtsomhed og groft uforsvarlige handlinger kan betyde, at vi vil afvise en skade, der ellers er dækket af kaskoforsikringen. Ansvarsforsikringen vil normalt dække skader på tredjeperson eller tredjepersons ting. Men i yderste konsekvens kan grov uagtsomhed også her betyde, at der ikke dækkes.”

Meldingen er også klar fra et andet af de større selskaber indenfor lystfartøjsforsikring, idet Sven Holmbo, Afdelingsleder for Topdanmarks Bådafdeling siger:

”Søfartens internationale regler samt den danske vagtholdsbekendtgørelse gælder jo også for lystsejlere. Skipperen har ansvaret for, at fartøjet er behørigt bemandet, udstyret, sødygtigt samt for udkig og sikker sejlads.  Hvis der er tale om personskade kommer Søfartsstyrelsen under alle omstændigheder ind i en sag.”

”Hvis skipperen har opført sig uansvarligt eller groft uagtsomt vil vi kunne afvise en dækning fra kaskoforsikringen, mens ansvarsforsikringen oftest dækker tredjeperson og dennes ting.”

”Når man sejler igennem kraftigt trafikerede farvande som Øresund og Storebælt med mange gennemsejlende erhvervsskibe, så skal der naturligvis være størst mulig opmærksomhed. Og det kan jo være yderst vanskeligt for solo-sejleren, hvis man ikke har sovet i lang tid. Risikoen for at falde i søvn kan være ganske stor.”

”Denne episode med solo-sejleren viser, at man virkelig skal passe på og have respekt for dét man begiver sig ud i. Træthed sløver sanserne, man mister koncentrationen, reduceret dømmekraft og reaktionsevne. Jeg tror vi alle sammen kender det, ikke kun fra sejlads men også i mange andre situationer, når noget bliver langtrukkent og trivielt.” 

Der bliver blandt andet refereret til Søvejsreglerne, vagtholdsbekendtgørelsen og trafiksepareringerne i danske farvande, som er blandt verdens mest trafikerede m.h.t. erhvervstrafik. Her er link til relevante dokumenter:

Link til "Vagtholdsbekendtgørelsen"

Link til "Bekendtgørelse om Søvejsregler"

Havets hovedveje - trafiksepareringssystemer, dybvandsruter & særlige gennemsejlingsruter

Vi har - for at få samlet debatten ét sted og skabe overblik - lukket for kommentarer på denne artikel, og opfordrer debattører til at forsætte debatten ifm. artiklen Bør sikkerheden øges på lange singlehand sejladser ?

For god ordens skyld minder vi lige om vores retningslinjer for debat, også fordi der er mange holdninger og følelser omkring disse spørgsmål.







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen