Int. målerbreve koster, men er det pengene værd?

Artikelindeks


Beregning af resultater

Beregningen af ORCi resultater baserer sig på en kompleks matematisk model, hvor f.eks. vindvinkler, vindstyrke og banelængden medregnes.

DH beregninger taget udgangspunkt i banesystemet (under BBS er TAUD mål anvendt, der baserer sig på en op/ned bane), distance og vindstyrkerne lav/medium/høj.

En interessant observation er at man pga. DH simplicitet som sejler har bedre indsigt i respit til konkurrenterne under sejladserne, idet respittiden er baseret på distance og vindstyrke. Et eksempel herpå er Quantum Sails DH respittabel til Race Rig-Tig i 2013.

Derimod skal man under ORCi have PC om bord samt indsigt i vindvinkler og vindstyrker inden man kan udføre beregningen. Reelt er det umuligt at vide hvordan man placerer sig indtil baneledelsen gennemføre beregningerne... hvorfor de enkelte deltager er chanceløse i selv at udføre beregningerne på vandet .. og dermed reelt også at kontrollere det endelige resultat.

Økonomi bag ORCi og DH

Begge målesystemer finansernes af de aktive sejlere via en årlig licens. Men der er stor forskel på økonomien.

DH drives af Danske Sejlunion og det koster kr. 500 (plus kørselstilskud til måleren) at få målt båden. Ved standard skrog foretages der kun kontrolmåling af flydemål. Den årlige afgift for DH målerbrev er kr. 250 (oplyste 2013 priser).

ORCi en organisation med sin helt egen økonomi og bliver derfor drevet som en forretning, hvorfor der er forøget omkostninger. Hvis bådens skrog allerede findes i ORCi databasen vil det blive kontrolmålt. Er der tale om et ikke kendt skrog stiger omkostningen væsentligt da den skroget skal opmåles med laser.

Under alle omstændigheder er opmålingen af en båd under ORCi mere omfattende, idet vægt, vægt af mast, krængning stabilitet, skrue og andre parametre skal kontrolleres. Der er en række gode initiativer hvor flere både måles samtidig, og det kan gøre målearbejdet noget billigere.

Udstedelse af et ny ORCi målerbrev andrager kr. 1.250,-, hertil kommer en årlig afgift på kd 1.000,-. Altså sammenlagt kr. 2.250,- første år (oplyste 2013 priser).

I Danmark var der i 2013 blot målt 8 både under ORCi reglen (Elan 410, Farr 400, Swan 45, Xp33, X-37, X-40, X-41 og Xp44). Hertil kommer 6 både under One design regler med ORCi målerbrev hvor de stramme one design regler gør at båden blot skal kontrolmåles (4 X-35 og 2 Farr 40).

Begge målesystemer gør det muligt at udføre testkonfigurationer, men hvor DH stiller dette gratis til rådighed for sejlerne via www.websejler.dk tager ORCi en afgift på $10,- pr testmålerbrev (vejledende pris oplyst af ORCi). Hvis man i forbindelse med valg af nyt sejl udfører flere beregninger for at optimere bliver det hurtigt dyrt.

Læs mere om fundamentet for 2013 rangliste beregningerne på næste side:







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen