Int. målerbreve koster, men er det pengene værd?

Artikelindeks

 

Jeg håber at artiklen kan tilvejebringe faktuelle analyser af den mystik der har været ifm diskussion af målregler i Danmark - Bemærk at artiklen er skrevet som sejler og ikke på vejne af hverken DS, ORCi eller DBB.

Med sejler hilsen Henrik Jørgensen x2box.

Deltag gerne i debatten med konstruktive kommentarer, (red.)

 

Når man arbejder med analyse af resultater fra kapsejladser, er det normal umuligt at sammenligne målsystemerne, idet arrangørerne typisk kun offentliggør resultaterne i enten DH eller ORCi.

Derfor har der været grobund for myter og teorier om hvorfor det ene målsystem er bedre end det andet ...uden faktuel viden... men formodninger om at jo flere parametre jo bedre målsystem.

Det er jo altid nemt at sige at det er målsystemet skyld at man ikke vinder på banen. Én af konsekvenserne er at 8 danske både såvel ORCi som DH målerbreve, hertil kommer 6 både der er inkludereret under OneDesign.

Under udarbejdelsen af ranglisten for BigBoat i 2013 kunne jeg ikke dy mig for at lave en analyse af placeringerne, hvis sejladserne i stedet var blevet afviklet under DH 2013. ORCi ranglisterne baseret på sejladserne Århus Big Boat, Baltic Sea Challenge og RACE Rig-Tig og er udarbejdet i samarbejde med sejlklubberne i Egå, Helsingør og KDY udarbejdede ORCi. Ranglisterne er således baseret på de 19 afviklede sejladser.

Med de afviklede sejladser under ORCi ranglisten, er det for første gang muligt at lave reel matematisk sammenligning af DH og ORCi, idet alle deltagende er målt ind både ORCi og DH.

Fundamentet for ORCi og DH målerbrevene

Umiddelbart har DH og ORCi samme udgangspunkt, nemlig den enkelte båds performance ved forskellige vindvinkler og vindstyrker (kaldet VPP).

Kort fortalt baserer DH 2013 sig på 45 forskellige mål på af rig, sejl og skrog. Ud fra disse mål beregnes VPP værdierne for op/ned baner (TAUD), cirkel baner (TACI) og et generelt DH mål (GPH) der er et mix af vindstyrker og bane. DH udvikles og vedligeholdes af Dansk Sejlunion og er løbende blevet revideret. En nærmere beskrivelse DH reglen findes på dh.websejler.dk.

ORCi anvender de samme værdier som DH, men inkludere tillige en række ekstra parametre som f.eks. besætningens maksimum vægt, bådens faktiske krænings stabilitet, mastevægt og en lasermåling af bådens skrog. ORCi har i dag flere både indmålt end DH (uden for Skandinavien), men har i lighed med DH en lukket matematisk model for beregningerne. Man finder mere information om ORCi på adressen www.orc.org

DH er slet ikke blevet udfordret på samme niveau som ORCi da flere professionelle sejler under ORCi og det fakta at DH udvikles på et væsentligt laver budget har naturligvis også konsekvenser. Samtidig er ORCi er en internationale måleregel, der gør det muligt at sejle kapsejlads i andre lande.

Læs om beregning af resultater på næste side:







★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Hvordan kommer man i gang?

★ Tursejlads

★ Familien Nissen - Sådan kom vi i gang

★ Artikel

★ Kend vejrmodellerne og brug dem rigtigt

★ Artikel

★ Sejl dig sund - brug havet som medicin

★ Artikel

★ Har The Ocean Race en holdbar fremtid?

★ Test af sejlbåde

★ Kom billigt og trygt ud at sejle

★ Test af sejlbåde

★ Fire gode både til familie og race

★ Tursejlads

★ Mit melanesiske eventyr: Et krydstogt fra Australien til...

★ Artikel

★ Svenske fyr bliver mere driftssikre





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen