Problemer med positionering og fart

Artikelindeks

SAP Extreme Sailing Team er på vej hjem til Danmark efter det første af årets stævner i Singapore. De startede rimelig godt, men sluttede i den tunge ende af feltet. Bådmagasinet fangede Rasmus Køstner lige inden de gik ombord på flyveren på vej hjem mod Danmark.

Jeres målsætning for sæsonen er, at I skal blande jer i topstriden i 2014, og I udtalte før stævnet, at I var parate. Men hvad gik galt i Singapore, hvor I ellers startede relativt pænt og bl.a. vandt en sejlads ?

”Vi havde faktisk en lidt hård start i Singapore ved at vores container var forsinket og vi på blot 24 timers skulle montere båden og måle ind. Med det lidt korte aftræk var vi ret tilfredse med de første dages performance, men formåede ikke i stævnets sidste dage at reagere hurtigt nok på de skiftende vindforhold og den utroligt kompakte trafik på banen. Styrke forholdet mod de andre hold er lidt svært at vurdere ud fra sejladserne i Singapore, men vi er klar over, at vi skal have løst vores problemer i skiftende forhold for at være konkurrence dygtige om top placeringer.”

Der er 12 både på startlinjen i år – passer formatet stadig, især når der er tale om de korte havnesejladser på Stadium banen ?

”Der var selvfølgelig nogle store kollisioner, men når man tager i betragtning, hvor svære forhold vi sejlede i, skal det nok være muligt at forsætte stadium banen selv med 12 hold på linjen resten af året. Det var utroligt seværdigt for publikum og meget udfordrende for sejlerne.”

Er starten blevet endnu mere afgørende – måske for afgørende ? Er det muligt at sejle sig op på den korte bane ?

Læs videre på næste side:


 

”Starten i Singapore var ikke så afgørende som en start i mere stabile forhold vil være. En god start kunne hurtigt forvandles til en midterplacering, men de gange hvor en god start gav mulighed for at sejle frit gav det en stor fordel hvis man kunne se hvor det næste tryk kom fra.”

Er det blevet mere risikofyldt, specielt i start og mærkerundinger med 12 både ?

”Farten og trafikken har helt sikkert gjort specielt mærkerundingerne meget tætte og med mulighed for kollisioner. Det var selvfølgelig ikke nogen fordel at kollidere. Det er ikke blevet lettere, men ikke så svært, at det er blevet uhåndterbart. Extreme Sailing Series rykker grænserne for sejlsport, og det kommer nok også til at ske på dette område.”

Hvordan kommer I til at forberede jer til den næste Act i Oman, således at kan komme op og blande jer i topstriden ? Hvad kommer I til at fokusere på ?

”Vi skal have analyseret os frem til fejlene via video analyse og Sailing Analytics. Derefter vil vi forberede os specifikt på de forhold vi kommer til at møde i Oman. I Singapore var specielt positionering og fart et problem for os, mens der også var noget at forbedre på at læse skiftende bedre og komme mere stabilt med i starterne.”

Extreme Sailing Series Act 2 sejles den 19.-22. marts i Miscat, Oman.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen