SAP Extreme Sailing Team er på vej hjem til Danmark efter det første af årets stævner i Singapore. De startede rimelig godt, men sluttede i den tunge ende af feltet. Bådmagasinet fangede Rasmus Køstner lige inden de gik ombord på flyveren på vej hjem mod Danmark.
Jeres målsætning for sæsonen er, at I skal blande jer i topstriden i 2014, og I udtalte før stævnet, at I var parate. Men hvad gik galt i Singapore, hvor I ellers startede relativt pænt og bl.a. vandt en sejlads ?
”Vi havde faktisk en lidt hård start i Singapore ved at vores container var forsinket og vi på blot 24 timers skulle montere båden og måle ind. Med det lidt korte aftræk var vi ret tilfredse med de første dages performance, men formåede ikke i stævnets sidste dage at reagere hurtigt nok på de skiftende vindforhold og den utroligt kompakte trafik på banen. Styrke forholdet mod de andre hold er lidt svært at vurdere ud fra sejladserne i Singapore, men vi er klar over, at vi skal have løst vores problemer i skiftende forhold for at være konkurrence dygtige om top placeringer.”
Der er 12 både på startlinjen i år – passer formatet stadig, især når der er tale om de korte havnesejladser på Stadium banen ?
”Der var selvfølgelig nogle store kollisioner, men når man tager i betragtning, hvor svære forhold vi sejlede i, skal det nok være muligt at forsætte stadium banen selv med 12 hold på linjen resten af året. Det var utroligt seværdigt for publikum og meget udfordrende for sejlerne.”
Er starten blevet endnu mere afgørende – måske for afgørende ? Er det muligt at sejle sig op på den korte bane ?
Læs videre på næste side: